Het blijft maar gezellig hier - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Het blijft maar gezellig hier - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Het blijft maar gezellig hier

Door: Zwerrie

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

20 Maart 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

ZATERDAG 12/03

Na n uitstekende nachtrust word ik om 11:15 wakker. Wanneer ik n beetje opgedroogd ben, begin ik met t typen van n nieuw verslag. Om 16:00 koop ik op straat n Bah Mi en neem deze mee naar mn stekkie. Hier bestel ik n biertje en eet ik de helft van mn broodje. Ik ga verder met mn verslag, maar veel kan ik niet doen. Daar komt Phil aangelopen. We begroeten elkaar hartelijk en hij gaat naast me zitten. We praten wat, maar Phil is druk met zn telefoon bezig. Toch is t wel weer lachuh met elkaar. Hij gaat om 18:30 weg wat mij gelegenheid geeft met Anastasia te appen. Ik merk dat ik wat in zit te kakken. Daarom bestel ik wat te eten. Ik voel me hierna weer n stuk beter.
Stew komt en gaat op de stoel waar Phil zat zitten. Er komt n groep van 6 Canadese jongens en meisjes bij ons zitten. Leuke mensen. Ze vertellen dat ze motoren willen kopen en daarmee in 1,5 maand naar t Noorden willen rijden. Ik geef ze mn emailadres en voorzie ze alvast van wat info en tips. Stew geeft me n por en wijst naar de rug van n oudere Duitser op t terras naast ons. N grote kakkerlak loopt langzaam over zn shirt naar boven. "Wat wil je dat ík doe dan?", vraag ik Stew. "Haal em eraf joh.", zegt hij. "Hij is nog niet bij zn kraag, dus ik kan er eerst nog n foto van maken." Dat doe ik en, net wanneer t monster onder de kraag wil kruipen, sla ik em met de snelheid van licht van zn schouders af. De man kijkt me aan van wat-doe-jij-nah. Ik laat em de foto zien, maar echt dankbaar komtie niet over. :)
Na n tijd gaat de groep Canadezen weg. Er komen meteen 3 jongens bij ons zitten. Ze komen uit Israël en praten wat. Ook met hun is de sfeer goed. Vlak voor middernacht sta ik op en betaal mn rekening. De vrouw en haar man kijken naar de klok. Lachend zeg ik dat ik mn pa moet bellen. Stew gaat er ook vandoor. Samen lopen we naar t steegje waar mijn hostel is. We nemen afscheid van elkaar. Heel misschien zien we elkaar morgen nog ff, maar dit is on ieder geval de laatste avond die we samen bij ons tentje hebben doorgebracht. Morgen vliegt hij weer terug naar Engeland. Mochten we elkaar morgen niet meer zien, zien we elkaar zeker ergens anders nog n keer. Nadat ik op mn kamer met mn pa heb gebeld, krijg ik n email van Libby en Chris die ik in Kratie, Cambodja heb ontmoet. Ze bedanken me voor alle tips die ik ze had gegeven over Vietnam. Ze zeggen dat ze zeer nuttig waren en dat ze er erg van genoten hebben. In mn antwoord bedank ik ze voor hun bericht, zeg dat ik t fijn vind dat mn tips hulpzaam waren en wens ze verder nog n mooie reis. Met weer n goed gevoel ga ik slapen.

ZONDAG 13/03

Wanneer ik wakker ben, kleed ik me aan, rommel wat in mn kamer en breng wat wasgoed naar beneden. Op de hoek nuttig ik ontbijt, zet vervolgens mn koptelefoon op mn bol en schrijf verder aan mn verslag. Na zo'n 2 uur doe ik wat boodschapjes en ga hierna op mn kamer verder met typen.
Om 15:45 loop ik naar mn tentje. Heel misschien zou Stew nog komen, maar ik verwacht t eigenlijk niet. Als ik aan kom lopen, kan ik n grote glimlach niet onderdrukken. Daar zit alsnog mn gappie waarmee ik zoveel heb gelachen en waarvan ik zoveel heb geleerd in Saigon. Met zn bebaarde, grote lach begroet hij me. De Belg Koen zit bij hem. Voor(lopig) voor t laatst hebben we t nog 2 biertjes gezellig met elkaar. Lin, de Vietnamese vriendin van Koen, komt er ook bij. Dan is t tijd echt afscheid te nemen. Koen, Lin en ik blijven achter.
Net voor 19:00 krijg ik n appje van n vriend uit NL. Of ik in de gelegenheid ben hem te bellen. Met al t lawaai hier in de drukke straat is dat nâh geen optie. Snel drink ik mn laatste slokken bier op en zeg tegen t vrouwtje dat ik zo weer terugkom. Mn backpack kan ik hier achter laten zodat ik nóg sneller weer in mn kamer aankom. Ik bel mn maat en zn vriendin en ze vertellen me t geweldige nieuws dat ze zwanger is. Super vet. Gefeliciteerd! Tis fijn ze weer ns te spreken, want dat was al weer veels te lang geleden. Na ons gesprek loop ik weer terug naar mn tentje waar ik ter gelegenheid n biertje uit de koeler pak en deze op hun 3en's gezondheid en geluk open trek. Proost!
Er komt n neefje van Lin bij ons zitten die zn Engels met ons wilt oefenen. Geen probleem natuurlijk, maar Engels?? Hij spreekt geen woord over de grens en is daarnaast nog ns zo verlegen als n verliefde bakvis ook. Dat wordt helaas niks zo. Gelukkig is t nog n beetje gezellig met Koen. Wanneer zij vertrekken, drink ik nog 1 biertje en ga dan ook. Als ik op mn kamer ben, word ik om 23:44 gebeld door mn Haagse vriendinnetje. Die heb ik ook al veels te lang niet gesproken. Na ons uitermate gezellige gesprek ga ik slapen. Met weer en n nóg beter gevoel.

MAANDAG 14/03

Tegen 10en word ik wakker. Op mn kamer werk ik aan mn verslag en typ 2 dagen in mn scherm. Ik heb n beetje onbestendig gevoel in mn maag en ga ff n uurtje liggen. Hierna kom ik rustig bij terwijl de tv aanstaat. Er wordt darts uitgezonden. In NL keek ik dit vaak met mn maat wat ik nâh moet missen. Ik kijk naar n mooie wedstrijd tussen Chisnall en Lewis en zie hoe, in n vreselijk spannende wedstrijd, Raymond van Barneveld nipt Richard Thorton verslaat.
Beneden ga ik ff bij Des zitten; ff babbelen. Dan ga ik eten. Tegen 5en zit ik op mn vaste stoel waar ik verder ga met mn verslag. Kokkie komt naast me zitten. Er komt n Engelse man bij ons zitten. Hij heeft n jongen Nederlandse jongen bij zich, Ton. Deze jongen is nog nooit in Azië en loopt de volgende 5 maanden stage in de Mehkong delta. Tis n beetje n cultuurshock voor hem en hij kijkt dan ook zn ogen uit. Lachuh om te zien. Ook dat hij niet bang is meteen streetfood te proberen. Hij koopt n gerecht met gebakken zeevruchten. Schelpen kioen is 1 ding; ze openen is weer n heel ander ding. Een Vietnamese gast op t terras ziet t eerst ff aan en besluit em dan te helpen met t openen van de schelpen. Na 1,5 uur neemt de Engelsman Ton weer op sleeptouw en gaan ze verder. Kokkie is dan al weer weg en aan t werk. Ik bestel wat rijst. Wanneer dit gebracht wordt, komen er 2 meisjes bij me zitten. Sewara, uit Thailand en die Nederlands spreekt, en Sara die al 10 maanden aan t reizen is. Sewara gaat na 1 biertje weg, maar Sara blijft nog ff gezellig praten. Het valt me trouwens al n langere tijd op dat veel mensen (en vooral Vietnamezen) met n been zitten te wiebelen. Net als ik al mn hele leven doe. Misschien ben ik stiekem ook Vietnamees en ben ik als baby bij mn ouders voor de deur gelegd. Nadat Sara ook weer verder gaat, drink ik nog wat en besluit voor n keer lekker vroeg te gaan slapen.

DINSDAG 15/03

Pffff....wat n nacht zeg. Ga ik n keer vroeg naar bed, lig ik tot 03:00 wakker. Als ik dan eindelijk in slaap val, word ik om 05:40 weer wakker. Klaarwakker! Ik zet de tv maar ff aan op Discovery. Deze zender is ook niet meer wat t in t begin was en gelukkig is Joel Lambert zo slaapverwekkend dat ik om 07:00 weer in slaap val.
Om 11:40 zijn mn ogen weer open. Wanneer ik ben bijgetrokken, loop ik de trap af en ga bij Des zitten. We praten wat en n meisje van hun reisbureau informeert me over de Mehkong delta. Om 14:35 doe ik wat boodschappen. Eindelijk weer verse melk gevonden. Ik koop n Bah Mi en eet deze op mn kamer op. Met n mellekie. Ik ga verder met t plannen van t vervolg van mn reis. Om 16:08 loop ik naar mn tentje waar ik de reis verder uitwerk. Ik schrijf op welke plaatsen in wil gaan bezoeken en in welke volgorde. Ik denk ook te weten hoe ik dan weer naar Cambodja ga. Op t interweb zoek ik naar mn eerste busverbinding. Kokkie komt naast me zitten en koopt van n straatverkoopster n warme maiskolf. Hij breekt em in 2en en geeft mij n stuk. Dat smaakt goed. Op t terras naast me zitten Igor en Suzanna uit Slowakije. Daarmee heb ik leuke gesprekken. Om 20:00 komt Ton naast me zitten. Igor en Suzanna ruilen hun terras voor t mijne in en komen erbij zitten. Zij en ik bestellen 5 gerechten. Ton heeft al gegeten, maar probeert n paar hapjes van ons uit. Iedereen vindt t lekker. Igor en ik bestellen ieder nog n gerecht. Na t eten gaan Igor en Duzanna terug naar hun hotel. Ton blijft nog ff. Hij zegt dat hij t zeer interessant vindt wat ik allemaal doe en hoe ik in t leven sta. Ik zeg dat hij dat ook kan. Na 3 biertjes gaat hij slapen. Morgenochtend gaatie naar de Cu Chi tunnels. Ik heb nog ff n gezellige tijd met de Thaise man die iedere dag op t terras naast me zit. Ook met t Thaise doofstomme meisje waarmee ik n beetje in gebarentaal kan communiceren. Het is druk op t terras en als er 4 jongens bij willen komen zitten, word ik naar n stoel binnen gedirigeerd. Ik ben nâh letterlijk en figuurlijk 'incrowd' haha. Hier doe ik nig 1 biertje en ga dan naar t hotel. Op de weg hierheen zie ik n tentje waar ze lamsshoarma verkopen. Dat lust ik wel. T smaakt niet verkeerd, maar in NL is t toch t best. Om 00:32 ben ik thuis.

WOENSDAG 16/03

Bah bah! De shoarma in NL is zéker beter. Ik word wakker met n vervelend gevoel in mn buik. Vlinders zijn t zeker niet. Hie kan ik ook n lamsshoarma eten in n land waar ik nog geen enkel lammetje heb gezien. Stom stom.
Ik blijf de hele dag in mn kamer waar ik in mn bed en dan weer op t toilet verblijf. Soms kan ik n hazeslaapje doen, maar me beter voelen doe ik daardoor niet.
Om 20:00 loop ik ff naar beneden en haal 2 flesjes water en n blikje cola. Misschien dat dat helpt. Boven laat ik de cola op kamertemperatuur komen en neem n paar slokjes. Na n uur dommel ik in, maar de rest van de avond en nacht word ik ieder uur weer wakker.

DONDERDAG 17/03

Om 04:00 word ik weer wakker. Mn buik voelt enigzins wat beter, maar nâh heb ik pijn in mn onderrug. Het lijken mn nieren wel. Waarschijnlijk doordat ik gister de hele dag niks heb gedronken en gegeten. Op de ran van mn bed neem ik nog n paar slokjes cola. Ik neem n Ibuprofen en spoel deze weg met n flesje water. Om 06:15 kan ik de slaap weer vatten tot 10:15 uur.
Ik ga naar beneden waar ik 2 flesjes zelfgemaakte oploskoffie drink. Het gaat stukken beter. Heb nergens last meer van, behalve dat ik me n beetje zwak voel door n dag niet eten. Maar gelukkig geen pijn meer. Ik beantwoord wat berichten en lees t nieuws. Om 13:30 ga ik weer naar boven. Scheren, douchen, aankleden. Op de hoek doe ik n licht ontbijt met toast. Bij n pinautomaat probeer ik geld op te nemen. Dat lukt niet, omdat mn kaart verlopen is. Das lekker zeg. Ik stuur de bank n berichtje en vraag hoe we dit kunnen oplossen.
Om 16:50 ga ik naar mn tentje. De eigenaar Ahn zit daar met n paar vrienden van hem. Ze maken plaats voor me zodat ik op mn eigen stoel kan zitten. Ze hebben mango en pinda's die ze me aanbieden, maar ik zeg dat ik t rustig aandoe i.v.m. mn maag. Toch moet ik eten van ze en ik moet zeggen...de mango en pinda's halen t laatste beetje onrust eruit. Tis weer gezellig met hun. We krijgen gezelschap van n jongen die n zaakje schuin aan de overkant heeft. Hij spreekt redelijk tot goed Engels. Als t groepje langzaam uiteen valt, blijft hij als laatste zitten. Er komt n Zweedse jongen bij ons zitten die net n dag in Vietnam is. Ook schuift er n Vietnamese vrouw aan die ik hier vaker zie. Na n tijd komen er 3 Duitse gasten bij die hier al 6 jaar werken. Het is leuk praten met ze. Als iedereen, later op de avond, weer vertrokken is, drink ik nog 1 biertje en ga dan richting hostel. Omdat ik nog wel wat te eten lust (geen shoarma), loop ik de zaak op de hoek binnen. Hier bel ik mn maat en hoor t leuke nieuws dat eindelijk mn brief en de 2 armbandjes voor zn kinderen zijn aangekomen. Dat heeft n tijd geduurd zeg. Ik had de envelop in Mui Ne aan n Finse jongen gegeven die em in Duitsland op de bus zou doen voor me. Misschien dat hij mn envelop vergeten was, maar uiteindelijk heeft hij em in Finland gepost. Gelukkig maar. Blij loop ik de paar passen naar mn hostel en met nig n paar stappen ben ik boven in mn kamer. Slapie doen.

VRIJDAG 18/03

Ik heb heerlijk geslapen als ik om 10:05 mn ogen open doe.
Met mn pas internetbankieren lukt ook niet. Kak. Geld pinnen met mn creditcard lukt wel, maar ik kan maar steeds maximaal 2 miljoen đong pinnen. Met de bankkosten is dit wel n duurdere oplossing.
Om 14:15 zit ik achter mn ontbijt. Op mn telefoon zoek ik naar n manier om mn bank problemen op te lossen. Terug bij t hotel stap ik t reisbureau van Des zn vrouw Phuong in. Helaas zijn er geen plaatsen meer in de bus van zondag naar Vinh Long. Dan maandag maar. Om 07:30 word ik voor t hotel opgehaald. Das makkelijk. Weinig gesjouw met mn bagage.
Om 16:15 loop ik Bui Vien weer in. Op mn stekkie praat ik met n ouder Duits echtpaar. Omdat ze weinig tijd hebben, geef ik ze wat tips waar naartoe te gaan in de omgeving van Saigon. Ik koop wat mango die ik met Ahn deel. Koen en Lin komen bij me zitten. Ik bestel wat springrolls die ik hun ook aanbied. Maar zij hebben chips en kopen nog n bakje gebakken rijst. Zo houden we t allemaal bij onze eigen gerechten. Om 21:00 hou ik t voor gezien. In t restaurant op de hoek eet ik nog ff wat en ga dan naar mn hostel. Des zit er nog en vraagt of ik n biertje wil. Why not? We gaan op n stoeltje voor zn hostel zitten en trekken n blikje Tiger open. Altijd gezellig praten met deze gast. Leuke en interessante verhalen. Als mn biertje op is, wil ik ga slapen. Ik bedank hem en wens em goeie nacht. Maar eenmaal in mn bed kan ik weer niet in slaap vallen. Moe word ik er van haha.

ZATERDAG 19/03

Pas tegen 01:30 ben ik in slaap gevallen. Maar ik heb wel goed geslapen. En lang. Tot 12:08 uur. Wanneer ik n beetje bij ben, wil ik mn verslag gaan schrijven, maar mn foon is leeg. Niet opgeladen vannacht. In de oplader dus. Ik haal de zak uit mn vuilnisemmer op de kamer en breng deze naar beneden. Van Des krijg ik mn schone was en aan n tafeltje praten we wat. Deze keer gaat t over de minder aantrekkelijke kant van Vietnam. Phuong brengt hem n bord met zelfgemaakte kleine springrolls. Ze zegt dat ik mee kan eten. Ik eet er 2 en ze smaken heerlijk. We kunnen t aardig vinden en t duurt n tijd voordat ik weer met n nieuwe vuilniszak en n paar toiletrollen naar boven ga.
Om 16:35 loop ik Bui Vien bijna uit. Ik ga naar de 'Crazy Dutch' voor n tosti. Lekker met Nederlandse kaas. Hier typ ik verder aan mn verslag. De tosti smaakt goed en neem er nog 1.
Om 18:15 kom ik bij mn tentje aan. Mn stoel is bezet door Ahn en zn vrienden. Lin zit er ook. Aan de andere kant van t gangpad zit kokkie. Ik ga naast hem zitten. Hij moet echter weer aan t werk, dus heb ik de ruimte voor mezelf. Maar niet voor lang. Anh en zn vrienden maken ruimte en ik moet bij hun op mn eigen plekje komen zitten. Er staan weer allerlei gerechtjes op tafel waarvan ik mee moet eten. Omdat ik net 2 tosti's in mn mik heb geprakt, zeg ik dat ik na n paar biertjes wel met ze mee eet. Joe (Wales), Georgia en Tara (beide UK) komen bij ons zitten. Ook zij krijgen meteen van alles aangeboden. Leuke mensen en t is weer oergezellig. De vriend van Ahn en de andere man gaan weg. De vriend zegt dat hij mn 4 biertjes betaald. Protesteren heeft geen zin. Dank! Ik word hier al n tijd met mn voornaam aangesproken, maar hij zegt dat hij me voortaan "joewie" gaat noemen. Dat betekent: vrolijk. Geen verkeerde bijnaam dacht ik zo. :)
Na n tijdje gaat t 3tal weg. Joe geeft me n hug; de meiden geven me er nog n kus bij. Koen komt ook nog en neemt na n korte tijd Lin mee.
Ik krijg bezoek van 2 leuke en mooie tjiks uit Taiwan. Ze spreken goed Engels en zijn goed bereisd. Zo is de ene ook in Den Haag en Damsko geweest. Tis hun laatste dag hier en ze willen wat te roken. Als er n verkoopster komt, help ik ze de juiste en goedkoopste prijs ervoor te betalen. Tis gezellig met ze en met de komst van n Braziliaanse jongen en n stel uit Letland wordt t nog gezelliger. De Braziliaan woont in Berlijn en we kunnen t goed vinden met elkaar. Na verloop van tijd gaan de meiden weg. De 3 komen wat dichter bij me zitten. Er komt n Canadees stel bij die de motor van de Braziliaan heeft gekocht. Op n ogenblik vraag ik of ze al Vit Lôn hebben gegeten. Niemand. De Canadees koopt 4 eieren op straat die de 3 gasten en ik opeten. Voordat we t weten is t 01:10 uur. Het 3tal gaat weg. Het Canadese stel en ik doen nog 1 biertje. Ik voorzie ze van wat tips en geef ze mn email. Dan nemen we afscheid. Om 02:00 lig ik plat.

  • 26 Maart 2016 - 19:36

    James:

    Altijd leuk om te lezen weer en goed je gesproken te hebben kerel!
    Enjoy :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zwerrie

We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen. Heb lief alsof je nooit bent gekwetst, zing alsof niemand je kan horen, dans alsof niemand staat te kijken, werk alsof je het geld niet nodig hebt en leef alsof de hemel op aarde is. Never regret anything, because at one time it was exactly what you wanted. Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good. Music is the answer, to your problems. =just keep on dancing=

Actief sinds 04 Maart 2013
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 43815

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 24 September 2016

Mijn droom achterna in Azië.

14 Maart 2013 - 09 April 2013

Thailandddd! Eindelijk. :)

17 December 2018 - 30 November -0001

Mijn droom achterna ~ part 2

Landen bezocht: