Dag 2 en 3 in Chiang Mai, de stad van de tempels. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Dag 2 en 3 in Chiang Mai, de stad van de tempels. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Dag 2 en 3 in Chiang Mai, de stad van de tempels.

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

23 Maart 2013 | Thailand, Chiang Mai

Op vrijdag de 22ste gaat de wekker, na n nacht met veel vage dromen, om 7 uur. Ik wil kijken of ik mee kan doen met n kookcursus. Ik heb niks besproken van te voren en ik wil me zo vroeg mogelijk melden en kijken of ze nog n plekje voor me hebben.
Snel onder de douche door gerend en naar beneden om te ontbijten. Rond half 9 loop ik naar Asia Scenic Thai cooking school die op 5 minuten lopen één straat achter m'n hotel zit. Ja hoor, er is plek. Er hebben 5 mensen voor n halve dag besproken en ik boek voor de hele dag. Dit betekent dat ik met hun in de ochtend 4 gerechten ga bereiden en dat ik na de lunch nog 2 gerechten in m'n eentje ga maken. Er is verder nog niemand en ik krijg n bakkie koffie aangeboden. 
Rond 9 uur komen de andere leerlingen: een vrouw uit Duitsland, moeder en dochter uit Canada en n Frans stel. Allereerst stelt onze kookprinses (met nadruk op prinses) zich voor: Ahn. Ze vertelt wat we deze dag gaan doen en vraagt ons alvast n keuze te maken wat we willen gaan maken vandaag zodat er alvast boodschappen gehaald kunnen worden.
Hierna neemt ze ons mee naar de achterkant van t huis waar zich n kleine biologische kruiden- en groentetuin bevindt. Ze geeft duidelijke uitleg over verschillende kruiden, laat ze ons zien en proeven. 
Als ze hiermee klaar is, gaan we gezamenlijk naar n kleine markt die niet gek ver weg is. Ze vertelt veel over verschillende producten zoals dat ze hier roze geverfde eieren verkopen. Die worden niet door n roze kip gelegd, maar worden in deze kleur geverfd omdat dit gefermenteerde eieren zijn. Eieren die men eerst n soort van laat rotten. De kleur van t eiwit en -geel verandert en natuurlijk ook de smaak. Ook vertelt ze over de verschillende soorten rijst die we hier zien. We hebben n minuut of 10 voor onszelf op de markt voordat we teruggaan en non-stop gaan koken. 
Ik ga jullie niet zitten vervelen met wat ik allemaal gesneden, geplet, gestampt, gemixt, geroerd, gewokt en gekookt heb. Als je dat wil weten, kom je maar ns bij me eten. Hier! Rijmelarij-à-la-likmevessie. :)
Ik heb iig als eerste gefrituurde bananen gemaakt. Daarna heb ik groene curry gemaakt die volgens Ahn veels te scherp was. Geen idee waar ze t over had, want ik vond em per-féct. Heerlijk! Pap, bedankt voor de witte boterhammen met mayonaise en Surinaamse sambal vroegâh haha. Als laatste heb ik n overheerlijke kokossoep gemaakt. Om half 1 waren we klaar en konden we onze eigen en zelfgemaakte gerechten opeten. Ik wil niet opscheppen (nahja...n klein beetje dan), maar ik vond t errug lekker. 
Na de lunch kreeg iedereen n kookboek met alle recepten die bij hun op de kaart staan. Ook zijn er door hun foto's gemaakt die ze voor n maand op hun website zetten.  Hierna ging iedereen weg, behalve Ahn en ik dan natuurlijk. Ahn leerde me om kip met pinda's en n papajasalade te maken. Hier waren we binnen n half uur mee klaar en toen....mocht ik wéér gaan eten. Ook dit smaakte lekker, maar ik kon t toch niet allemaal op. Ahn en ik hebben gezellig zitten praten tot n uur of drie. T was n erg leuke, leerzame en gezellige tijd. 
Ik ben weer teruggelopen naar t hotel om m'n reis n beetje verder te plannen. Waar wil ik nog naartoe, wat wil ik zien, wat moet ik nog regelen? Hier ben ik wel ff n tijdje zoet mee. Om 18:30 nog ff wat kip en vis van de BBQ op straat gekocht.
Tegen half 9 ben ik richting van de nachtmarkt gelopen. Hier in de buurt zou er Muay Thai boxen zijn. Ik was alleen m'n routebeschrijving vergeten dus op n gegeven moment maar n tuk-tuk chauffeur gevraagd. Ja hoor, hij zou me er wel ff naartoe brengen. Komen we bij n tent waar ze idd Muay Thai organiseren. Maar niet op vrijdag! Dus ik zeg tegen de gast: hier is t niet. Gelukkig kon n andere tuk-tuk chauffeur hem vertellen waar ik wel moest zijn; vlakbij t punt waar ik bij hem in was gestapt, dussss....
Gelukkig was de wedstrijd nog niet begonnen toen ik binnenkwam. In totaal heb ik 5 wedstrijden gezien die ieder op z'n eigen manier interessant was. Zo had je n bokser die erg stevig was die n tegenstander trof die juist erg afgetraind en slank was. Lekker veel psychologie in de ring; beetje arrogant en overmoedig doen om de ander uit z'n concentratie te krijgen. Ook moest er n Franse tjik tegen n Thaise gast vechten. Ze was erg gedreven en gefocust. Iets wat die gast n beetje onderschatte. In de 5de ronde sloeg ze em KO. Ook de laatste wedstrijd tussen twee lichtgewichten eindigde in n KO. Om half 12 was t afgelopen en ben ik naar t hotel terug gelopen waar ik rond half 1 ging slapen. 

Zaterdag. Ik heb weer n onrustige nacht achter de rug. En n redelijk korte, want om 7 uur ging de wekker weer. Vanmorgen wil ik naar n tempel bovenop n berg, waar je (bij goed zicht) over Chiang Mai uitkijkt. Dit zicht kan belemmerd worden door bijv smog die onstaat door alle uitlaatgassen en de warmte in t seizoen. Dus ontbeten en n 'rot daang' (dit is n rode pickup truck die mensen achterin meeneemt. Deze rijden in grote getalen door de hele stad.) gevonden die mij heen en weer wilde rijden. Vanuit Chiang Mai is t zo'n half uur slinerdeslang de berg op met 40 km/uur naar Wat Phra That Doi Suthep. Om boven bij de tempel zelf te komen kon je n kabelbaan gebruiken of n lange trap. Ik heb de 306 treden beklommen en kwam hijgend als n ouwe hond aan. Als je de tempel ingaat, valt meteen de grote, gouden chedi op. Hier omheen lopen mensen rondjes te bidden met n bloem in hun hand. In één van de gebouwen zaten 2 monniken mensen te zegenen. Toen was t mijn beurt. Hij begon z'n zegeningen uit te spreken of te bidden (ik weet t niet; m'n Thais is nog steeds niet zo goed) en sprenkelde heilig water over me heen. Dat deed wel pijn zeg! Brandde zó door m'n vel. En hij blééf maar bidden, t leek wel of hij ergens moeite mee had. Nee hoor, geintjuhh. ^^ Ging allemaal goed en ik kan nah echt zeggen dat ik n gezegend mens ben. In totaal heb ik n uur rondgelopen. 
De chauffeur heeft me beneden in de oude stad afgezet bij n andere tempel: Wat Chiang Man. Ook erg mooi. Ik heb n beetje rondgelopen en toen weer naar t hotel. Dit was toch verderop in de straat. Ongelooflijk hoeveel tempels je hier in Chiang Mai ziet. Je ziet ze echt overal. 
In t hotel n verfrissende lemongrass thee gedronken en toen naar de laatste tempel gelopen die ik wilde zien: Wat Chedi Luang. Ik dacht: laat ik er dan maar n tempeldaggie van maken. Eigenlijk wilde ik dit over 2 dagen uitsmeren, maar op deze manier heb ik weer n dag speling. Kan ik mss goed gebruiken om te reizen of te duiken. 
Wat Chedi Luang is ook n hele mooie tempel met een enorm hoge en grote chedi van steen. Een chedi is n gebouw wat gebouwd is op n vierkante voet die dan verder naar boven gebouwd is in n ronde vorm en eindigt in n punt. Deze stenen chedi is honderden jaren geleden aan de bovenkant deels verwoest door n aardbeving. Toch zag hij er nog erg indrukwekkend uit met z'n stenen olifanten en slangen. 
Aangezien ik nah n dag extra heb, wil ik eigenlijk ook meteen wat dingen gaan regelen. Dus ik loop weer op straat en kijk waar ik eea kan boeken. Zo wil ik n dag naar Chiang Rai en ik wil n busticket naar Pai kopen. Maar voordat ik hieraan begin, neem ik eerst n gezonde ananas/sinaasappel/rode bieten sap bij n sapzaak. Bij n klein hostel annex reisbureau koop ik voor B 180 n enkeltje naar Pai voor maandag. N dag eerder dan gepland. Bij t hotel heb ik voor zondag n tour geboekt naar Chiang Rai en de gouden driehoek. Tevens heb ik m'n verblijf hier met twee nachten verlengt. 
Okeeeee.....nah moet ik dus n vliegticket vanaf Chiang Mai naar Surat Thani boeken voor woensdag. Dat betekent dat ik maar 2 dagen in Pai kan blijven ook al bevalt t me zo goed dat ik langer wil blijven, maar t duiken lokt me ook al. Met de app 'sky scanner' vind ik t goedkoopste ticket en ik wil em gaan boeken. Maar als ik alles heb ingevoerd en bij t betalen met creditcard kom, kan ik niet verder. Ik zie geen mogelijkheid verder te gaan op de site. Wat nah? Ik praat met t meisje wat bij de receptie zit. Ik zou nah naar t vliegveld kunnen gaan om daar n ticket te kopen. Plots herinnert ze zich dat er ook n kantoor van Thai Airways hier in de buurt is. Das helemaal fijn! Ik neem n veels te dure tuk-tuk, want t is al over vieren en die toko ("wat n gezellige tókoh") sluit om 5. Ik kom daar nog op tijd aan en binnen no-time sta ik weer buiten met m'n tickets (ik moet overstappen in BKK). Ik ben ong B 4350 kwijt wat toch weer zo'n B 600 scheelt met de prijs die ik anders op t inet had moeten betalen. Zo zie je maar....alles gebeurt met n reden en uiteindelijk leidt dat tot iets beters. :) Met dank aan de receptioniste. 
Ik ben weer terug in t hotel. Van Gui, die hier werkt, krijg ik n boekje van Lonely Planet met Thaise les vanuit t Engels. Erg aardig. Nah moet ik n kamer reserveren op Ko Tao, want over n paar dagen is er n full moon party op t naastliggende eiland Ko  Pha-Ngan en als die is afgelopen wordt Ko Tao overspoeld met mensen die nog willen duiken en/of willen genieten van t nog niet zo commerciële kleine eiland. Maar ook hier hetzelfde probleem als met t boeken van m'n vliegticket...bij t betalen, kom ik niet verder op de site. Ik word er n beetje moedeloos van. Krijg er zelfs n beetje stress van. En dat mag niet in Thailand. Ik besluit dus maar ff te stoppen en naar de Saturday walking street te gaan. Dit is een straat, net ff buiten de oude stad, waar heel, heuuul veel kraampjes staan. Hier worden zilveren sieraden, houtsnijwerk, kleding, veel verschillend eten, souvenirs, lampen, telefoonhoesjes, leren tassen en riemen en prullaria verkocht. Ook zitten er mensen op de grond die zingen of n muziekinstrument bespelen. 
Ik heb overal veel verschillende kleine hapjes en Thaise gerechtjes geprobeerd zoals viskoekjes, pasteitjes en gefrituurde kleefrijst.
Er zijn hier ook kraampjes die dure merkhorloges verkopen. Die liggen hier gewoon open bloot op tafel. Niks geen gepantserd glas of beveiliging. Ik zag n hele mooie Breitling liggen die ik altijd al heb willen hebben. Na wat afdingen, kreeg ik em mee voor B 120. Zo'n klok kost in NL al gauw € 8000 dus ik heb m'n reis er al uit. ;-)
Ook heb ik n nieuwe Thaise vissersbroek gekocht. 
Rond half 9 ben ik weer terug naar t hotel gegaan. Zonder stress. 
Ik ben achter de inet computer daar gaan zitten en probeerde opnieuw om n duikcursus en accommodatie te boeken. Nah lukte t wel. *#@%¥ iPhone!   :(
Ondertussen is t half 10 en ik ga douchen en slapen. Morgenochtend gaat de wekker om 6 uur en ga ik naar Chiang Rai. 

That's all for now folks. 
Sterkte met de kou en all the best.
Laterrrr. 
X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zwerrie

We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen. Heb lief alsof je nooit bent gekwetst, zing alsof niemand je kan horen, dans alsof niemand staat te kijken, werk alsof je het geld niet nodig hebt en leef alsof de hemel op aarde is. Never regret anything, because at one time it was exactly what you wanted. Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good. Music is the answer, to your problems. =just keep on dancing=

Actief sinds 04 Maart 2013
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 43957

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 24 September 2016

Mijn droom achterna in Azië.

14 Maart 2013 - 09 April 2013

Thailandddd! Eindelijk. :)

17 December 2018 - 30 November -0001

Mijn droom achterna ~ part 2

Landen bezocht: