Reizen, reizen en nog 'ns reizen naar 't beginpunt - Reisverslag uit Dawei, Myanmar van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Reizen, reizen en nog 'ns reizen naar 't beginpunt - Reisverslag uit Dawei, Myanmar van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Reizen, reizen en nog 'ns reizen naar 't beginpunt

Door: Zwerrie

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

21 Juni 2016 | Myanmar, Dawei

WOENSDAG 15/06

Om 05:30 gaat mn wekker. N uur later nuttig ik 1 sneetje toast en n bakkie koffie. In mn bungalow pak ik mn spullen in en om 07:00 check ik uit. De totale rekening bedraagt 70.000 Ks. en dat is inclusief 2 keer wasgoed en 2 cola. Volgens mij hoef ik maar $15/nacht te betalen, dus dat is n flinke korting. De taxi staat al te wachten voor de deur.
Tis nog n stuk rijden naar t station in Shwenyaung. Onderweg daar naartoe zie ik n mooi, houten klooster. Even later passeren we n tempel met veel Zedi's. Ik heb n goede taxichauff, want hij weet tenauwernood 2 meisjes op n fiets, die ineens en zonder te kijken van rechts naar links willen gaan, te ontwijken. Dat scheelde weinig. Na 20 minuten komen we aan en ik betaal hem de afgesproken 8.000 Ks.
N treinkaartje naar Yangon kost me 9.950 Ks. voor de 'upper class'. Ik heb stoel D6 en zit tegenover n oudere man. David komt uit Australië. Stipt om 08:00 vertrekken we. Er komen nog 2 vrouwen met bagage aangerend. Ze kunnen nog net op tijd in de rijdende trein springen. Dat scheelde óók weinig. We zijn nog geen 2 minuten onderweg als mn backpack uit t bagagerek wordt geschud. Bijna op mn hoofd haha. Meteen daarna worden onze kaartjes en paspoorten gecontroleerd. Moment of truth! Maar de man zegt niks van mn 'overstay' en ik krijg netjes mn paspoort terug. Heel langzaam rijden we n berg op. We gaan n middelgrote brug over. Niet zo vet als t Gokteik viaduct, maar toch mooi.
Om 08:45 begint t zachtjes te regenen. N kwartier later stoppen we bij n paar huisjes waar n aantal mensen instappen die eten verkopen. T regent nâh harder. Na 3 minuten zet de trein zich weer in beweging. Van n meisje koop ik n soort oliebollen. Zo zien ze er tenminste uit. 3 Stuks in totaal. Nadat ik n hap heb genomen, weet ik dat er aardappel in zit. Lekker. 2 Minuten later stopt de trein weer. We zijn op t station van Heho. T meisje komt weer langslopen en wederom koop ik er 3 voor 200 Ks. Ik stap uit en op t perron koop ik n fles water. Om 09:19 gaan we verder.
T landschap hier is ook mooi. Glooiende heuvels met akkerbouw. Onnodig te zeggen dat t weer prachtig groen is. Tis opgehouden met regenen, maar nog wel bewolkt. Om 10:45 stoppen we in t stadje Aung Ban. Veel verkoopsters lopen met de mooiste Thanaka motieven op hun gezicht. Ik vraag n paar meisjes of ik n foto van ze mag maken. Helaas wil er niemand poseren. N vrouw komt langs de trein lopen. Ze draagt n schaal met snacks op haar hoofd. Ik koop 4 stuks wat nog t meest lijkt op Vietnamese loempia's. Ik krijg er 2 van die soort pannekoekjes bij. Die ken ik nog van gister. "Present.", zegt de vrouw. Wat n schat! Door t raam word ik in t Engels aangesproken door n man. Ik ga naar buiten om met em te praten. Hij werkt op t station als verkoper van treinkaartjes. Ik steek n peuk op. Die kentie wel, dus ik geef em er ook 1. Hij praat graag. Zo vertelt hij dat de locomotief van Italiaanse makelij is (als dat maar goed gaat ghehe) en dat, elke keer tijdens n lange stop, alle remmen van t hele treinstel worden nagekeken. N veilig gevoel. Of toch juist niet? Als de hoorn gaat, geef ik hem nog n sigaret en neem dan afscheid.
Om 11:30 komen we bijna in Kalaw aan. Bijna, want de trein stopt net voor t plaatsje. We staan tussen de 1ste paar huisjes tussen begroeiing. Ik weet niet waar hij op wacht, maar de machinist toetert de hoorn veelvuldig en ongeduldig. Na ruim 10 minuten stil te hebben gestaan, gaan we weer verder en rollen we ff later t station in. Buiten koop ik 2 M150's en geef 1.000 Ks. aan n meisje met 1 arm en mank loopt. Wanneer we om 12:00 gaan rijden, zwaait en lacht ze dankbaar naar me tot ze me niet meer kan zien.
T volgende station, waar we lang blijven wachten, lijkt wel de Haagse Markt. Er worden veel bloemen en groenten verkocht: Bloemkool, uien, aardappelen, tomaten, gember, chili pepers, boontjes, aubergines, mango, appeltjes, durian, n soort waterkers. Ook lopen er meisjes die bundeltjes houtstukjes verkopen. Ik weet niet waar dat voor is. Thanaka misschien? N man, die langs loopt en me nieuwsgierig ziet kijken, zegt dat t brandhout is. Voor die kleine kookstelletjes natuurlijk. Hele zakken van eerdergenoemde waar en bossen bloemen worden in de trein geladen. Ook in mijn wagon. Ongeveer n half uur later vertrekken we weer.
Om 13:07 zijn we op de top van deze berg. We zitten op n hoogte van 4.609 foot (=1.405 mtr.) boven zeeniveau. Tis weer n prachtig uitzicht als we afdalen. Bergen met hun toppen in de wolken en diepe valleien. Na bijna n uur stoppen we voorbij n wissel. We blijven ff 5 minuten stilstaan en rijden dan over t zelfde spoor terug. De logica ontgaat me n beetje. Dan zie ik dat we niet over t zelfde spoor tijden. Verderop stoppen we weer na n wissel die omgezet wordt en rijden we weer vooruit op n ander spoor. Op deze manier zigzaggen we op deze kant van de berg naar beneden. Ik geloof dat de Zwitsers deze methode bedacht hadden indien er geen andere mogelijkheid was, zonder al teveel te moeten omrijden, n berg af te dalen. Op t station bij de 2de wissel lopen er buuten veel verkoopsters van Durian. Gelukkig kan ik tegen de geur van dit fruit, wat door n aantal passagiers gekocht wordt.
Tot 15:30 hebben David en ik geen buren. In Lebyin komen er mensen naast ons zitten. Kennelijk houden ze buitenlanders en monniken zoveel mogelijk apart van locals.
Om 16:21 rijden we over n brug. In de rivier staan 2 meisjes zich te wassen. Zoals gewoonlijk doen ze dit terwijl ze n strakke Longhi om hun lijf hebben gewikkeld. Als ze me zien kijken, moeten ze giechelen. Na t plaatsje Payangazu rijden we om 17:45 op n traject waar de trein goed op en neer gaat. Iedereen komt iets los uit zn stoel. Hierdoor moet t meisje schuin tegenover me lachen. T geluid van de wielen plus t geklap, wat onder de trein vandaan komt door t hobbelen, is pure treintjes Techno. Tsjk tsjk, tsjk tsjk. Klang! Tsjk tsjk, tsjk tsjk. Klang! Ik neem t geluid op. Misschien dat n DJende vriend van me er wat mee kan.
Om 18:37 stoppen we op t station van Thazi. Hier moet ik tot 22:00 wachten tot t 2de deel van de reis begint. So far so good. N paar jongens uit de trein weten mn naam al en praten wat met me. Voor 1.500 Ks. koop ik n blikje bier van n verkoper. "Das 500 teveel.", zeggen ze tegen me als de verkoper weg is. "Ik weet t.", zeg ik. "Als hij dr nâh maar blij mee is." Van n moslim man koop ik n bak rijst met kip voor 500 Ks. N andere komt n praatje met me maken. Ik eet er n paar haopen van. T smaakt redelijk, maar ik wil ook niet teveel eten met die "hurk" toiletten in de trein. In de stilstaande trein os t 's avonds warmer dan toen we overdag reden. Ik zie n vrouw met n baby en kleine dochter bedelen. Uit de coupe haal ik mn bak eten en geef haar deze. Mensen die op t perron n handeltje hebben, liggen nâh op n matje en onder n fleece dekentje te slapen. N man, die in de trein werkt, komt bij me zitten en probeert me in t Burmees te leren tellen. Dat is behoorlijk moeilijk. Op t perron zit n man op zn matje en ziet t allemaal aan. Hij moet lachen. Om 21:58 begint deel 2 van mn treinreis.
Wat me t 1ste half uur opvalt is t constante en harde getjirp van de krekels. T lijkt wel of er iemand met n ratel aan t spelen is. De trein heeft er ook lekker de vaart in. Daarom worden we nâh nóg harder op en neer en heen en weer geschud. Als we op n klein stationnetje halt houden, staat er n man naast mn raam gebiologeerd (haast verliefd) naar me te kijken. Hij vraagt of hij n foto van me mag maken. No worries.
(DONDERDAG 16/06)
Om 00:34 zie ik n mooie pagoda in t plaatsje Tankon staan. N goeie 35 minuten later rijden we t plaatsje Pobba Thiri, net voor Nay Pyi Taw, binnen. Terwijl de rest van Burma in t donker is gehuld, kleurt de lucht hier oranje. Nog niet eerder heb ik zoveel straatverlichting gezien. Met al die kleine -t lijken ook nieuwe- huisjes is t net n bungalowpark. We stoppen bij t station wat er ook al zo luxe uitziet. Hier ligt er niemand op de natuurstenen tegels. Als ik uit t raam langs de trein kijk, zie ik in de verte Uppatasanti pagoda in volle verlichting staan. Als we om 01:50 langs Nay Pyi Taw rijden, zijn de slagbomen op de grote 12baans weg gesloten. Why?? Dr rijdt niemand door deze hoofdstad. In t 1st volgende dorp zie ik meer mensen voor de slagboom staan haha. Ik leg mn backpack tussen mn stoel en die tegenover me om n bed te maken. Ik probeer mn ogen dicht te doen. Dat lukt. Ze dicht houden is n ander verhaal. We maken weer treintjes Techno. T gaat letterlijk en figuurlijk los en ik ga letterlijk en figuurlijk stuk. Nâh maak ik er filmpje van. Eén van de jongens gooit zn handen in de lucht. Figuurlijk hoor. N monnik staat met n Burmeese sigaar in zn mond met zn hand aan t bagagerek. Xo stond ik op feesten ook altijd oorlog te voeren en de'DJ booth' omver te trekken. Te gruw!
Op t station van Toungoo stappen de 2 gasten uit. Hier rijden we pas om 05:30 weg. Voor t 1st slaap ik n half uurtje. Hoe weet ik niet met dat gestamp, maar daarna nog bijna n uur.
Tis ondertussen weer licht en ik zie alleen maar rijstvelden. Af & toe kleine dorpjes met huizen op palen. Alles staat bijna onder water. Er zijn óf loopbruggetjes óf modderpaadjes. En dan moet t échte regenseizoen nog beginnen. In de rijstvelden zie ik n hoop buffalo's en zilverreigers. Gek eigenlijk dat ze zo genoemd worden terwijl ze toch écht wit zijn.
N minuut na t middaguur zijn we in Bago. Om 13:00 doe ik nog n keer mn ogen dicht voor n half uur. Ik slaap niet, maar zit toch in de R.E.M.-fase; t Burmees wat ik hoor, lijkt wel onsamenhangend Nederlands. En ik droom ook. Lucide haast. Vaagggg.
Om 14:05 rijden we Yangon binnen. T duurt nog 25 minuten voordat we op t station zijn. Ik stap in n taxi. Duidelijk n snorder, want zn vrouw zit naast hem. First things first: kretek kopen. Als ik naar t zaakje loop, verlies ik de sleutelhanger die ik destijds van mn huidige ex had gekregen. Daar ben ik behoorlijk vertieft van, wantvt poppetje leek zo veel op haar. :p Bovendien zat t aan t vak waar ik mn geld heb zitten. Dat bewaakte ze daar al ruim 7 maanden voor me. Nâh ik daar bijna niks meer heb, was t waarschijnlijk voorbestemd dat ze er nâh niet meer is haha. Ik zoek nog, maar krijg haar niet meer terug. Lekker melodramatisch weer, ouwe. ;-)
Met 3 sloffen (voorraad) stap ik weer in de auto. Op naar n bank om geld te wisselen. Dat lukt nog net voor sluitingstijd. Dan rijden we naar Bahosi hotel. Ze hebben nog n 1persoons kamer voor me. Mooi! Via de receptie koop ik meteen n busticket (oh nee! Wéér n nachtbus.) naar Dawei voor morgenavond 17:00 voor 20.300 Ks. Op de kamer stap ik onder de douche en trek schone kleren aan.
Met n andere (echte) taxi rij ik om 17:20 naar t Parami ziekenhuis. Ik hoest al n paar dagenen wil hier ff naar laten kijken evenals naar mn elleboog. Onderweg rijdt de chauf nog achterwaarts tegen n andere auto aan. T loopt met n sisser af, maar kost wel veel tijd. Om 18:30 ben ik er. Mn elleboog geneest goed. Voor n bacterie in mn neus en keel krijg ik antibiotica en hoestsiroop. Hierna loop ik de straat uit om n puzza te eten bij (hoe origineel) 'Parami pizza'. De pizza is heerlijk; t tapbier schandalig diur. 2.500 Ks. voor n glas! In de beer garden in Dawei betaal ik 800 Ks. voor t zelfde glas. Afleggers! Voor t dure bier gebruik ik al hun Wifi bandbreedte om mn video's op Youtube te plaatsen. Om 20:15 upload ik mn hele verslag vanaf t terras. N kleine 3 kwartier later (ik moet foto's uitzoeken en n paar oudere verwijderen) staan er 5 foto's bij. Om 21:16 neem ik n taxi naar t hotel waar ik (op mn kamer) meteen in n diepe slaap val.

VRIJDAG 17/06

Ik had de wekker voor 07:30 gezet. N kwartier later zit ik op de rand van mn bed. Wat heb ik heerlijk geslapen, zeg! Zou nog wel meer kunnen slapen, maar ik wil ontbijten vandaag. Tot in Dawei zal ik niet veel meer eten. Eerst rook ik beneden voor de deur n peuk en kantel n M150 in mn mik. Daarna neem ik de lift naar de 7de etage waar ik plaatsneem aan n tafeltje met uitzicht. Als ontbijt bestel ik 2 belegde croissants met daarnaast wat friet, n bord fruit en n kop koffie. N goed begin van de dag.
Op mn kamer scheer ik mn bol. De zon boven Inle Lake heeft goed zn werk gedaan en mn hoofd begint te vervellen. Als ik klaar ben, lijkt mn kop wel op n kaart van de wereld. Waar ik verveld ben zijn de oceanen; waar t vel er nog op zit zijn de verschillende continenten. Hierna spring ik onder de douche en kleed me aan. Al mn apparaten zijn weer voorzien van nieuwe stroom, dus kan ik beginnen met inpakken.
Om 12:03 check ik uit. Gisteren had ik de kamer al betaald, dus dat hoef ik niet meer te doen. Met t geld wat ik nâh nog in mn zak heb zitten, moet ik alles in Dawei en de reis daarvan uit naar de grens bij Htee Kee betalen. Dat moet wel gaan lukken. Ik zie dat ik ook nog genoeg Thaise Baht heb evenals wat Amerikaanse dollars waarmee ik mn 'overstay' aan de grens moet betalen. De boete is $3/dag, wat ongeveer uit zal komen op $63. Geen geld voor 3 extra weken keihard genieten. :)
Om 15:00 zal er n taxi me komen ophalen om me naar 'Aung Mingalar Bus Terminal' te brengen. Ik heb dus nog even de tijd en besluit deze rustig in de lobby door te brengen. Zo kan ik mn verslag over de treinreis vanuit mn foon in mn schrift schrijven, iets kopen in de buurtsuper onder t hotel en eventueel gebruik maken van t toilet hier. Tijdens t schrijven, krijg ik van t personeel n kopje koffie. Buiten drink ik deze, onder t genot van n peuk, op. De eigenaar van t hotel komt bij me zitten. Zoals de vorige keer geef ik hem er ook 1. Als hij hoort dat ik uit NL kom, zegt hij:"Waar de Fokker vliegtuigen vandaan komen.". "Precies!", zeg ik. "En waar de Fokker vliegtuigen gebouwd werden, daar ben ik óók gemaakt." Hij zegt dat hij n hoge post heeft bekleed bij de Burmeese luchtvaart en dat hij daardoor ook in NL is geweest. Om 14:45 hou ik op met schrijven. Ik rook nog 1 sigaret buiten en stap dan, na iedereen dag te hebben gezegd, de taxi in.
Anderhalf uur later komen we aan op de terminal. Er komt n mooie gele/oranje/rode Scania bus aangereden. Dat is de mijne. Mn backpack wordt genummerd onderin gelegd. Ik heb stoel #4. Mooiiiii, das vooraan. Met lekker veel beenruimte. Onderaan de stoel zit ook n stuk wat ik omhoog kan klappen om mn benen erop te klappen. Aan de wand zit n stopcontact waaraan ik mn telefoon kan opladen. Tis n erg luxe bus, want iedereen heeft n klein schermpje voor zich en dr hangen koptelefoons bij. Dan kan ik hopelijk n goeie film of porno bekijken vannacht ghehe. Ik denk dat 16 uur in deze bus geen straf wordt. In ieder geval niet als ik vanaaf onder mn mooie 'Hello Kitty'-dekentje, dat over mn stoel hangt, kan slapen.
Buiten bij de bussen staan veel kraampjes met eten, drinken en beetle nut. Ook lopen er veel verkopers rond met van alles. Voor in de bus koop ik n zakje chips en n appel. N man verkoopt plastic belleblaas pistooltjes. Als hij langs n klein meisje loopt, probeert ze de bellen te pakken. Zo schattig. Ze ziet er niet uit alsof haar moeder veel geld heeft. Ik vraag se verkoper wat hij voor zo'n ding wilt hebben. "2.000 Ks.", zegtie. Ik koop er 1 van em, loop naar t meisje en geef em aan haar. Van blijdschap weet ze niks te zeggen. De meisjes en vrouwen, die t allemaal zien gebeuren, roepen allemaal:"Aahwww.". Dat dan geen van allen mij hun telefoonnummer geeft is dan weer n beetje jammer. Dáár deed ik t voor. Ik had jullie allang gezien hoor, dames! :p
N jongen van de busmaatschappij vraagt mn paspoort voor de controlepost bij Dawei. Dat moet hij faxen. Das mooi. Dan kunnen ze alvast uitrekenen wat ze van me krijgen haha. Om 17:06 vertrekken we. We rijden de snelweg naar Nay Pyi Taw en Mandalay op. Weer vergis ik me bij deze kruising; deze keer dacht ik dat we rechtdoor via Bago zouden rijden. Daarom ben ik waarschijnlijk geen buschauffeur in Burma.
Aha! Om 18:25 neemt de chauf de afslag om vervolgens ff later langs Bago te rijden. Tis misschien n klein stukje om, maar wel sneller dan over n kleine weg en door stad en dorp. Om 19:45 stoppen we bij n wegrestaurant om te eten. Na 35 minuten gaan we weer verder. Iedereen krijgt n flesje M150 van de stewart. Die denkt zeker dat t n slaapmiddel is. Ik zet de film 'Rise of the planet of the apes' op. Om 20:45 begint t keihard te stortregenen. Ff zie ik bijna niks door de voorruit. N uur later stoppen we bij n zaakje van de busmaatschappij in Thaton. Er is iets tegen de voorruit aangekomen, want er zitten 2 kleine barsten onderin. Na n klein kwartier rijden we weer. Om 23:45 gooit de stewart de mediabox uit, want iedereen ligt te slapen. Ja, behalve ik, kameraad Paardenoog. Wat zal ik nâh ns gaan doen? Ben nog niet echt moe. Laat ik ns op Google Maps kijken waar we zijn. Huh? Zijn we nâh écht al over de helft? Ruim 360 km. gereden en nog 260 voor de boeg. Dat gaat vlot. Tis nog geeneens middernacht. Maar misschien dat t zo niet meer rap gaat als we de heuvels induiken. Ik ben benieuwd hoe laat we gaan aankomen.
(ZATERDAG 18/06)
Weet je wat? Ik ga lekker onder Kitty liggen. Lekker warm en zacht hoor, onder die poes. Hallo Kitty! Maar na 2 minuten hou ik dat ook weer voor gezien. Kzou wel n peukie lusten.
Dat kan om 01:30 uur. We stoppen bij n klein tentje langs de smalle weg waar we al zo lang op rijden. Ik koop nog wat M150, want slapen zit er toch niet in. Ondanks dat ik mn benen helmaal kan strekken tot in de vensterbank. De chauf kijkt nog ff naar de barsten in zn voorruit. De ene loopt nâh bijna helemaal door naar boven. Dan neemt hij weer plaats achter t stuur, bidt nog ff en om 01:54 zijn we on the road again.
Om 04:25 stoppen we nogmaals. Kep nog steeds niet kunnen slapen. In t restaurantje kronkelt n klein slangetje op de grond. T lijkt wel n overmaatse regenworm. Tóch moet hij dood met n slipper. Zielig hoor. Ik dacht dat Buddhisten niet opzettelijk mochten doden. Na 20 minuten gaan we verder. De tv schermpjes gaan weer aan en ik kijk mn film af. Net als ik 10 minuten in slaap aan t vallen ben, word ik om 06:27 door mn buurjongen aangestoten. We zijn er. Ik moet zeggen dat de reis me 100% mee is gevallen. In 13,5 uur i.p.v. 16 zoals ik dacht. En dat niet slapen? Tja, dat wist ik stiekem van te voren al. Ben nâh eenmaal n nachtdiertje. Een B-mens, hè?
Chauffeurs dringen zich om me heen. Easy, easy fellas. Eerst mn bagage. Dan stap ik bij n tuk tuk in waarvan de chauf me de eerlijke prijs van 3.000 Ks. vraagt.
Om 06:50 ben ik weer bij hotel Shwe Moung Tan en check ik in. Ik ga maar naar t dakterras voor n kop koffie. Ik denk dat t vandaag n hoop M150 wordt, wat dingen regelen, vanaaf n paar biertjes en dan vroeg naar bed. N stel komt boven zitten en ik merk dat ze net aankomen. Ik maak n praatje met ze. Graag willen ze wat info van me, dus ik ga bij Rob (UK) en Magda (PL) zitten. Niet lang daarna komt Andi boven en we begroeten elkaar hartelijk. Hij komt erbij zitten en met zn 4en praten we over dit mooie land. Ik geef t stel mn email en zij mij n telefoonnummer van n taxichauffeur om naar de Thaise grens te rijden. Andi en ik blijven tot 11:00 zitten. Ik ga naar mn kamer om te douchen. Met Andi spreek ik om 13:15 in de lobby af om samen wat te gaan eten.
In t tentje 'Dream journey' naast t hotel bestellen we eten en drinken. Ik neem n kipburger, n tonijn sandwich en n dragonfruit sap. Hierna bestel ik nóg n kipburger en n ijskoffie. Als we weggaan, betaalt Andi de hele rekening. Aardig. We lopen om 14:42 naar de beer garden. Laat ik vandaag nâh maar vroeg aan t bier gaan, dan lig ik tenminste ook vroeg in mn nest. Samen drinken we 3 biertjes. Om 15:25 gaat Andi terug naar t hotel voor n 'power nap'. Dan kan ik mooi verder met mn verslag in mn schrift schrijven. Daar ben ik wel ff mee bezig. Ik bestel nog n biertje en viskroepoek. Om 18:28 bestel ik kip met ananas.
T verslag staat om 19:04 in mn schrift. Ik drink mn biertje op, betaal de rekening en ga naar mn kamer. Nog voor 9en val ik als n blok in slaap.

ZONDAG 19/06

Na n paar keer eerder kortstondig mn ogen open te hebben gedaan, word ik om 09:22 wakker en kom uit bed. Ff bijkomen hoor. Ruim 12 uur fantastisch geslapen.
Om 10:50 betaal ik bij de receptie voor nog n nacht. Bij n winkeltje haal ik n M150 en loop naar Dream Journey. Ik bestel n ijskoffie en n sandwich set met 3 verschillende soorten beleg. Buiten typ ik t verslag in mn schermpje. Om 14:27 staat alles er in en ben ik helemaal bij. Ik bestel n glas verse melk en n kipburger en n soort worstebroodje. Tis goed warm weer, zeg. Om 15:07 bestel ik nog n ijskoffie. N half uur later breng ik de vuile vaat naar binnen. Alle meisjes lachen. Ik betaal en als ik wegloop, staren de meisjes me na. Bij de receptie van t hotel laat ik t nummer bellen van de taxichauffeur voor naar de grens. N dag voordat ik ga, kan ik reserveren.
Bij n winkeltje koop ik M150 voor morgenochtend. Onderweg naar de beer garden lopen n 'troop' jonge meiden en ik elkaar voorbij. "Hiii.", zegt er 1 lachend. "Mingala ba. Hiii.", zeg ik terug. Wat n gegiechel totdat ik t terrein van de beer garden op loop.
Ik bestel n biertje en ga verder met mn verslag. Ook schrijf ik n review over 'Parami pizza'. N paar bier later bestel ik er viskroepoek bij. Lekker voor bij t gerstenat.
Om 19:35 bestel ik 'Malay fried rice' en varkensvlees in zoetzure saus. Net als mn rijst op tafel komt, nodigt Andi me uit om bij hem, zn advocaat en n andere man te komen zitten buiten. Ik pak alles op en ga met hem mee. Daar wordt mn andere gerecht ook gebracht wat ik met de heren deel. Na n tijd komt n vriend van Andi, Renato (P) met zijn vriend Bo (BUR) erbij. De 3 heren gaan weg en wij blijven met zn 4en achter.
Om 21:30 gaan we naar ons hotel. In de lobby koopt Bo nog wat bier en we gaan op t dakterras zitten. Ik zet wat muziek op. Bo laat ook goeie muziek horen. Aardige en intelligente gast. Om 00:40 is t mooi geweest en gaan we naar onze kamers. Daar bel ik mn maat die me al 2 keer heeft geprobeerd te bellen en probeer ik mn pa te bellen. Die neemt helaas niet op. Tijd om lekker te gaan slapen.

MAANDAG 20/06

Ik heb goed geslapen, maar word niet echt uitgerust wakker als ik om 07:30 mn ogen open doe. Ik moet t er vandaag dan maar mee doen. We hebben afgesproken om naar t huis van Andi's lokale zakenpartner Cody te gaan kijken om te zien of dit geschikt is als guesthouse. We zouden om 08:00 op t dakterras verzamelen. Ik ben er als eerste. Vanachter mn bakkie koffie zie ik n lekker ding de trap opkomen. Ze gaat aan de tafel naast me zitten. N kwartier later komt Renato bij me zitten. We raken aan de praat met t meisje en ik zeg dat ze best wel bij ons mag komen zitten. T lekkere ding heet Gemma en komt uit Engeland. Na n half uur komt Andi aangelopen. Om 10:30 komt Gemma's vriend (das nâh janmer) Harry erbij. We geven ze wat info over Dawei en de rest van Burma. Ook haar geef ik mn email. Na 20 minuten gaan we naar onze kamers om op te frissen. We spreken over n half uur af in de lobby. Daar kom ik weer als eerste aan. Ik weet t...t is geen wedstrijd. T duurt nog zeker n half uur voordat de rest klaar is. En dan moeten Bo en Renato nig wat te eten en drinken kopen. Hierna kunnen we eindelijk gaan lopen.
Tis zeker nog n goeie 20 minuten naar t huis. En t is weer goed warm ook. Als we bij t huis zijn, laat Andi zn enthousiasme zien. De 2 jongens en ik zijn echter niet onder de indruk. T ligt te afgelegen en niet in n aantrekkelijke buurt. Daarnaast zullen de investeringskosten te hoog zijn voordat je die op redelijke termijn hebt terug verdiend, vertellen we hem. Maar t is n leuke wandeling en zo zie ik nog wat van dit leuke stadje. Op de terugweg kopen we bij n zaakje fruitshakes. Dragonfruit+mango=heerlijk! Hiernee zeg ik de jongens gedag; ik moet wat geld wisselen. Ik stap bij de 1ste de beste bank binnen. Allemaal meisjes zitten achter de open balie. T enige meisje voor de balie staat met dr rug naar me toe. Door n collega wordt ze erop gewezen dat er n klant staat. Ze draait zich om en schrikt zich de pleuris. "Ben ik echt zó lelijk?", vraag ik. Iedereen ligt in n deuk. Lachend en zich veronderschuldigend zegt t meisje dat ze hier geen geld wisselen. Dan maar ff verder naar de KBZ bank. Daar wissel ik € 20,- om. Dat moet genoeg zijn voor vandaag.
In mn hotelkamer koel ik ff af en wissel van shirt.
Om 14:15 ga ik naar Dream Journey en bestel n ijskoffie en n tonijn sandwich. Later vraag ik n yoghurt en n aardbeien shake. Ik denk dat ik gewoon n bakkie yoghurt krijg, maar nee. T is n soort yoghurtshake. Ook lekker en ik heb toch al zo'n dorst, dus dat komt mooi uit. Ik blijf in totaal n uur zitten en ga dan terug naar t hotel. Bij de receptie betaal ik voor vannacht. De jongen belt de taxi naar de grens morgen voor me. Ik word om 06:30 opgehaald en t gaat me zo'n 25.000 Ks. kosten wat ik ook in Thaise Baht kan betalen. Mooi! Dan kan ík nâh naar mn kamer om alvast alles te pakken. Daar ben ik om 15:57 mee klaar. Kijk nâh....t is beer o'clock. Ik loop de gang op waar al n paar dagen 2 gasten bezig zijn n aantal tegels uit de vloer te halen. Nâh zijn ze die er weer in aan t leggen. Met n slijptol snijden ze deze op maat. Wat n cholera herrie zeg. Ik begin doof te worden, maar dit komt goed bij me binnen. En zij doen dit de hele tijd zonder gehoorbescherming. Ik ga terug mn kamer in. Volgens mij moet ik nog wel wat van die foamen oorpluggen hebben in mn backpack. Die haal ik dus weer overhoop. Yes! Gevonden. Met 2 setjes loop ik naar ze toe en geef ze aan hun. Ze lachen wel, maar na n paar seconden lopen ze er toch in hun oren mee. En dan nâh op naar de beer garden voor de laatste avond.
Ik neem plaats aan n tafeltje bij de ingang van t paviljoen. Naast me zitten 2 lokale gasten. T duurt niet lang voordat er 1 in t Engels tegen me begint t praten. Zn Engels is redelijk en hij vertelt me n hoop over de omgeving. Om 17:15 gaan ze weg en ik bestel n portie 'ramoe tjoo'; viskroepoek. Om mn Burmeea te oefenen, bestel ik t nogmaals. Ruim 1,5 uur later bestel ik n klein portie tempura garnalen. Die zagen er gisteravond erg smakelijk uit op t tafeltje van de 4 heren. Ik kreeg echter geen mogelijkheid ze te proeven. Waarschijnlijk zijn ze zo lekker dat ze binnen no-time op waren. Ik merk dat ik moe begin te worden. Dat wordt vroeg naar bed vanavond. Na n half uur komen de garnalen op tafel. Is dit n klein portie? Er liggen er 11 op mn bord. Dan zou ik wel ns n grote portie willen zien. Ze smaken in ieder geval verrukkelijk. Hierna bestel ik nog n kip saté. Ik denk dat ik gewoon n paar stokjes met kip krijg, maar nee. Ik krijg n bord vol met gegrilde stukjes kip. Ook lekker.
Om 20:33 betaal ik de rekening van 15.400 Ks. en ga naar mn hotel. In de lobby koop ik nog 2 biertjes. Op mn kamer bel ik mn ma en pa. Daar praat iktot 21:45 mee. Fijn! Hierna upload ik n filmpje van de treinreis op joetjoep (kijken!) en maak ik n verslag af. Mn filmpje is nog niet geupload als ik om 22:14 ga slapen.

FILMPJE:
- Rolling train Techno:

• 22 Juni 2016 - 21:21

Pap En Mam.:

Zo, je urenlange trein en busreis gelezen. Eigenlijk wist ik het al want je had het telefonisch al aardig verhaald.
    Ben blij dat het goed gaat met jou en dat je het nog steeds naar je zin hebt.
    Tot de volgende belevenis maar weer.
    Kus, mam.