Chiang Rai en de gouden driehoek.  - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Chiang Rai en de gouden driehoek.  - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Chiang Rai en de gouden driehoek.

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

24 Maart 2013 | Thailand, Chiang Rai

Wejooo! 6 Uur 's ochtends en de wekker gaat al. Dat moet ook, want vandaag ga ik met n georganiseerde tour mee naar Chiang Mai en de gouden driehoek (golden triangle).
Om half 7 ontbeten en om 07:22 kwam de minibus voorrijden met Charlie als reisleider. Er zaten al 2 vrouwen uit Singapore in t busje en n jong stel uit China. We moesten nog 2 mensen ophalen; n jong stel uit Manchester, UK.
De trip kan beginnen. En die trip ging hard in t begin zeg. Die chauffeur dacht dattie Michael Shumacher is ofsow. Ruim 100 km/uur en wegbelijning bestond niet voor em. Hop! Over n dubbele doorgetrokken streep, verdrijvingsvlak....das toch extra ruimte voor rechtdoor?, 2 rijbanen vol en t stoplicht gaat net op groen....gewoon n stukkie over t fietspad en dan prak je em er gwn tussen. Ik zeg.....ik hou ervan! Haha.
We waren dus binnen no-time bij onze eerste stop: een warmwaterbron. Ik dacht nog: wat moeten ze in zo'n warm land met n warmwaterbron? In IJsland snap ik t wel. Maar goed, er stond dus ergens uit n gat in de grond warm water omhoog te spuiten. Ik kijk in dat gat en denk: ammehoela met je warmwaterbron, dit is gewoon gemaakt. Ik zag n leiding erin zitten, een overloop, n rode waterkraan en n spuitmond waaruit dat water de lucht inspoot. Later zag ik dat de leidingen enzo n doel hadden. Wat naar achter op t plein had je n soort restaurantje staan. Buiten aan beide zijden van dit restaurant had je verschillende plekken in de grond die dus dmv die leidingen werden gevuld en doorgespoeld met dat hete bronwater. Er zaten mensen op bankjes met hun voeten erin, weer anderen kookten hun eieren in t water. Ok, tis dus wel n warmwaterbron, maar t geisereffect is door mensen gedaan. Na n half uurtje te zijn gebleven, zijn we om 9 uur weggegaan. Op naar de witte tempel in Chiang Rai. Charlie zei dat de rit 1,5 uur zou duren. Daarom reed die chauffeur natuurlijk zo hard; hij wilde niet afgaan, wattie zeker zou doen alstie normaal zou rijden. Maar hij redde t hoor; netjes in 1,5 uur. Ach, t schiet tenminste wel lekker op zo. :)
T is dus 11 uur en we zijn bij de witte tempel (Wat Rong Kuhn). Wat n tempel is dit zeg! Wat n verademing na al die andere (schitterende) tempels. Je ziet em al ver uit de verte en je gelooft je ogen niet. Met t zonlicht erop doet t gewoon pijn aan je ogen. Niet van t goud, nee niks daarvan. Deze tempel staat in geen énkele verhouding tot welke tempel dan ook in Thailand. Als je deze tempel ziet, denk je dat je in Disneyland bent. Of dat je bij de Kerstman, die is bekeerd tot het Boeddisme, op de Noordpool bent. Deze tempels, jongens en meisjes, lijkt van n afstand wel of die gemaakt is van schitterend porselein. Dat komt omdat hij helemaal wit is en versierd is met stukjes spiegelglas. Als je naar binnen wilt, loop je eerst over n klein watertje met heel veel Koi karpers erin. Dan loop je n soort boog op die naar de tempel toe leidt. Aan weerszijden van deze boog steken allemaal handen door elkaar uit de grond. Dit moeten de handen voorstellen van mensen die geen plekkie in de hemel hebben gekregen, maar in de hel zitten. Ze willen naar boven, naar de hemel. Er staan ook 2 vervaarlijke krijgers naast deze boog. Binnenin de tempel zie je niet de gebruikelijke tempelbeschilderingen. Er staat wel n Buddha, maar je ziet maar 1 muurschildering. Op de achterwand waar ik net door binnen ben gestapt. Dat de overige muren nog niet beschilderd zijn, komt omdat de tempel pas vanaf 1997 wordt gebouwd. Ik vind de muurschildering fantastisch! Het geheel ziet er erg surrealistisch uit. Het symboliseert n rijk van wederopstanding en betovering. Wat je oa ziet zijn de Twin Towers waar net n vliegtuig is gevlogen en waaruit dan 2 boze koppen als rook opstijgt, je ziet Kung Fu Panda, Superman, Spiderman, slangen, monsters, Pinhead uit de film Hellraiser, acteur Keanu Reeves uit de Matrix, Jigaaw uit de film Saw....heel bizar allemaal. Maar wel vet!
Net ff na half 11 reden we weer weg. We zijn onderweg naar de gouden driehoek. De driehoek staat voor de landen die hier bijeenkomen: Thailand, Laos en Myanmar (het vroegere Birma). Hier, in de Mekong rivier, ligt n eiland. Een soort niemandseiland waar de handel in opium flink floreerde. Dat kwam omdat er geen politie op t eiland kwam. De driehoek heet gouden driehoek, omdat er eerst met 3 verschillende valuta op t eiland voorde opium werd betaald. Later werd dat goud zodat iedereen dit weer kon omwisselen voor geld. Er werd verteld dat n kilo opium n kilo goud kostte en dat daarom opium ook wel als t zwarte goud wordt aangeduid. Voor zover de geschiedenisles. Bedankt voor jullie aandacht. Terug naar Paulus.
We zijn dus bij de gouden driehoek. De mensen in t busje gaan de rivier op en naar Laos. Dat wil ik ook! Gelukkig kan ik ter plekke n kaartje kopen en 2 tellen later zit ik in n soort van longtail boot. Niet helemaal, maar t lijkt er n beetje op. Aan de overkant ligt Laos, das duidelijk te zien. Links (wat verderop) ligt Myanmar. Daar varen we als eerst naar toe. Onderweg vertelt de reisleidster uit n ander busje op leuke wijze allerlei verhalen. Bijv over t water wat bij t eiland aan de Thaise kant stroomt bruin van kleur is (komt doordat t van de bergen komt) en t water aan de kant van Laos daardoor de kleur van whisky heeft. En voilà: de naam Mekong is geboren. Een ander verhaal gaat over n groot casino wat net over de grens in Myanmar staat. Daar komen veel rijke Thaien spelen, omdat dit in Thailand verboden is. Het casino en hotel hebben 6 stappen in t gebouw zitten. Dit is symboliek voor de 6 stappen die naar de hemel leiden. De boot keert om en we varen n stuk terug om vervolgens aan de overkant aan te leggen. We zijn in Laos. Tis alleen n soort gedoogzone, want ik heb geen visa nodig en krijg ook geen nieuw visa als ik zo weer in Thailand kom. Hier heb je de mogelijkheid souvenirs (neptassen, nepbrillen), drank (whisky met n slang erin of n schorpioen of zelfs met n tijgerpiemel) of sigaretten (200 Marlboro voor nog geen € 9. In NL ben je al € 8 kwijt voor n pakje mega.). Hier zijn we zo'n half uur geweest. Toen we de boot weer instapten, kregen we wel n papiertje met n stempel van Laos. Toen we weer op Thaise vasteland waren zijn we naar n restaurant gereden alwaar we n lunch kregen in de vorm van n buffet. We kwamen hier om 14:20 aan. T eten was wel ok. Ik heb wel eindelijk weer ns lever gegeten. Ik gooide zomaar wat ingrediënten in m'n soep. Wist ik veel wat t was? Één van de vrouwen uit Singapore waarschuwde me: dat is lever hoor. Nou jottum, lekkâh heur! We reden hier om 15:00 weg en zijn toen in zo'n 10 minuten naar t noorderlijkste puntje van Thailand gereden aan de grens met Myanmar. Hier bleven we n half uur en hebben we wat langs de kraampjes kunnen lopen. Ook hier veel mensen die zilver, kleding, opvallend veel elektronica en opvallend veel gepofte kastanjes verkochten.
Hierna zijn we naar n plek gereden waar verschillende bergstammen uit Myanmar leven. Er leven 3 verschillende stammen in n klein dorpje. Één van de stammen heet Palong en n ander Padong. De vrouwen van de Padong krijgen van jonge leeftijd af ringen om hun nek. Elke 2 jaar komt er dan n ring bij. Als n vrouw volwassen is, weegt zo'n ring (die uit n smal bovengedeelte en n breder gedeelte wat op de schouders rust) wel 5 kilo. Vroeger werden deze ringen gedragen tegen tijgeraanvallen. Die grijpen hun prooi namelijk in hun nek om de luchtpijp dicht te knijpen. Tegenwoordig draagt men deze ringen uit traditie. Er waren alleen maar vrouwen in t dorpje. Sommige zaten te weven terwijl andere deze weefsels en andere souvenirs verkochten. We hebben hier 3 kwartier rondgelopen en zijn toen om 17:00 weggereden terug naar Chiang Mai. Buiten t dorp stond er tussen de rijstvelden  n grote open schuur waar heel veel auto's bij stonden. Hier werden net hanengevechten gehouden. Dat is illegaal, maar volgens Charlie komt de politie hier toch niet. De rit duurt zo'n 3,5 uur das dat geeft mij mooi de tijd m'n verhaal voor jullie te typen. Als ik dan zo bij t hotel ben, kan ik die mooi (samen met m'n vorige) uploaden. Dan snel m'n spullen pakken, klaar maken en slapen, want morgen komt er weer n minibus me ophalen. Deze brengt me dan naar Pai.

Liefs vanuit n prachtig Thailand!
X

• 24 Maart 2013 - 15:41

Ank Zaat:

Paul, dat was weer prachtig geschreven en fijn om te lezen.hier alles goed maar erg koud. Geniet nog lekker door en houd ons op de hoogte.we kregen nu 2 verslagen in 1x.kus xxxx pap en mam.

• 24 Maart 2013 - 16:57

DIEP:

Mooie verhalen, ouwe!!!!!

• 24 Maart 2013 - 19:16

Cor:

Weer genoten van je verslag nou fijn dat het toch is gelukt met de visa wij hebben vandaag even met de bus gereden de remmen stonden al vast even zacht uiteruit rijden en ze kwamen weer los nou geniet er van en veel plezier met de full moon party grt cor san Nikki en Tristan

• 25 Maart 2013 - 13:46

Roel:

Wederom fijn om te lezen paulus :) Looks like youre having fun!!! X

• 26 Maart 2013 - 02:58

Ingrid:

hoi paul,
    leuke reisverslagen, zo te zien heb je aan gesprekken daar geen gebrek, je vermaakt je goed en ziet mooie dingen!
    geniet er verder nog van, dan genieten wij van je verslagen!

liefs Ingrid

• 27 Maart 2013 - 22:11