Lopen en schrijven in Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Lopen en schrijven in Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Lopen en schrijven in Mandalay

Door: Zwerrie

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

04 Juni 2016 | Myanmar, Mandalay

WOENSDAG 01/06

Na weer met minder leuke dromen word ik om 08:00 wakker. Buiten drink ik 1st 2 koffie en eet daarna 2 sneetjes toast. Ik ben nog steeds niet wakker, dus ik loop naar t winkeltje waar ze M150 verkopen. Onderweg krijg ik van n vrouwtje Thanaka op mn gezicht gesmeerd. Ze geeft me ook n stuk als cadeautje. Als ik weer terug in mn guesthouse ben, pak ik op mn gemak mn spullen. Mn busticket naar Mandalay om 13:00 is geregeld door de eigenaresse. Dit kost me 9.000 Ks. Ik speel nog ff wat met haar dochters. T valt me op dat alle kinderen t zo leuk met elkaar kunnen vinden. Geen geschreeuw, gejank of onvertogen woord. T gezinsleven in Aziëi is heel erg hecht. Ook die 3 gasten, die hier werken, zijn kick. Vaak terwijl ze t guesthouse vegen en dweilen of als ze de was strijken, zingen ze. Ze dollen ook met de 2 dochtertjes alsook met n wat ouder buurjongetje. Soms trappen ze n balletje met elkaar op straat voor t guesthouse. Om 12:10 check ik uit. De $41 verblijfskosten zijn 51.250 Ks. De eigenaresse rondt dat af naar 50.000 Ks. Ook geeft ze me $5 korting. Desondanks geef ik haar 100.000 Ks. Ze wil me wisselgeld geven, maar ik zeg:"Stop dat maar in de spaarpot van je dochters.".
Om 12:37 komt er n 19persoons bus me ophalen. We moeten nog wel wat andere mensen oppikken. Op sommige moeten we wachten, zo ook op n vrouwtje dat net buiten Bagan instapt. Iedereen wordt weer voorzien van n flesje water en n opfrisdoekje. Daar kan ik ondertussen wel n handeltje in beginnen. Net zoals met de vele tandenborstels en pasta in mn backpack. Nadat ze als laatste is ingestapt, passeren we veel rieten huisjes. Ik zie ook weer veel akkerbouw en heel veel groen. Zoals ik al in heel Burma heb gezien, zie ik hier ook veel vrouwen n pot of schaal op hun hoofd dragen. Hier lopen ze ermee de akkers in. T valt me op hoe -in vergelijking met CAM en VN- schoon t hier is. Tuurlijk zie ik hier soms plekken met zoveel afval om te janken, maar over t algemeen ziet t er hier schoner uit. Ik zie ook veel goed aangelegde irrigatiekanalen. T lijkt wel of ze daarmee hun zaakjes ook beter voor mekaar hebben. De chauf heeft kennelijk n nieuwe claxon voor zn Bday gekregen, want hij test em veelvuldig uit en toetert er vrolijk op los. T lijkt wel of hij berichten in morse uitzendt.
Na n uur moeten we n brede, droogstaande rivier oversteken. De enige brug is die van de trein. De rails liggen dichter op elkaar dan in NL. Er ligt maar 1 spoor. Mensen regelen aan beide zijden van de brug t verkeer, zodat niemand tegenliggers hoeft te verwachten. Daar moet de stewart wel voor betalen. Verderop wordt er n nieuw stuk asfalt op de weg aangebracht. Wéér zie ik alleen maar vrouwen dit werk doen. Zwakke geslacht, my ass!
Dan komen we bij n klein kantoortje van de busfirma 'OK express' aan. Terwijl de stewart naar binnen loopt om wat af te geven blijven de 2 jongedames bij t tankstation aan de overkant veelvuldig naar me lachen en zwaaien. In t dorpje, waar we nâh doorheen rijden, zijn de tegenstellingen weer groot. Er staan hier 4 soorten huizen: hier-laat-ik-mn-hond-nog-niet-in-slapen, armoedzalig-maar-in-ieder-geval-n-dak, groot en als 4de (en enige wat ik zie): hier-worden-ze-in-Wassenaar-en-Aerdenhout-nog-jaloers-op. Hier rijden we om 14:30 n modderig terrein op waar nog n kantoortje van 'OK' staat. N half peukie later gaan we weer verder. T heeft hier goed geregend en de meeste straten, waardoor we rijden, zijn niet geasfalteerd en liggen vol modder. Buiten t dorpligt weer asfalt.
Om 15:07 gaan we n grote heuvel over. Links en rechts zie ik er meer. Iets hoger alleen. Tot nâh toe was t vlak. We rijden nâh door n lichtglooiend landschap. Dan komen we langs n enorm industrieel park wat nog deels in aanbouw is. "Waarom juist op deze plek? ", vraag ik me af. We zitten in the middle of nowhere en de weg tot nâh toe is net breed genoeg dat 2 auto's elkaar kunnen passeren. De Scheveningseweg is nog breder. Je wordt op beide wel even hard uit mekaar geschud. N paar 100 mtr. na t industriegebied zie ik links in de verte n tempel staan. Niks bijzonders in Burma. Maar wél dat gigantische Buddha beeld wat ernaast staat. Om 15:35 rijden we door n dorpje waar net de school uitgaat. De jongens en meisjes zien er mooi uit in hun groene Longhi en witte blouse. Sommigen dragen hier dwars over n gekleurde band. Bij de paar kinderen, die me in de bus voorbij zien komen, valt hun onderkaak bijna op de grond. Lachûh! Na 5 minuten stoppen we om te eten. Ik bestel rijst met kip. En die krijg ik. Weliswaar met 2 stukjes kip zo klein waar zelfs de vele vliegen hun neus voor ophalen, maar t ís rijst met kip. Er komt nog wel n kommetje soep, 3 kommetjes groenten en 1 met zoete aardappel op tafel. Met n M150 bedraagt de rekening 2.700 Ks. Ik heb beter voor minder gegeten. Maar ook slechter voor meer haha. Goed genoeg dus. We gaan om 16:09 weer verder en passeren weer verschillende dorpjes. In sommige staan weer grote huizen en telecom winkels terwijl in andere de mensen alleen maar aan t werk zijn op t land en bezig zijn te overleven. Af en toe lijkt t wel of we door n grote kuil rijden. Aan de zijkanten op de weg in zo'n "kuil" liggen betonnen blokken. Die zorgen ervoor dat auto's niet van de weg raken als de "kuil" onder water staat. Dit zijn nl. rivierbeddingen die in t natte seizoen vol water staan. T laatste dorpje waar we doorheen rijden staat vol met tempels en Zedi's. Hierna draaien we om 16:44 n brede 4baans weg op. Eindelijk....t hobbelen is gestopt. In de verte doemt n grote berg op met allemaal van die kleine heuveltjes erop. Helemaal groen. T lijkt wel zo'n maquette berg die treinofielen bij hun elektrische trein op zolder hebben gemaakt.
N minuut voor 5 komen we weer bij n grote rotonde aan waar "Welcome to Mandalay" staat. We zijn er! We nemen de rotonde 3kwart en de 2 rijstroken gaan over in 3. Tis meteen n drukte van jewelste....verkeer, huizen, winkels en restaurants. T uit laten stappen van mensen begint. Tijdens t eten had de stewart al gevraagd waar ik moet zijn. "Hotel 8.", had ik gezegd. Ah, dat kentie wel. Ik weet niet wat t is, maar ik denk dat ik deze grote stad nog leuker vind als Yangon. Kep er in ieder geval nâh al n goed gevoel over.
Om 17:35 word ik voor t hotel afgezet. Daar word ik uitermate vriendelijk verwelkomd. Ik krijg 3 kamers te zien die er allen goed uitzien. Beneden zeg ik dat ik de kleinste en goedkoopste kamer wil. De prijs wordt n paar euro naar beneden gebracht en mn kamer geupgrade naar de 'superior double'. Die kost me nâh $25 i.p.v. $45. Das aardig. Kamer 301 is ruim met n comfortabel 2persoons bed, flatscreen tv, gevulde minibar, airco, n eigen badkamer en 2 gratis flesjes water. Er zitten 2 ramen in de kamer die voor goed licht zorgen. Die rechts van t bed kijkt uit op n blinde muur; die links voor van t bed geeft zicht op n schoolplein met daarachter wat hoogbouw. Van t hotel kan ik gratis n fiets lenen.
Om 18:28 ga ik de straat op om de buurt n beetje te verkennen. Tis n echte, grote stad, maar mist t overvolle van bijv. Yangon. T lijkt hier allemaal net ff wat gemoedelijker. Hetzelfde verschil als tussen Chiang Mai en Bangkok. De Thailand gangers begrijpen nâh wel wat ik bedoel. De straten zijn allemaal genummerd wat makkelijk navigeren is. T enige verschil met New York is dat ze daar 'streets' hebben met haaks daarop 'avenues'. Dat heb je hier dan weer niet. De buurt is n beetje n volksbuurt met n paar hotels er in. Op de hoek van de straat staat n brandweerkazerne met n ouwerwetse uitkijktoren naast t gebouw. Na n uur slenteren kom ik aan bij n restaurant wat goed staat aangeschreven op TA. Ik begin trek te krijgen en ga naar binnen. T eerste wat me opvalt is de sfeer. Die is er niet. T lijkt wel op n luxe hotellobby met zwarte leren 2zitters tegenover elkaar met n glazen tafel ertussen. Maja, boeie...ik heb dorst en lust wel wat. Ik bestel n biertje en prak mn telefoon in de lader. Die is bijna leeg. Buiten rook ik n peukie en bewonder de Toyota, model 'grand saloon', uitvoering 'crown'; n zeer grote auto. T lijkt wel n Mercedes. Ik zie ze wel meer rijden hier. Na mn peuk bestel ik n 'crab meat corn soup'. Laten ze die nâh nét niet hebben vandaag. Jammer. Dan maar n beefburger. Deze smaakt zeer goed. En voor de prijs hoef ik t ook niet te laten, dus ik bestel er nog 1. Er zit nog wat groente bij ook, dus met mn voedingsstoffen zit t wel okay vandaag. Na mn eten maak ik n begin met t overnemen van mn aantekeningen over vandaag uit mn telefoon en schrijf ze in mn schrift. Na 4,5 bladzijde vol te hebben geschreven, ga ik buiten zitten om te roken. Er komt n man, die ik net al had gezien, naar me toegelopen met n kopje in zn hand. Hij overhandigt me deze en, in de veronderstelling dat er thee in zit, neem ik n flinke slok. Haha, tis Mandalay rum. Oh nee! Ik herinner me de Bday van Ardies nog en geef t kopje meteen weer terug aan de man. Vanavond ff niet. Binnen drink ik mn biertje op en betaal om 22:09 de rekening. In n half uur loop ik terug naar t hotel en ga na n uurtje slapen.

DONDERDAG 02/06

Om 09:45 word ik wakker. Niet voor de 1ste keer, maar ik viel steeds weer in slaap. Ik heb uitstekend geslapen. Tis wel te laat voor ontbijt. Na n poos ga ik me scheren en neem n hete (!) douche. T regent. Om 12:45 is t droog en ga ik naar buiten. Ik slenter weer n beetje door de buurt terwijl ik mn ogen open hou of ik misschien wel ergens kretek zie liggen. Om 13:20 ga ik n eettoko binnen en raak meteen aan de praat met Brad en Jenny uit AUS. Na 25 minuten gaan ze weg en bestel ik eten. Ananas sap en noodles met kip. Daar wordt standaard weer n soepje bij geserveerd. Smaakt goed hoor. Na nog n ijskoffie ga ik weer verder. T begint weer n beetje te regenen, maar daar trek ik me niks van aan. Ben tenslotte niet van suiker.
Om 15:00 kom ik weer bij mn hotel aan. Ik ga boven op t overdekte dakterras zitten om de rest in mn schrift te schrijven en misschien wel n begin te maken met t typen van n nieuw verslag. Ondanks de bewolking is t nog steeds warm en spuit t zweet als n fontein uit me kop. Ik verhuis dus naar mn kamer. Om 16:13 staat alles in mn schrift. Ruim 8 bladzijden alleen al over gisteren. N klein uur later loop ik weer op straat en ga naar n beer garden 2 straten verderop. Daar kan ik ook eten. Maar eerst n biertje van de tap. Die zit er opvallend snel in. Bakje pinda's erbij en n 2de biertje. Ik ga n nieuw verslag typen. Na n tijdje bestel ik viskroepoek. Om 18:45 staat 27/05 er in en bestel ik varkensvlees in zoetzure saus. Smaakt weer uitstekend. Tis ondertussen goed druk geworden. Bijna elk tafeltje is bezet. Ik ben de enige buitenlander. Ik zie ook maar 1 vrouw bij n aantal mannen aan tafel zitten. Tis hengstebal. Om 19:27 bestel ik iets wat ik bij n buren op tafel zie liggen. T zijn 5 kleine, soort van ribbetjes. Ze hebben n ietwat bittere en gebarbecuede smaak. Met de chili saus van de kroepoek smaken ze zeer goed. Om 20:24 betaal ik de rekening en loop ik terug naar t hotel.
Op mn kamer bel ik mn ouders. Hierna bel ik mn ouwe dienstmaat die minder leuk nieuws vertelt. Sterkte vriend! Om 21:45 ga ik slapen.

VRIJDAG 03/06

Ik ben pas om 03:00 in slaap gevallen. Daarna heb ik wel goed geslapen. Na 7 uur doe ik mn ogen open. Beneden boek ik nog n nacht (misschien 2) bij. Rond t middaguur breng ik mn was beneden en loop naar 'Top choice cafe' waar ik gister Brad en Jenny heb ontmoet. Ik bestel weer noodles met kip en n ananassap. Na n 2de sapje loop ik naar KBZ bank om geld te wisselen. Daarna loop ik weer rond. Behalve de grote paleismuur met de enorme slotgracht erom heen zie ik niet veel spectaculairs. Dat lieg ik....ik kom ook nog langs n uitzonderlijk mooie kathedraal. Ik kan nergens kretek vinden hoe goed ik mn best ook doe vandaag. Nadat ik ff over de markt in Chinatown heb gelopen, ga ik ergens zitten voor n colaatje. Tis weer lekker warm en ik ben weer zeiknat. Om 14:50 ga ik terug naar mn hotel. Er rijden opvallend weinig taxi's rond. Dan zie ik er 1 staan voor n shopping mall. T is dezelfde chauf die me net al rond wilde rijden. Ik stap bij hem in en zeg waar ik naartoe moet. Hij vraagt of ik mn sigaretten al heb gevonden. Vlakbij t hotel zegt hij dat hij weet waar ik ze kan kopen en stopt voor n winkeltje. Ik geloof er niks van, maar volg hem toch naar binnen. En warempel, hier verkopen ze ze. In dezelfde straat van t hotel nota bene. Ik koop meteen 2 sloffen en krijg dankzij mijn uitstekende onderhandelingstechnieken n korting van maar liefst 1.000 Ks.! Nog geen euro hahaha. De chauf krijgt meer fooi van me als dank. Zo zie ik.maar weer...the universe will provide when needed.
Op mn kamer droog ik mn kleding en mezelf. Im 16:15 vraag ik bij de receptie of zij buskaartjes naar Pyin Oo Lwin kunnen regelen. Nee, maar wel n gedeelde taxi. Daar ben ik niet naar op zoek en ik zeg dat ik er over nadenk. Ik ga zelf wel ff kijken in de buurt. Ik vind echter niks en t is bloedheet, dus ik ga om 18:38 naar de beer garden 'Shwe Lat Yar' van gisteren. Ik ga verder schrijven aan mn verslag. De jongen die me mn biertje brengt, ziet mn pakje peuken op tafel liggen. Hij zegt:"Surya." wat de naam is van de oprichter van PT Gudang Garam Tbk. Ik vraag hem:"Do you like it? waarop hij knikt. Kijk, als je de naam kan noemen, krijg je van mij n peuk. Zeker nâh ik weer n voorraad heb. Om 17:32 staat 28/05 er ook in. Ik bestel n viskroepoek. Ben lekker aan t schrijven. Daar stop ik om 19:27 ff mee en bestel 'Malaysian fried rice' en 'Myanmar style hot & sour chicken curry'. De laatste is net n pittige kippensoep. De rijst smaakt o.k. Hierna ga ik verder met schrijven. Om 20:22 ben ik klaar en heb ik t geupload. Nog ff wat foto's erbij. Hoppa! De jongen vindt t prachtig dat hij biertje nummero 12 op mn tafel zet. "No biggie.", zeg ik hem. "T zijn maar kleine glazen."
Om 21:12 heb ik betaald en loop naar t hotel. Onderweg blijf ik ff staan kijken naar 4 gasten die n rotan bal hoog proberen te houden. Dit wordt ook in spelverband gespeeld waarbij 2 teams de bal over n hooggespannen lijn naar elkaar schoppen. Sommige gasten hebben de mooiste moves en kunnen daarbij hoog springen en trappen. Vroegâh tijdens mn martial arts loopbaan heb ik meermalen tegen zo'n balletje getrapt en ik kan zeggen dat je enkel en wreef helemaal open ligt na n potje. Keihard zo'n gek klein balletje. Bij n winkeltje koop ik nog ff snel 2 flesjes M150. De eigenaar komt van achter maar me toe. Hij weet dat ik uit NL kom en dat ik kretek rook. Ik ben beroemd hier. A fakking star! Haha. Om mn geld te spreiden koop ik bij n ander winkeltje nog 2 blikjes bier. Das voor bij mn nieuwe verslag zo op mn kamer. Ik heb nog veel te schrijven voordat ik n beetje bij ben en heb maar zo weinig tijd ghehe. Om 23:19 staan de 6 bladzijden van 01/06 er in. Na 40 minuten ga ik pitten.