Terug in Hanoi ~ part 1 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Terug in Hanoi ~ part 1 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Terug in Hanoi ~ part 1

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

02 Juli 2019 | Vietnam, Hanoi

Vrijdag 26/04

Vandaag krijg ik van verschillende mensen te horen dat een oud-collega van me is overleden. Uiteraard sta ik hierbij stil. Het laat maar weer eens zien dat het leven soms te kort kan zijn en geeft mij de bevestiging in het moment te leven; iets wat ik de laatste jaren doe.
Het is een normale avond bij Ibiz. Michael is er en ook Van. Zoum zegt dat ik vanavond weer met hun mee ga naar Club Isis. Ik zeg dat ik eerst wat wil eten. Jullie raden het al...juist, Pho. Nog voordat ik m'n kom leeg heb, staan de jongens op hun scooter al voor de zaak op me te wachten. Zoum met 'scooterboy' achterop en Thuy (van de receptie). Ik stap achterop bij hem.
In de club is het weer een dolle boel met z'n 4en. Whiskey cola, shisha en ballonnen. Maar toch kan ik niet wennen aan de muziek hier. Ik neem een kijkje in de DJ booth waar de jonge jongen staat te draaien. Ik vraag hem of ik niet even een paar plaatjes kan draaien. Nog voordat de jongen antwoord kan geven, neemt Zoum me uit de booth mee. “Nee man, hier draaien ze echt alleen maar Vina-house.”, lacht hij. Als we na een vette avond naar de scooters lopen, heeft Thuy nog een ballon in z'n hand. “Het lijkt me een goed idee als jij met dat ding lekker achterop gaat zitten.”, zeg ik tegen hem. “Laat mij maar rijden.” Het is stil in de straten van Hanoi en het is makkelijk Zoum te volgen terug naar Ibiz. Hier parkeren we de scooters. Zoum loopt naar binnen en komt meteen weer naar buiten met bier. Kennlijk is de nacht nog niet afgelopen. Zoals ik net al schreef: leef in het moment. En in Azië weten ze precies hoe dat moet. Tot 04:30 blijft de stemming er goed inzitten. Maar er is ook een tijd om te gaan slapen. En dat gaan we nah doen.

Zaterdag 27/04

Als ik om 12:30 wakker word, zie ik dat er bloed aan m'n voeten zit. WTF? Watskeburt? Het lijkt wel of er in iedere voet een heel klein splintertje glas onder in zit. Als ik met mijn sappie bij Ibiz zit, zegt Zoum dat Thuy gisteren in Club Isis een glas heeft omgestoten. Kennelijk zijn er 'n paar spinters tussen m'n voeten en m'n flipflops gekomen. Ik ga naar mijn kamer waar ik onder de douche de wondjes goed schoonmaak. Hierna loop ik, verderop in de straat, naar de EHBO. Daar vertellen ze me dat ik ermee naar 'n ziekenhuis moet gaan. Daar heb ik geen zin in. Op m'n kamer haal ik met behulp van een vergrootglas en 'n pincet 2 ieniemienie kleine splinters glas uit m'n voeten. Zooooooo...even jodium er op en afplakken met pleisters. Niks aan 't handje.
Net voor 18:00 haal ik bij Healthwich een goed gevuld broodje ham/kaas en een detox sap. Na een uur bestel ik bij Ibiz 'n biertje. Michael komt bij me zitten en bestelt een kan van een liter bier voor ons. Zoum en de jongens gaan eten. Michael vraagt of hij muziek mag opzetten. Hij zet echter verschrikkelijke muziek op. Het is bekant nog erger als Vina-house. Misschien als ik genoeg drink dat ik 't wat beter kan pruimen. Dus ik bestel nog 'n liter bier voor ons. Maar nee hoor. Als deze liter ook op is, vind ik 't nog steeds niks. Weet je wat? Ik ga lekker vroeg naar bed. Het is 20:30 als ik op m'n kamer kom. Ik drink nog 1 biertje op het balkon en ga dan naar bed.

Maandag 29/04

Ik vraag aan Linh, van het hotel, of ze in m'n paspoort kan kijken wat de einddatum van mijn visum is. Ze pakt deze en kijkt erin. Verschrikt slaat ze haar hand voor d'r mond. “Die is allang verlopen.”, zegt ze. Hahahaha. “Ik denk dat je bij mijn eerste visum zit te kijken.”, zeg ik lachend. “Oh ja. In dat geval is het 26 juni.” In dat geval heb ik nog tijd genoeg om alles te regelen voor een nieuw visum.
Om 18:00 zit ik bij Ibiz. Ik bestel een biertje en al snel komt Jose bij me zitten. Ook Michael komt erbij. Hij praat weer heel veel. Een teken dat hij al wat bier (of iets anders?) op heeft. Ik versta maar 25% van wat hij zegt. Montana is weer terug in Hanoi en komt bij ons zitten. Ze heeft een vriendin bij d'r. Haar naam is Iman (USA). Ook een aardige griet. Om 22:00 nodigt Zoum me weer uit mee te eten met hun. Net als we willen gaan beginnen, gaat 't me toch een partij regenen. Dit is geen gewone regenbui. Met bakken komt 't water naar beneden. Snel pakken we met z'n allen alles op en brengen we dit naar binnen. Binnen 20 minuten staat het water tot aan de deuren van het hostel. En het blijft maar doorgaan. Aan de overkant beginnen zaken vol te lopen met het water uit de straat. Die mensen proberen tevergeefs het water weer naar buiten te vegen. Van het vrouwtje, die ijsthee en sigaretten verkoopt, komt de luifel half naar beneden. De mensen die nog in de straat lopen, staat het water tot aan de knieën. Er zijn 'n paar scooters omgevallen en die liggen nah echt onder water. Veel touristen schuilen in de lobby van Ibiz. De jongens en ik zitten in de ruimte van het reisbureau (zelfde eigenaar) naast Ibiz verder te eten. We drinken er Ruou bij en houden goed in de gaten of het water ook hier niet binnen komt. Gelukkig is dat niet het geval. Na 2 uur is het water uit de straten verdwenen. Meteen begint iedereen in de straat alles schoon te vegen. Op zo'n moment wordt er flink samen gewerkt. Binnen de kortste tijd is de straat weer schoon van alle rommel wat eerder door de straten dreef. Iedereen gaat weer weg. Zo ook ik. Ik betaal de rekening en ga naar B2K. Onverwachts staat Zoum ineens voor m'n neus. Leuk. Samen spelen we 3 potjes pool. Hij wint met 2-1. Dan gaat hij naar huis. Ik speel verder met een gast die heel goed speelt. Op 't nippertje wint ook hij met 2-1. Dan wil ik Pho eten. Vanuit B2K zijn 't zo'n 20 stappen naar Pho Vui. Helaas is deze weg. Ik loop iets meer dan 20 stappen naar Hang Bac, de straat achter Luong Ngoc Quyen. Het straatrestaurant, waar ze ook Pho verkopen, is wel open. De Pho is goed. Niet zo goed als bij Pho Vui, maar nog steeds lekker. Misschien dat de Banh Quay hier nét even wat lekkerder is. Het is hier ook goedkoper. Zo krijg je bij je Pho, de Banh Quay én een ijsthee gratis. Terwijl je die bij Pho Vui ieder voor D5.000 bij moet kopen. Maja, da's kwartjeswerk. Met een goed gevulde maag kruip ik m'n bed in.

Dinsdag 30/04

Vandaag wordt er in Vietnam overwinningsdag gevierd.
Ik zit met m'n sap bij Ibiz. Aan de overkant wordt er 'n nieuwe luifel geïnstalleerd. De vrouw komt met haar dochtertje naar me toe. Ze dumpt het kleine meisje bij me zodat ik voor oppas kan spelen en zij met haar man en de monteurs ongehinderd verder kunnen werken aan de luifel. Het is een lief, beleefd en vrolijk meisje die een paar woordjes Engels kan spreken. Ik heb geen kind aan d'r, want ze zit spelletjes te spelen op een telefoon. Af en toe laat ze me zien wat ze doet.
In de middag komt Michael naar Ibiz en komt bij me zitten. Ik deel bier met hem en het valt me op dat hij zelf niks bestelt. Ik hou nooit scores bij, maar als iemand helemaal niks bestelt valt het wel op. Maja, als ik drink, drinken anderen mee. Nature of the beast. Hij trakteert wel op saté. Dat dan weer wel. De jonge Rus komt er ook bij. Die heeft nog nooit wat gedeeld, dus dat doe ik dan ook niet met hem. Zoum en de jongens zien ook wat de situatie is en nodigen me weer uit voor het eten. Ten eerste omdat ze dat willen en ten tweede om me weg te halen bij de 2 jongens. Vandaag eten we hotpot, wat altijd lekker is. Een grote van met bouillon op het vuur waar steeds verschillend eten in gaat. Veel vlees afgewisseld met verschillende groenten. Met je stokjes haal je dan steeds een hapje uit en eet je dat boven je kommetje op. Er staan verschillende schaaltjes op tafel waar je je hapje in kan dippen. Deze zijn gevuld met een vissausje of met zout, limoensap en pepertjes. De laatste is 1 van mijn favoriete. Zij delen hun eten met me, ik deel mijn bier met hun. Als ik naar de wc ga, komt er net een meisje uitgelopen. We raken aan de praat en ze vertelt me dat ze Thiena heet, genoren is in Vietnam en in Duitsland woont. Toen ze de wc uitkwam, moest ik een paar keer met m'n ogen knipperen. Ze lijkt als 2 druppels water op een ex-vriendin van me. Ze blijkt ook even aardig en intelligent te zijn.
Om middernacht ga ik nog even naar B2K. Weer staat Zoum ineens onaangekondigd voor m'n neus. Hij heeft zijn vriendin, Dan en nog een vriend meegenomen. We gaan poolen. Zoum verslaat me weer met 2-1. Dat doet Dan ook. Om de avond compleet te maken weet The Anh me met dezelfde score te verslaan. Dan gaat iedereen weg. Ook The Anh. Als ik in de wc sta, staat ineens de medewerker achter me. Hij begint over de rekening van de 2 biertjes van laatst. Ongelooflijk dit. Om een confrontatie te voorkomen, zeg ik dat ik niet begrijp waar hij 't over heeft. Hij probeert het nog een keer en weer zeg ik dat ik geen Vietnamees spreek. Kennelijk heeft hij door dat dit een onbegonnen zaak is en nodigt me uit voor 'n potje pool. Hierna loop ik weer naar Hang Bac voor Pho en ga daarna slapen. Het begint al wat licht te worden als ik m'n bed in kruip.

Vrijdag 03/05

Om 18:00 zit er een grote groep Vietnamesen bij Ibiz. Het zij vrienden van Manchino die er ook bij zit. Manchino is de jongen die eerder z'n bewondering voor me uitsprak. Ik ga aan de andere kant zitten. Dan komt de politie langs. Ze zeggen tegen Zoum dat er geen muziek gedraaid mag worden. Ik vraag aan Dan waarom niet. Hij zegt dat vandaag en morgen 2 dagen van nationale rouw zijn afgekondigd vanwege het overlijden van Le Duc Anh. Deze meneer heeft zijn sporen verdiend in de Vietnamees-Amerikaanse oorlog waar hij aan de kant van Ho Chi Minh (het noorden) stond. Daarna heeft hij, in de jaren '80, als generaal met zijn troepen Cambodja bevrijd van het Khmer Rouge regime. Vanaf 1992 was hij 5 jaar lang de 4de president van Vietnam.
Ik doe rustig een paar biertjes met de jongens. Van komt en even later ook Michael. Plots is er enige consternatie in de straat. Ik sta op om te kijken wat er aan de hand is en zie een man, een paar panden verderop naast mijn hotel, en een vrouw die schreeuwen tegen elkaar. Ik weet op dit moment al dat dit kan esclaleren, want in zo'n situatie gebeurt dat nah eennmaal in Vietnam. De vrouw geeft tegengas en schreeuwt even hard terug tegen de man. Het duurt niet lang voordat één van hun een plastic stoeltje oppakt om de ander mee te slaan. Natuurlijk doet de ander dat ook. Ik loop naar de beide kemphanen toe en ga, met mijn rug naar de vrouw toe, tussen hun in staan. Ik herken de man. Het is de eigenaar van Ibiz. Ik praat rustig op hem in. Dat werkt, want hij wordt rustiger. Met zachte hand weet ik hem Ibiz in te loodsen waar hij nog even verder kan afkoelen. Daarna komt hij weer buiten bij zijn vrienden zitten. Hij nodigt me uit erbij te komen. “Dit is mijn vriend.”, vertelt hij zijn vrienden. “Hij zit hier iedere dag.” Hahaha, das makkelijk vrienden maken zo. Na een korte tijd komt de vrouw, waar hij ruzie mee had, terug met een man. Ze gaan het gesprek aan met de eigenaar. Ik blijf in deze tijd rustig in een lotushouding bij ze zitten. Elke keer als iemand aan het woord is, kijk ik degene aan. Ik versta er geen hol van wat ze zeggen, maar ik maak geen oordeel tussen de strijdende partijen. Na een tijdje schudden de twee mannen elkaar de hand. De vrouw weigert de eigenaar de hand te schudden. Die is dus nog steeds boos. Dan gaan ze beiden weg. Hierna ga ik weer bij Van en Michael zitten. Van zegt dat ik een god ben. Of een boeddha. Omdat ik de situatie zo heb weten te beheersen en erger heb weten te voorkomen. Ik zeg hem dat iedere mens op aarde een god is en dat iedereen dit kan. Zolang je maar respectvol bent naar iedereen.
Na een tijdje komen Jenny (CAN) en haar oom Dave bij ons zitten. Dave is een oude vriend van Van. Maar Van ziet Jenny pas voor 't eerst. Jenny is 21, heeft prachtige ogen en stond als eerste in de rij toen de tieten werden uitgedeeld. Mijn god, dat ze niet voorover neervalt. Daarnaast is ze nog aardig ook. Haar oom werkt en woont al jaren in Vietnam. Jenny is hier op vakantie.
Het is middernacht. Van, Mike en ik gaan naar Pho Vui. Daarna naar B2K. The Anh zit hier met een paar vrienden. Er zit 1 meisje bij ze. Wij gaan naar binnen om pool te spelen en 'n biertje te drinken. Net als ik zit, komt 't meisje naar me toe. Ze gaat naast me zitten en begint avances te maken. Ze spreekt geen woord Engels, maar met de hulp van Van kom ik erachter dat ze 21 jaar is. Hier heb ik dus duidelijk geen zin in. Ik zeg dat Mike veel jonger is dan ik en dat zijn Vietnamees veel beter is. Hierop gaat ze naar Mike. Gelukkig! Maar dat duurt niet voor lang. Weer komt ze naar mij toe. Ik ga poolen met Mike en zij gaat terug naar buiten. Nadat ik het spel heb verloren, speelt Mike tegen een Vietnamese man. Het meisje komt weer naast me zitten en begint aan me te plukken. Ik ben er een beetje klaar mee en zeg dat ik d'r vader kan zijn en probeer d'r weer aan Mike te koppelen. Hierop gaat ze weer weg. Ondertussen is Mike, tijdens zijn potje pool, veels te druk bezig met zijn kutmuziek. Ik maan hem aan verder te spelen, want ik wil ook nog wel even poolen. Maar elke keer als de Vietnamese man aan 't spelen is, is hij weer bezig met muziek. Ik zeg dat als hij niet wilt spelen, maar muziek wilt draaien, dat het spel dan over is. Hij besteedt er weinig aandacht aan. Hierop neem ik alle ballen mee naar 1 kant van de tafel en leg ze in volgorde zodat de man en ik kunnen spelen. We spelen 2 potjes en hij wint ze beiden. Mijn tactiek met het meisje heeft gewerkt. Ze gaat samen met Mike weg. Daarna gaan Van en The Anh ook weg. Ineens komt Dan binnen. We spelen 1 potje pool die ik ook verlies. Dan gaat hij naar huis. Dat wil ik ook en wil de rekening betalen. Deze bedraagt 245.000 Dong. Ik geef de jongen drie briefjes van 100.000 Dong en beschouw het wisselgeld als fooi. Maar dan zegt hij dat er in 1 van de briefjes een klein scheurtje zit en dat hij die niet accepteert. Mijn geduld met deze droeftoeter begint een beetje op te raken. Ik heb dit nog nooit meegemaakt in Vietnam. In Burma weet ik dat je alleen Dollar biljetten kan omwisselen voor Kyat als ze in perfecte staat zijn. Een scheurtje of een vouw en je kan ze daar niet wisselen. Maar dit is nieuw voor me. De verstandhouding tussen de jongen en mij is duidelijk omgeslagen. Maar geen probleem...ik pak een ander biljet van 100.000 en geef deze aan hem. Deze neemt hij wel aan. Hij bedankt me en wacht tot ik vertrek. Maar zo niet, vriend. Nah vraag ik hem om mijn wisselgeld. Hij kijkt me verbaasd aan, maar geeft het wel. “Als je het zo wilt spelen, vind ik het ook best.”, denk ik en loop rustig naar mijn hotel.

Zaterdag 04/05

Omdat ik laat (vroeg) naar bed ben gegaan, word ik ook laat wakker. Tijdens mijn koffie komt Zoum langsrijden. Ik nodig hem uit voor een ijskoffie. Hij vertelt me dat Dan gisteren in B2K zijn heuptasje is vergeten. Hij zegt dat er D4.000.000 in zat. Ik stuur The Anh 'n berichtje of hij kan uitzoeken of dat tasje is gevonden.
Om 16:00 zit ik bij Ibiz. Met The Anh heb ik af en toe contact over het tasje van Dan. Hij gaat de camerabeelden bekijken. Een uur later komt Iman bij me zitten. Ze is net terug uit Sapa. Ik drink 'n biertje met d'r en hierna gaat ze douchen en omkleden. Mike komt bij me zitten. Om 19:23 krijg ik 'n bericht van The Anh. Het tasje is terecht. Meteen lopen Zoum en ik naar B2K om 't tasje op te halen. Hier krijgen we te horen datt toeristen het tasje per ongeluk hadden meegenomen. Ik weet niet wat de reden is dat The Anh dit zegt, maar ik geloof er niks van. Als we teruglopen, zegt Zoum dat er 1 miljoen in het tasje zit. Dit maakt het verhaal er alleen maar vreemder op. Terug bij Ibiz komt Van aan. Even later word ik weer voor het eten uitgenodigd door Zoum en de jongens. Er zitten wat vrienden bij en het is gezellig.
Om 23:00 gaan Mike en ik naar Pho Vui en daarna naar B2K waar ik met hem pool. Deze keer win ik met 2-1. Als hij vertrekt speel ik verder met The Anh. Hij sloopt me met 3-0. Tijd om naar huis te gaan.

Zondag 05/05

's Avonds komt Montana naar Ibiz. Ze is terug uit Hoi An en komt bij me zitten. We drinken 'n biertje en praten over haar belevenissen. Met haar heb ik altijd een gezellige tijd. Van komt ook na een tijdje. En ook Jesse komt erbij. Ze zegt dat ze iets wil laten piercen. Ik kan het niet laten en zeg:”Als je je tepels wilt laten piercen, doe ik dat gratis.” Gelukkig kan ze er om lachen. Ze neemt Montana mee naar een piercing shop. Iman komt naar beneden en komt bij me zitten. Na een tijd komen Jesse en Montana terug. Jesse gaat naar haar oom en Montana en Iman gaan naar Chops. Ik vraag ze of ze een hamburger voor me mee willen nemen op de terugweg. Dat doen ze ook. Ze hebben zelfs van die lekkere patat voor me gekocht. We drinken samen een paar biertjes en om middernacht zingen we met z'n allen voor Iman die nah jarig is. Ze is 24 geworden. Jessy en haar oom komen er ook nog even bij zitten. Om 01:00 lig ik plat.

Maandag 06/05

Als ik 's middags bij Ibiz zit, komen Montana en Iman naar buiten. Ze gaan naar een bamboo show. Iman geef ik een pakje kretek voor d'r verjaardag. Ik weet dat ze dat lekker vindt en dat laat ze ook blijken ook. Als ze weg zijn, komt Mike. Later ook Van. We drinken wat en Mike wil weer muziek draaien. Het is dezelfde shit als de laatste keer. Gelukkig komt z'n vriendin net even voor 8en en gaan ze weg. Na de show komen de meiden weer terug. Montana zit niet lekker in d'r vel en ik geef haar een peptalk. Dat doet haar goed. Hierna is het weer vet gezellig.
Om 22:00 gaat Van naar B2K. Ik ga Pho eten. Hierna werp ik een blik bij B2K naar binnen. Van ligt op de bank te slapen en The Anh is er niet om mee te poolen, dus ben ik lekker vroeg om 23:00 thuis.

Dinsdag 07/05

Om 16:30 koop ik een ijsthee en neem deze mee naar Ibiz. Van komt aanrijden op z'n scooter. Als hij deze geparkeert heeft, trakteert hij me op 2 biertjes. Naast me zitten 2 gasten uit Canada samen te schaken. Ik kijk naar hun spel. Ineens komt Sham aangelopen. Die is dus terug uit Nepal. Hij trakteert ook op bier. Kennelijk heeft hij daar een bevlieging gehad, want trakteren was nooit zijn sterkste eigenschap. Montana en Iman komen er ook bij. Ze hebben een gast uit Tonga bij zich. Z'n naam is John. Zij gaan met z'n 3en kaarten. Mike komt er ook bij. De twee Canadezen (James en Braydon) nodigen me uit schaak te spelen. Leuk! Da's weer 'ns wat anders dan tegen de computer. Ze zijn goed, maar toch weet ik ze ieder met 2-1 te verslaan. Aan de overkant haal ik saté die ik met iedereen deel. De rest koopt bier en deelt dit ook. Eindelijk hoef ik eens 'n keer geen bier te kopen. Dan leer ik de meiden hoe je het kaartspel Tien Len moet spelen. Dan komt erbij en we spelen het met z'n 4en. Sham en Van zijn de eerste die weg gaan. Mike's ego begint weer op te spelen en ik vraag hem of hij niet wat rustiger kan doen. Zijn gedrag is nah niet bepaald aantrekkelijk voor de gezellige sfeer die er tot nah toe heerste. Na een tijdje gaat hij samen met John weg. De andere 4 vinden de sfeer nah ook meteen 'n stuk beter. Dan komt de Duncan bij ons. Hij is een vriend van James en Braydon en komt ook uit Canada. Hij wil ook met me schaken. Maar hij is beduidend minder goed dan z'n vrienden. Met gemak win ik het potje.
Klokslag 12 uur ruimen we op en betaal ik mijn rekening. Deze bedraagt de helft dan normaal. Montana en Iman gaan met Zoum en Dan naar B2K. Ik neem James en Braydon mee naar Pho Vui. Hierna gaan ook wij naar B2K. Nah koop ik wat bier voor ons. Één van de jongens neemt een ballon en valt van z'n stoel. Bekende situatie. We helpen hem overeind. Niks aan de hand. Dan en ik spelen 3 potjes pool. Het wordt 2-1 voor mij. Hierna speel ik nog wat potjes met verschillende tegenstanders, maar winnen doe ik niet meer.

Woensdag 08/05

Als ik 's morgens koffie wil drinken, zie ik Luong bij Ibiz zitten. Ik nodig hem uit, maar in plaats daarvan neemt hij me mee naar de nieuwe zaak Highlands Coffee en betaalt een koffie voor mij. Ik geloof dat dit best een grote landelijke keten is. Het ziet er allemaal modern uit. Niet echt iets waar ik warm voor loop. We nemen onze koffie mee naar Ibiz. Hier vertelt hij me dat Mike gevochten heeft en door de politie is opgepakt. Tenminste...dat is wat ik ervan begrijp.
Na de koffie bedank ik hem en ga alsnog naar mijn vaste koffie stek.
's Middags komen Montana en Iman bij Ibiz bij me zitten. Zij vertellen me hun verhaal over Mike. Afgelopen nacht had hij een meisje naar z'n kamer genomen. Zij heeft hem gedrogeerd en beroofd van 20 miljoen Dong. Hij kon zich daarvan niks herinneren en dacht dat John hem heeft beroofd. Daarop is hij Ibiz ingelopen naar de dorm van John, waar de 2 meiden slapen, en begon tegen hem te schreeuwen en daarna met hem te vechten. Toen hij eenmaal bij zijn positieven kwam, zijn hij en John samen weggegaan.
Na een tijd komen Mike en John bij me zitten. Mike vertelt me de helft van 't verhaal waarna hij met John naar de politie gaan. Ik vind het vreemd dat hij dat nog niet eerder heeft gedaan. Het is al 17:00 geweest.
James, Braydan en Duncan komen bij ons zitten. Ik bestel een kan van 2 liter bier en deel deze met iedereen. Twee gasten gaan schaken; ik speel met de rest Tien Len. Aan de andere kant van de deur heeft Zoum een feestje met de jongens en wat vrienden. Haha, ik zie hem steeds meer dronken worden. Bij iedereen is het vet gezellig.
Dan komt Mike terug. Hij begint (of gaat verder?) met drinken en blowen. Iedereen merkt dat de sfeer meteen omslaat. Ik adviseer hem om te gaan slapen en morgen verder te gaan met de speurtocht naar het meisje en zijn geld. Ineens wordt hij agressief tegen mij. Ik kan me er niet al te druk om maken en blijf rustig. Als James iets tegen hem zegt, doet hij ook a-relaxt tegen hem. Ik zeg tegen James dat hij beter niks kan zeggen tegen Mike. De rest van de groep probeert de positieve vibes vast te houden. Ergens tussen 21:00 en 22:00 gaat Mike weg. Het wordt weer gezellig, maar ik ben even klaar met hem. We gaan verder met kaarten en bieren. Ineens zit Mike weer bij ons om 23:30 uur. Zoum gaat met zijn groep naar Club Isis. Een half uur later helpt iedereen met het opruimen van alle rotzooi, tafeltjes en stoeltjes. Als Braydon Mike om zijn tafeltje vraagt, reageert hij ook agressief tegen hem. Eerder hadden we al besloten met z'n allen naar Pho Vui te gaan. Om de boel niet verder te laten escaleren, besluiten we om even een half uurtje op onze kamers te wachten. En inderdaad, na een half uurtje is Mike verdwenen. Wij gaan met een gerust hart bij Pho Vui eten. Na het eten gaan we gezamenlijk naar B2K. Ik vraag of het scherm op de voetbalwedstrijd Ajax-Tottenham kan. En dat kan. We zijn de enigen hierachter. Duncan zet lekkere Blues muziek op. Er wordt gepoold, geschaakt en gepraat. De sfeer is net als in een ouderwetse poolhall uit de 60er jaren die ik voor ogen heb. Dan nemen Braydon en Montana een ballon. Braydon moeten we even vasthouden en dan gaat alles goed. Maar Montana zakt na 5 minuten compleet door d'r hoeven. Ik adviseer ze wat lager te gaan zitten; dan vallen ze niet zo hard.
Dan begint de wedstrijd. Tijdens de eerste helft spelen Braydon en ik pool terwijl ik de wedstrijd op het grote scherm volg. Om 03:00 nemen we afscheid van Montana. Morgen vliegt ze weer terug naar Thailand. Tijdens de 2de helft van de wedstrijd gaat Duncan naar huis.Zodra de deceptie na de 2de helft is binnengedrongen, gaan James. Braydon en ik ook naar huis.

Vrijdag 10/05

Ik heb weer kapot veel gedroomd de afgelopen nacht. Het lijkt wel of ze steeds realistischer worden.
's Middags zitten James en Braydon bij Ibiz. James vraagt me om reis informatie. Duncan komt ook en gaat met Braydon schaken. Ik zeg tegen James dat ik morgen wat oude dagboeken meeneem voor hem waar ik veel info in heb geschreven. We drinken een paar biertjes en dan gaat het drietal naar hun kamer. Van komt ook weer 'ns een keer kijken. Ook John komt erbij. We delen wat bier met z'n 3en. Ik kan het niet helpen, maar ik vind John onduidelijk en een beetje raar. Zijn Engels is nah niet echt om over naar huis te schrijven. Maar hij vertelt me dat hij al 5 jaar in China Engelse les geeft. Hoe kan dat?! Als Van weggaat, zegt John dat hij gaat slapen. Ik word weer bij Zoum en de jongens uitgenodigd. Uit het niets zit John ineens bij ons aan tafel. Hij pakt een glas bier van iemand anders en drinkt deze leeg. Het lijkt de laatste tijd wel of er meer mongolen zonder manieren Vietnam binnen komen. John ziet de grote kan bier van Zoum staan en vraagt om meer. Zoum maakt korte metten met hem en zegt dat hij die zelf moet kopen. Dat doet hij dan. Pluspunt is dat hij deze wel deelt met ons. Hij bstelt meer en meer bier en deelt dit met ons. Maar hij wordt steeds onduidelijker. Dat zien de jongens ook en beginnen hem nah dronken te voeren. Zo zijn ze dan óók wel weer. Als je hun vriend ben, doen ze alles voor je; mogen ze je niet dan hebben ze ook geen scrupules en medelijden met je. Op een gegeven moment is John echt dronken en gaat slapen. Ik lig om 02:15 in bed.

Zaterdag 11/05

Om 15:00 ga ik met wat dagboeken naar Ibiz waar ik James tot 15:40 voorzie met de benodigde informatie over mijn ervaringen in Vietnam. Hierna speel ik met Braydon een potje schaak. Mike komt en gaat aan de andere kant van de ingang zitten. Nadat ik het schaakspel heb verloren, breng ik mijn boeken naar m'n kamer. Terug bij Ibiz vertelt James dat Mike zijn excuses voor zijn gedrag laatst heeft aangeboden aan de drie. Mike zit nah ook bij de jongens. Ik ga naast hem zitten en bestel een kan bier. Ik deel deze met Mike. Dan gaat hij ook door het stof tegen mij en biedt zijn verontschuldigingen aan. Ik zeg dat ik het allemaal wel kan begrijpen en dat ik er niet meer zwaar aan til. Water under the bridge. Na het biertje gaat hij weg om een visa-run te doen naar Thailand.
Ik drink een biertje met de 3 Canadezen, speel 2 potjes Tien Len en dan gaan ze naar het station. Ze gaan naar Lao Cai om verder in het noorden te reizen. Dan komt Van. Ook John komt en begint meteen weer op bier te trakteren. Luong zit -zoals gewoonlijk iedere dag- ook bij ons. John begint weer in een rap tempo dronken te worden. Als hij naar binnen wilt lopen, knalt hij met zijn hoofd keihard tegen de glazen deur aan. Iedereen pist haast in z'n broek van het lachen. Als hij weer bij ons komt zitten, heeft hij een grote bult op zijn voorhoofd. Nah moeten we nog harder lachen. Hij pakt een koude kan bier en houdt deze tegen zijn voorhoofd aan. Nah gaan we helemaal stuk. Geen beter vermaak dan leedvermaak, zeg ik altijd. Luong maakt een mooie foto van John. Op dit moment ziet hij eruit als een eenhoorn.
Rond 23:00 gaat hij slapen. Ik trakteer Van op Pho waarna we naar B2K gaan. Daar trakteert hij mij weer op bier. Met The Anh speel ik pool. Voor het eerst staat het 2-1 voor mij. Ik weet niet waarom ik 't hier niet bij laat. Misschien dat ik te oververzekerd ben, maar ik zeg:”Best out of 5.”. Dat had ik beter niet kunnen doen, want de eindstand is 3-2 voor The Anh. Kak!

Zondag 12/05

M'n eerste biertje bij Ibiz neem ik om 18:30 uur. John komt bij me zitten en zonder te vragen schenkt hij er ook 1 voor zichzelf in vanuit mijn kan. Hij bestelt wel meteen 'n nieuwe kan. Ook Atom (Z-KOR) komt erbij. Hem heb ik de laatste 2 dagen hier ook al gezien. De pindaverkoper, die normaal in een berenpak loopt, heeft nah 'n ander kostuum aan. Hij ziet eruit als een zeug (incl. plastic tieten) in een ninja outfit. Daarbij draagt hij een plastic masker met een vrakenskop. Het ziet er niet uit. Het kan niet anders dan dat onder dat masker het heter is als onder die berenkop die hij eerst droeg. Ik nodig hem uit bij ons te zitten en 'n biertje mee te drinken. Die u erbijitnodiging neemt hij graag aan. En ja hoor, als hij het masker af doet, is het zeiknat van binnen. Dat biertje heeftie wel verdiend. Wat 'n baan is dat, zeg.
Aan de andere kant van de ingang gaat Amina (B) zitten. John loopt er meteen op af. Ik had Amina al eerder gezien op de dag en toen vertelde ze mij dat John haar al had geprobeerd te versieren. En daar was ze niet van gediend, zei ze toen. Ook nah zie ik dat ze het gezelschap van John niet kan waarderen. Ik roep naar John dat z'n bier warm wordt en dattie weer bij ons moet komen zitten. Terug bij ons heb ik een gesprekje met hem en zeg dat hij haar met rust moet laten. Dan komt Van erbij. John blijft ondertussen maar bier bestellen. Je zou toch denken dat een volwassen gast z'n lesje van de afgelopen 2 dagen wel heeft geleerd. In ieder geval dat hij zijn eigen grenzen kent. Want drinken...nee, dat kan hij niet. Hij wordt ook nah weer snel dronken. Amina komt af en toe bij ons zitten om dan weer naar binnen te gaan om haar eigen ding te doen. Maar als ze bij ons zit, valt John er niet meer lastig. Dan komen er twee meiden van het Afrikaanse continent langslopen. John is meteen weer van slag en loopt naar ze toe. Hoe is het mogelijk? Ze rennen geeneens keihard weg. Nee hoor, John mag met ze meegaan. Da's meteen het laatste wat we die avond van hem gezien hebben. Om 23:30 reken ik af, eet 'n kom Pho en ga daarna slapen.

Dinsdag 14/05

De laatste paar dagen heb ik wat ongemakken als ik naar de wc ga. Ik besluit sowieso even een pauze met alcohol in te lassen. Als ik 's middags naar Ibiz ga, drink ik 2 ijsthee. Daarna bestel ik een Tonic. Zoum biedt me een biertje aan, maar ik sla vriendelijk af. Er gebeurt verder weinig bij Ibiz. Om 20:15 ga ik maar weer 'ns naar Bistro. Iedereen is blij me weer te zien. Ik praat met Vi en als ik het over m'n gezondheid heb, zegt ze:”Oh, daar heeft Adam ook wel 'ns last van als hij veel pittig eten eet en bier drinkt.” Ze stuurt hem meteen naar de apotheek om medicijnen voor me te halen. Het zijn ook zulke lieve schatten, he? Als Adam terug is met 3 verschillende pillen, vraag ik hoeveel het kost. Maar ik mag niet betalen van Vi. Ik bestel een flesje water, rijst en groenten. Vi zegt dat ze een speciale soep voor me laat maken. Het is best veel allemaal, maar het is lekker en eet bijna alles op. Hierna loop ik terug naar Ibiz. Onderweg kom ik Sham tegen die met me meeloopt. Bij Ibiz wil hij me op een biertje trakteren. Maar dat wordt een blikje Tonic. Er gebeurt nog steeds niks spannends en ik lig vanavond vroeg in bed.

Vrijdag 17/05

De laatste dagen heb ik bij Ibiz alleen maar water gedronken. En braaf m'n pillen geslikt. Maja, daar heb ik nooit zo moeilijk over gedaan. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik het stukken minder leuk vind zonder alcohol. Of drugs, for that matter. Niet dat het leven zonder níet leuk is, maar mét is het gewoon nóg leuker.
Als ik 's ochtends met m'n sap bij Ibiz zit, komt Danny weer 'ns langs. Leuk! Altijd gezellig met deze vrolijke gast. Lacht altijd en klaagt nooit. Good vibes. Aan de overkant haal ik ijsthee voor ons. Luong komt ook bij ons zitten. Hij komt altijd verkoeling zoeken onder de airco boven de ingang van Ibiz. Van een straatverkoper koopt hij een soort rijstbrood. Het heeft wel iets weg van 'sticky rice', maar zo ziet 't er niet uit. In krantenpapier verpakt, zitten pindakruimels. Daar dip je een stukje van het brood in. Best smakelijk, alleen vind ik het rijstbrood wat te droog. Mike komt aangelopen met één of andere Russische zwerver die op blote voeten loopt. Af en toe zie ik wel 'n paar mensen op blote voeten, maar dit is écht een zwerver. Als er een meisje voor Mike aankomt, gaan zij met z'n 2en binnen zitten en de Rus gaat aan de andere kant van de ingang zitten. Na een tijdje gaat het drietal weer weg. Danny zegt dat hij een vreemde vibe van Mike oppikt. Na een paar uur neem ik afscheid van hem en ga naar mijn kamer.
Ik ga pas 's avonds weer naar Ibiz. Braaf bestel ik weer 'n fles water van 1,5 liter en gooi daar 'electrolyte' poeder in ter aanvulling van mineralen en zouten in me lijf. Na een tijdje komt Mike bij me zitten. In het begin klaagt hij weer over alles wat misgaat in z'n leven. Ik geef hem advies waar hij dankbaar naar luistert. Hierna wordt 't weer wat gezelliger met hem. Er komt een gast in een rolstoel bij ons zitten. Ik heb hem hier wel vaker door de straat zien rollen. Elke keer moet ik dan aan dat nummer van Chamillionaire denken. Kan er niks aan doen. Ik bedoel er ook verder niks mee, dus ik ga me ook niet verontschuldigen haha. Zijn naam is Daniël en komt uit Polen. Aardige gast. Bestelt meteen 3 bier, maar ik zeg dat ik geen bier drink. Hij vertelt dat hij vaak in Hanoi komt. Als ik hem goed begrijp, neemt hij iedere keer spullen mee uit Hanoi om in Polen te verkopen en komt dan weer met goedkope spullen uit Polen terug om die hier te verkopen. Al en met al is het een aardige gast waar me leuk mee zitten te praten. Om 21:00 word ik weer bij Zoum uitgenodigd om Ruou gemixt met varkensbloed te drinken. Hij zegt dat dit goed is voor m'n maag. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Bloed is tenslotte rijk aan ijzer en ik kan ook wel wat extra bloed gebruiken. Ik ga dus maar even bij de jongens zitten. Het drankje smaakt nog lekker ook. Ik drink er nog een paar. Na een tijdje rolt Daniël voorbij en we zeggen elkaar gedag. Dan komt Mike bij ons zitten. Het valt me op dat Zoum en Dan meteen de tafel verlaten en ergens anders gaan zitten. Er schuift een Vietnamese gast bij ons aan die ik al 1 keer eerder heb ontmoet. Zijn naam is Hu en hij rijdt op een grote vrachtwagen. Naast ons zitten 3 Chinese mannen die op stap willen. Daar heeft Mike ook wel oren naar en gaat met hun weg. Ik drink nog een paar Ruou met Hu en ga dan om 00:15 naar huis.

Zaterdag 18/05

Het is vandaag heet! 39 Graden Celscius met een gevoelstemperatuur van 50. Man man man, dit is niet grappig meer.
Als de avond valt, ga ik naar Ibiz. Daar zitten Jose en Mike. Ik bestel weer 'n fles water. Dan komt aangelopen en geeft me een plastic zakje. Ik vraag wat er in zit. “Betelnut.”, zegt hij. “Daar had je 't laatst toch over?” Dat klopt. Het viel me eerder op dat ik de aardige, stokoude vrouw van de overkant er wel eens op heb zien kauwen en daar had ik het inderdaad met Dan over. Betelnut zie je niet veel in Vietnam; meer in Burma. Alle ingrediënten zitten in het zakje. De bladeren, de caffeïne pasta, de kruiden en natuurlijk de betelnut zelf. Dan maakt er 1 voor me klaar. Hij doet er alleen kapot veel betelnut in. Als ik het pakketje achter m'n kiezen stop, kauw ik er per ongeluk te hard op. Van het pakketje blijft weinig over en alle ingrediënten zwerven door m'n mond. M'n speeksel kleurt wel mooi rood. Er belandt wat van het spul in m'n keel. Nah denk ik dat ik dood ga. Hoesten. Hoesten! Niet normaal meer. Ik ga bijna over m'n gier. Er belanden een paar klodders (mooi) rood speeksel op de grond terwijl mijn baard ook een kleurspoeling ondergaat. Voordat de dalijk alles rood is, ga ik snel naar de wc en spuug de rest in de pot. Even m'n baard en mond wassen en ik kan weer toonbaar naar buiten. Het zakje leg ik voorlopig hier maar even in de koelkast.
Na een tijdje komen James, Duncan en Braydon bij ons zitten. Ze hebben Zack (USA) bij zich. Het is ouderwets gezellig. Plots is Mike weg. Die is stoned naar z'n kamer gegaan. Na een tijdje gaat ook Jose weg. Er komt een gast uit Montenegro een 'n meisje uit de Oekraïne bij ons zitten. Zij heet Ailena. Het zijn bekenden van de drie Canadezen. Met die gozer heb ik weinig en weet dus ook zijn naam niet. Hij gaat ook als eerste weg. James en Braydon doen binnen een ballon en gaan dan ook slapen. Duncan en Ailena gaan samen op stap. De avond loopt ten einde. Ik ga nog even naar Pho Vui en ga dan slapen.

Zondag 19/05

Om 16:30 zit ik bij Xupito voor een passievruchtsap en een Club sandwich. De homo van B2K (ja, ik mag dat zeggen, want 1: hij ís homo en 2: hij werkt bij B2K) komt langs. Zodra hij me ziet, parkeert hij z'n scooter en komt schuin tegenover me zitten. Na alles wat er de laatste tijd gebeurt is, heb ik weinig behoefte een gezellig gesprek aan te gaan. Vooral omdat ik geen Vietnamees spreek en hij geen Engels. Dat gedoe dan met google translate. Verspilde energie met de huidige verstandhouding. Hij bestelt een ijskoffie. Die staat eerder voor zijn neus dan mijn sap en sandwich. Geeft niks; des te eerder is hij weg, hoop ik dan maar. En ja hoor, als ik aan het eten ben, heeft hij zijn koffie op en maakt aanstalten te betalen. Dan komt hij met de kassabon naar me toe. Daar staat, behalve zijn koffie, ook mijn sap en sandwich op. Ik zeg tegen hem dat ik mijn eten en drinken betaal en dat hij alleen maar zijn koffie hoeft af te rekenen. Hij draait zich weer om naar de kassa. Het duurt allemaal erg lang voor hem om te betalen. Hij pakt een bankkaart en gaat dan zonder iets te zeggen naar zijn werk. Nah ben ik niet van gisteren en op dit moment wéét ik gewoon al dat dit 'n vuil bakkie is. Maar...ik kan het natuurlijk mis hebben. Nadat ik uitgegeten ben, vraag ik om de rekening. Het lieve meisje komt met de bon naar me toe en vraagt:”Is die jongen een vriend van u?” Ik wíst het! Die vieze gluiperd wil dat ik z'n koffie betaal. Dat gaat dus niet gebeuren. Het is maar 30.000 Dong, maar daar gaat 't niet om. Ik ben wellicht wel gek, maar niet achterlijk. “Nee sorry, die jongen is zéker niet mijn vriend. Ik ken hem wel uit Beer 2K. Daar werkt hij en ga ik wel eens poolen. Maar een vriend? Nee, niet echt. Waarom?” Het meisje kijkt een beetje teleurgesteld. “Oh. Hij zei namelijk dat u zijn vriend bent en dat u zijn koffie zou betalen.” “Het spijt me enorm en ik wil jou zeker niet in een lastige positie brengen, maar die jongen is niet mijn vriend en ga daarom ook niet voor hem betalen. Maar zoals ik al zei: hij werkt bij B2K en dat is aan de eind van de straat. Als hij geen geld heeft, raad ik je aan om na 19:00 daar naartoe te gaan. Dan is zijn baas The Anh er ook. Wellicht dat hij het wilt voorschieten voor de jongen. Nogmaals het spijt me zeer. Ik ga je D20.000 als fooi geven. En ik hoop van harte dat je die fooi ook als fooi gebruikt en vanavond even bij B2K langs gaat voor het geld voor de koffie.” Het meisje begrijpt m'n verhaal en neemt dankbaar de fooi in ontvangst. Of ze ooit naar B2K is gegaan, weet ik tot op de dag van vandaag niet. Het kan me niet schelen ook. Misschien, héél misschien dat als die gast 't me gevraagd had, had ik die koffie nog wel voor 'em betaald ook.
Ik kom om 19:00 bij Ibiz aan waar Mike zit. Ik bestel weer water. Na een tijd trakteert Mike me op een biertje. Ach, what the hell? Fuck it! Ik heb al 5 dagen geen bier gedronken. Nah kan 't wel weer. De 3 Canadezen komen ook bij ons zitten. Met James speel ik een potje schaak die ik glansrijk verlies. Met z'n allen delen we wat bier. Om 21:00 neem ik afscheid van het drietal. Zij reizen vanavond verder naar Hoi An. Hierna drink ik nog 'n paar biertjes met Dan en Mike, maar er gebeurt weer weinig. Dus ik lig weer in bed voordat ik in een pompoen verander.

Maandag 20/05

Ik weet niet hoe 't komt, maar ik val pas om 05:00 in slaap. Om 14:00 zit ik met m'n jus d'orange bij Ibiz. Zoum is vroeg vandaag. Met 2 flesjes bier in z'n hand komt hij naar buiten. Hij gaat naast me zitten en zet er 1 voor mijn neus. Tegen mijn gewoonte in drink ik met hem mee. Hij heeft dit nieuwe bier als proef besteld en wilt van me weten wat ik er van vind. Dat kan ik natuurlijk niet na 1 zeggen, he? Er volgens er dus nog twee. Het smaakt aardig, maar niet heel bijzonder. Ik vind het NaDa bier hier lekkerder. Een meer fruitige smaak heeft dat. Als ik om 15:30 naar m'n kamer ga, hoef ik niks te betalen.
Na 18:00 uur zit ik weer bij Ibiz en bestel een kan bier. Sham komt en ik deel mijn bier met hem. Hierna bestelt hij een kan en deelt deze met mij. Van komt er ook bij. Sham koopt en deelt veel bier. Hij zegt dat hij geld op straat heeft gevonden. Dat schijnt een redelijk bedrag te zijn. Mike doet een paar biertjes mee en gaat dan weer weg. Sham volgt even later. Van is stoned en gaat naar B2K. Weer word ik bij de jongens uitgenodigd aan tafel. Ook hier delen we ons bier. De jonge Thu van de receptie geef ik een nekmassage. Later verleen ik die gunst ook aan Zoum. Ze zeggen allebei dat ik goed kan masseren. Voor middernacht ruimen we alles op. Met Dan ga ik nog even naar Pho Vui waarna ik ga slapen.

Donderdag 23/05

Thoum, de altijd zo vriendelijke receptionist van mijn hotel, klopt 's middags op mijn kamerdeur. Hij vraagt of ik naar beneden wil komen, omdat er beneden wat foto's worden gemaakt. “Wat leuk dat ik er ook op mag.”, denk ik bij mezelf. “Ik doe even wat nettere kleren aan en dan kom ik naar beneden.”, zeg ik tegen hem. Zo gezegd, zo gediggiedaan. Daar aangekomen, zie ik verder weinig medewerkers van het hotel. Alleen het meisje van de receptie is er. Ik dacht dat we een groepsfoto gingen maken. Maar het plan is anders. Buiten staat een bistrotafeltje met 2 stoelen. De tafel is opgemaakt met een prachtig uitziend ontbijt en 'n vaasje met een bloem erin. Thoum vraagt of ik, samen met het meisje, plaats aan het tafeltje wil nemen. Dan gaat de fotograaf een paar plaatjes van ons schieten. Een echte foto shoot dus haha. Geen probleem. Het ontbijt staat er waarschijnlijk al een tijdje, want alles is koud. Toch doen we net of we er van genieten, terwijl de fotograaf zijn ding doet. Na een minuut of 10 is hij klaar en ga ik weer naar m'n kamer om me in comfortabelere kleren te hijsen.
Rond 18:30 ga ik naar Ibiz. Luong komt met wat eten aanzetten. Ik word meteen weer uitgenodigd. Zoum zorgt voor het bier. Het eten vind ik persoonlijk niet echt bijzonder. Ik bedoel, het is niet vies, maar 't doet me ook de broek niet bollen. Dan gaat meer eten halen. Hij komt terug met eend en noedels. Dit vind ik een stuk lekkerder. Hoa, een vriend van Thuy, komt er ook bij. Later komt John die al snel weer in de maling wordt genomen. Er wordt door iedereen weer veel “tram phan tram” geroepen, wat 100% betekent. Dus je hele glas in 1 keer leeg drinken. Iedereen begint aardig aangeschoten te worden. Dan komt Michael erbij. Hij neemt John in bescherming. Na een tijdje neemt hij hem ook mee weg van ons. Wij houden de stemming er tot middernacht nog goed in. Dan ruimen we alles op en ga ik slapen.

Vrijdag 24/05

Het is pas tegen 19:00 als ik naar Ibiz ga. Daar zit Jose. Samen met Zoum drinken we een biertje. Dan, na zo'n 3 kwartier, is het plots overal donker. De stroom is uitgevallen in het Old Quarter. Behalve de straatverlichting is er nergens stroom. Lichtreclames, binnenverlichting, muziek, niks werkt meer. Ik vind het best gezellig zo. Lekker rustig op1 of andere manier. Het gaat zelfs een klein beetje bliksemen, wat de situatie nog specialer maakt. Na zo'n 1,5 uur floept ineens alle verlichting weer aan. Meteen hoor je van alle kanten weer muziek.
John komt bij ons zitten. Hij vertelt dat hij eerder op de dag een akkefietje met Jose had en begint over hem te klagen. Ik zeg dat ik geen zin heb in zandbak gedrag en dat als hij problemen met Jose heeft dat hij die met hem moet uitpraten; in ieder geval niet met mij. Dat doet hij niet, maar stopt wel met zijn klaagzang tegen mij. Ik schenk een biertje voor hem in. Nadat ons biertje op is, gaan Jose en ik naar de overkant om Bun Oc te eten. Er staat maar 1 tafeltje waar we samen net genoeg ruimte hebben. John wil erbij komen zitten, maar daar is geen plaats voor. Hij neemt zijn kom Bun Oc mee naar Ibiz. Na het eten keren Jose en ik weer terug naar onze plek bij Ibiz. John zit daar nog te eten. Maar ineens is hij weg. Zonder z'n eten en drinken te hebben betaald. Foetsie. Ik zie dat Luong, toch al geen vriend van John, boos wordt. Ik stel hem gerust en zeg dattie morgen echt wel zal betalen. Zoum en Thuy wenken ons weer naar hun tafeltje om mee te eten. Ik zit behoorlijk vol, maar kan toch nog wel wat van dit lekkere eten kwijt. Ik eet veel Banh Quay die ik in mijn kommetje bouillon laat weken. Michael komt er ook bij. Dan komt Sham ook. Hij is naar de kapper gegaan en heeft z'n hoofd kaal laten scheren. Het maakt hem er nah niet bepaald knapper op. Dat denken de jongens ook, want die beginnen keihard te lachen. Nah begint Mike tegen mij te klagen over Sham. Die hebben ook problemen samen (gehad?). Wat de fak is dat vandaag? Internationale klaagdag ofzo? Pleur ff lekker op met die negativiteit, zeg. Ook tegen hem zeg ik dat ik hier geen oren naar heb en dattie dat met Sham moet uitpraten.
Jose gaat bijtijds weg. Sham gaat als tweede. Mike gaat net voor 24:00 weg. Ik help nog even met het terras opruimen en ga dan pitten.

Donderdag 30/05

Pffff, wat heb ik slecht geslapen vannacht, zeg. Na een paar uur slaap werd ik wakker en kon de eerste 3 uur niet meer in slaap vallen. Uiteindelijk toch nog 6 uurtjes weten te snurken.
De man, van mijn vaste koffietentje, feliciteert me met mijn Bday. Wat attent. De twee ijskoffie, die ik hier nuttig, hoef ik vandaag niet te betalen. Nóg attenter. Op de hoek haal ik een beker jus d'orange en ga hiermee naar Ibiz. Zoum is weer 'ns vroeg hier en hij feliciteert me ook. Hoe weet hij dat nah weer? In de voorgaande tijd had ik juist met Dan (en niet met Zoum) geregeld vanavond hier te komen eten met vrienden. Hij zegt dat ik hem dat wel eens eerder heb vertelt. Hij heeft dus een goed geheugen.
Terug in mijn kamer scheer ik me 's middags en stap onder de douche. Als ik de badkamer uitkom, begint de zon weer te schijnen. Die hebben de afgelopen dagen maar weinig gezien. Desondanks was het nog steeds heel warm.
Om 17:00 bestel ik een biertje bij Ibiz. Viet komt met z'n vriendin even langs voor Zoum. Ik nodig ze alle twee uit voor 'n biertje. Viet zegt dat hij eigenlijk weinig tijd heeft, maar als hij hoort dat het voor m'n Bday is, komen ze toch even 'n biertje met me drinken. Daarna gaan ze verder met het organiseren van hun festival dit weekend. Om 18:00 komt Dan. De planning was dat ik met hem op de markt eten zou kopen. Maar hij zegt dat hij alles heeft besteld en dat dat later bezorgd wordt. Een korte tijd later komt Mike als eerste gast. Van is nummer twee. Daarna komt The Anh erbij. Het eten arriveert. Een paar grote tassen waar ik D900.000 voor moet betalen. Snel beginnen de jongens van Ibiz tafels klaar te maken voor het diner. Met z'n 4en nemen we daar alvast plaats. Als eerste wordt er een hele grote glazen kan met een kraantje bij me op tafel gezet. 's Ochtends wordt deze kan gebruikt voor de sap bij het ontbijt in Ibiz. Er zit nah ook sap in. Jus d'orange. Maar wel aangelengd met heul veel Ruou. Het eten verschijnt nah ook op de tafeltjes. Er is hotpot met eend en bamboescheuten. Ook komen er twee borden met gebakken eend met blaadjes bij evenals een paar kommetjes dipsaus. Er komen ook nog 2 vrienden van Zoum bij. Ik schenk de eerste glaasjes vol met Ruou d'orange. Op dat moment komt om 20:15 Jose onverwachts aanzetten. Hij had me eerder geappt dat hij er helaas niet bij kon zijn. Maar toch is hij, meteen na het lesgeven, in de bus gesprongen om na een uur in Hanoi aan te komen. Yeah! Vet. De Ruou smaakt heerlijk en ik schenk meteen de volgende ronde in. Iedereen begint met eten. Dit smaakt heerlijk, maar toch eet ik niet veel. Drinken dan weer wel. Ook Doug komt erbij. Ook leuk. Zo'n bescheiden en aardige gast. Ik vind het jammer dat hij hier 's avonds geen Banh Mi meer verkoopt, want nah zien we welkaar veels te weinig. Gelukkig is hij er vanavond wel bij.
Thuy en de andere (veel jongere) jongen van de receptie Thu komen er ook bij. Het is vet gezellig! Dan komt Sophie (D) naast me zitten. Haar heb ik 2 dagen eerder leren kennen. Ze is heimelijk verliefd op Zoum. Op de 1 of andere manier vindt ze mij ook leuk, terwijl ik juist met haar niet zoveel heb. Typisch zo'n jonge backpacker die zoveel mogelijk wil feesten zonder dat ze geld in d'r zak heeft. Ach ja, die kan dan mooi de rest van de avond foto's van ons nemen hahaha. Luong komt ook bij ons zitten.Ik loop nog even snel mijn hotel binnen waar Thoum vanavond dienst heeft. Ik vraag of hij bij ons wilt komen zitten voor een happie en drankie. Niet gek veel later komt hij inderdaad bij ons. Hij geeft me een fles wijn uit Dalat en een doos waar een prachtige taart in zit. Op een gouden plak van marsepein staat: happy birthday. In de taart geprikt staat een kaars van het getal 50. Zoum komt ook naar buiten met nóg een taart voor me. Hierop geen 50, maar wel kapot veel kleine kaarsjes. Alles wordt aangestoken waarna ik de kaarsjes uitblaas. Dan snij ik de taarten aan en geef iedereen een stuk. Er wordt nog flink doorgedronken door iedereen. Ik hou het tot 23:00 vol. Dan gaat 't licht uit bij me. Ik heb genoeg geofferd aan Bacchus. Hij zal wel trots op me zijn. Ik bedank iedereen voor hun aanwezigheid en de gezelligheid en waggel (gelukkig maar 1 deur verder) naar mijn hotel. Met een grote lach op me smoel strompel ik de 8 trappen op naar mijn kamer waar ik meteen in een diepe slaap val. Ik zeg: ik hoe ervan!

Vrijdag 31/05

Om 09:00 word ik wakker. Ik heb geen kater, maar voel dat ik nog steeds dronken ben. Een uur later waggel ik naar m'n koffietentje. De rest van de dag gebruik ik om weer op aarde te landen.
Om 17:30 word ik meteen weer uitgenodigd voor het eten met de jongens. Kleine, gefrituurde visjes die je in een blaadje oprolt. Zoum heeft een lekker sausje met wasabi gemaakt. Een heerlijke combinatie. Ook wordt er voor het bier gezorgd door ze. Er zitten wat mensen bi die ik alleen van gezicht ken. Als het grote bord leeg is, verschijnt er een nieuw bord van hetzelfde. Als we deze ook hebben leeggegeten, komt Dan naar buiten met een bord slabladeren, een bord met rosbief en een bord met reepjes ananas en reepjes van 2 verschillende groenten. De rosbief laat je even weken in een ander sausje waarna je het met de diverse reepjes in een slablad wikkelt. Deze doop je ook nog even in de saus en smullen maar. Er komt een knappe Vietnamese griet bij ons zitten die duidelijk belangstelling in Dan heeft. Maar die laat blijken geen belangstelling in d'r te hebben. Als ik hem vraag waarom antwoordt hij dat het zijn ex-vriendin is en dat dat niet voor niks is. Later op de avond komt ook Doug bij ons. Aan een ander tafeltje zit een Vietnamese man. Doug kent hem van eerder. Deze man komt uit Saigon en, elke keer als hij wat geld gespaard heeft, gaat hij ergens in Vietnam reizen. Morgen vertrekt hij met een gids naar Ha Giang. De man trakteert me op een biertje.
Rond middernacht ruimen we op en ga ik naar Pho Vui. Onderweg kom ik Roman (Oostenrijk) tegen. Hij heeft twee flesjes bier in z'n handen en vraagt of ik er ook 1 wil. Daar zeg ik geen nee tegen. Hij zegt dat hij me al vaker bij Ibiz heeft zien zitten en vraagt waar ik naartoe ga. Ik zeg dat ik Pho gaan eten en vraag of hij ook soms wilt. Daar zegt hij dan weer geen nee tegen. Samen lopen we verder. Na het eten betaal ik ook voor hem en gaan we samen naar B2K. Gelukkig is die ene gast er niet en werken er vanavond alleen maar goeie gasten hier. Hier drinken we een paar biertjes en spelen wat pool om daarna naar ons eigen ho(s)tel te gaan.

Zaterdag 01/06

Als ik 's morgens aan de koffie zit, komt John (USA) bij me zitten. We hadden elkaar hier gisteren ook al gezien, maar van een gesprek kwam het toen niet. Nah wel. Relaxte vent met interessante verhalen. Terug bij het hotel betaal ik de rekening van de afgelopen maand.
's Middags bij Ibiz zit Mike waar ik 'n biertje van krijg. Na een tijdje komt John (van vanmorgen) bij ons zitten. De andere John, die steeds in de maling werd genomen, heeft werk gekregen buiten Hanoi. Hoe die dat, met zijn onverstaanbare Engels, voor mekaar heeft gekregen is voor mij een raadsel. Sofie komt ook met haar nieuwe wannabee hippie vrienden bij ons zitten. Van Mike krijg ik een telefoonnummer van een school die een leraar zoekt. Daarna gaat hij om 21:00 naar huis. In het groepje van Sofie zit, naast me, het Engelse meisje Alannah. “Ze past er niet echt tussen.”, denk ik. Als Sofie met het groepje weggaat, blijkt dat ze er ook niet bij hoorde, want zij blijft naast me zitten.We raken aan de praat en we komen er achter dat we het goed met elkaar kunnen vinden. Behoorlijk op dezelfde golflengte. Ze ruikt ook bijzonder lekker. Als ik haar vraag of ze parfum op heeft of net d'r haren heeft gewassen, antwoordt ze:”Nee hoor. Wat je ruikt zijn gewoon mijn feromonen." Haha, ik ga stuk om die reactie. Als ik zie dat ze een beetje zit te draaien, vraag ik wat er aan de hand is. Ze zegt dat ze al een paar dagen last heeft van pijn in d'r rug. Ik zeg dat ik wel 'ns heb gemasseerd en vraag of ik haar rug moet masseren. Zonder aarzeling draait ze haar rug naar me toe die ik het komende half uur masseer. Hierna bedankt ze me hartelijk. “Heerlijk! Ik voel me als herboren en voel geen pijn meer.” We praten verder veel. Behalve water drinkt ze niks vanavond. Dan gaat ze om 22:30 slapen. John volgt niet gek veel later. Ik ga naar Pirate Bar waar ik een White Russian bestel en nog even met een Engelse en Russische gast praat. De laatste moet lachen als ik zeg dat ik graag White Russians koud maak. Na Pirate Bar stap ik nog even Pho Vui binnen om daarna naar huis te gaan.

Zondag 02/06

Vanmorgen stuur ik een SMS naar het nummer wat ik gisteren van Mike heb gekregen. Er wordt contact met me opgenomen en de vrouw vraagt of ik haar mijn CV wil mailen. Omdat 'Word' niet werkt op mijn nieuwe laptop typ ik de belangrijkste informatie in een email en stuur deze naar haar.
Pas om 18:30 ga ik naar Ibiz. Van een straatverkoopster koop ik een Banh Mi met ei en bestel bij Zoum een Red Bull. Na een tijdje komt Mike. Die heeft weer problemen met z'n vriendin. Hij bestelt bier voor ons. Dan komt John die ook op bier trakteert. Als die op is, doe ik hetzelfde. Alannah komt ook bij ons zitten. Het is gezellig. Later op de avond gaat ze naar een Jazz club. Even later verlaat John ons ook. Met de jongens van Ibiz eet ik wat eend mee. Het terras zit behoorlijk vol. Al de hele avond draai ik “mijn” muziek door de grote speaker en ik zie dat het merendeel van de gasten op het terras dit kunnen waarderen.
Als de jongens gaan opruimen om middernacht help ik ze even mee. Hierna loop ik naar Pho Vui. Onderweg kom ik wéér Roman tegen. Hij is samen met een vriend. En ook Alannah staat ineens weer voor mijn neus. Ze zegt dat de Jazz club al gesloten was. Met z'n 4en gaan we naar Pho Vui. Hierna gaan we naar B2K waar ik samen met Alannah tegen de twee jongens pool. Het wordt een spannend potje wat tot het laatste moment gelijk opgaat. Maar toch is de overwinning voor ons. De vriend van Roman gaat weg. Alannah, Roman en ik besluiten een ballon te nemen. Op een comfortabele bank neemt ze plaats naast me. Romaan zit tegenover ons. Ik waarschuw ze dat de ballonnen hier behoorlijk sterk zijn. Dat voorkomt niet dat ik even later Alannah bijna van de bank zie vallen. Ik pak d'r bij haar arm en hou haar tegen. “Die zijn zéker behoorlijk sterk.”, lacht ze. Dan gaat Roman ook weg. Met Alannah blijft 't tot 04:30 zeer gezellig.

Maandag 03/06

Er gebeurt niks interessants vandaag. Als ik 's avonds met The Anh pool speel, zegt hij dat hij die ene gast heeft ontslagen. Hij zegt dat hij geld van de zaak (en dus van The Anh) steelde. Mijn vermoedens blijken dus waar te zijn. Ik weet nah helemaal zeker dat het tasje van Dan niet door toeristen is meegenomen.

Dinsdag 04/06

Ik krijg een berichtje van de school en word uitgenodigd om morgenmiddag langs te komen.
Zoum heeft voor de zaak een partij kleine tafel BBQ setjes gekocht. Middels een gasflesje erin wordt het metalen bordje verhit. Zilverfolie in het bordje, olie en boter erin en BBQen maar. Ik word dan ook meteen weer gevraagd met ze mee te eten. Goed vlees (sommige net wat minder smakelijk dan het andere), uien, tomaten, sla, brood...goed te doen, hoor. Doug komt er ook weer gezellig bij. Ik ga redelijk op tijd naar huis.

Woensdag 05/06

Om 08:30 gaat mijn wekker. Na mijn koffie en sap ga ik naar m'n kamer om me te scheren en douchen.
Om 12:30 neem ik een Grab motor naar Barbaard, een barber shop die door 2 gasten uit Amsterdam in Hanoi is opgericht. Ik heb veel goede recenssies gelezen over deze tent. Door 'n smalle toegangspoort loop ik naar de ingang. Binnen zie ik meteen dat deze zaak mooi en klassiek is ingericht. Veel hout en leer. Ze verkopen hier ook kleding en accessoires. Ik word door mijn barbier opgehaald en meegenomen naar de 5de etage. Helaas geen lift. Maar de trappen zijn ook mooi. Gemaakt van hardhout. Eerst word ik naar de lounge begeleid waar een jongen achter de bar staat. Hij vraagt of ik wat wil drinken van het huis. “Whiskey misschien?”, vraagt hij. “Ach ja, waarom ook niet?”, antwoord ik. Om 13:00 neem ik plaats in de stoel in de ruimte ernaast. Hier staan in totaal 5 klassieke kappersstoelen. Net als de jonge barbier wilt beginnen, valt de stroom in het pand uit. Hij zegt dat dit niet al te lang zal gaan duren en dat hij dus even wacht voordat hij gaat beginnen. Maar de stroomstoring duurt toch langer dan hij dacht. Hij opent de gordijnen zodat het iets lichter wordt in de donkere ruimte en begint dan toch met het trimmen van mijn baard. Aan de plukken haar te zien, haalt hij er behoorlijk wat van af. Het valt mij op dat hij niet met een schaar knipt, maar een trimmer gebruikt. Als hij na een half uurtje klaar is, bekijk ik het resultaat. Mijn baard ziet er verzorgd, maar toch een stuk korter uit. Ik betaal de rekening en neem een Grab motor terug naar m'n hotel. In m'n kamer fris ik me weer op en kleed me om. Van mijn oud-collega's had ik als afscheid o.a. een nette polo gekregen. Dit is het juiste moment deze voor het eerst aan te trekken. Ook trek ik mijn enige nette broek aan en aan mijn voeten hebben ik zwarte karate schoentjes aan. Ik heb nog tijd, dus ga naar buiten om aan de overkant een ijsthee te kopen. Het vrouwtje zegt dat ik er zeer kanp uitzie.
Om 15:00 neem ik een Grab motor naar de school. Het is ruim een half uur rijden. We komen aan in een hele nieuwe wijk met nette, schone straten en gemiddelde hoogbouw. Echt zo'n wijk waar locals, die nah wellicht meer geld hebben, en ex-pats gaan wonen om de drukte en luchtvervuiling te ontvluchten. De chauffeur kan echter niet het juiste adres vinden. Ik stap af en betaal hem. “Ik vind het zelf wel.”, denk ik. En ja, na een minuut of 10 sta ik voor het gebouw waar de school zich bevindt. Ik stap naar binnen en vraag naar mijn contactpersoon. Het blijkt een redelijk jong meisje te zijn. Ze vraagt me eerst naar mijn ervaring waar ik antwoord op geef. Dan vraagt ze of ik wiskunde les kan geven. Ik verbaas me over deze vraag, want het zou een baan als Engels leraar zijn. Op dit moment weet ik al dat ze me wilt lozen. Toch geef ik antwoord op haar vraag:”Ik heb wiskunde gestudeerd, dus ik denk van wel.” Ik vraag haar of ze voorbeelden heeft van de wiskunde stof die onderwezen aan de studenten moet worden. Ik zie haar zenuwachtig worden. Snel herpakt ze zichzelf en zegt dat al het lesmateriaal op een computersysteem staan. Ik attendeer haar erop dat ze mijn email adres heeft en vraag:”Als je me nah vanavond wat voorbeelden stuurt, maak ik er een les-plan van en mail deze weer retour.”. Ze vraagt:”Kan je ook les-plannen maken dan?” Ik zeg:”Ja natuurlijk. Dat is juist wat je leert met je TEFL cursus.” Nah zegt ze dat ze waarschijnlijk over een paar maanden een Engels leraar nodig hebben. Ik weet genoeg. Ze geeft me een hand en na 10 minuten sta ik weer buiten. Yep, ook dit is Vietnam. Ze zijn nog wel zo vriendelijk om een Grab voor me te bellen.
Om 16:30 ben ik weer bij Ibiz. Thuy vraagt:”Had jij geen afspraak om 16:00 uur?” Ik vertel hem 't hele verhaal. Hierna ga ik naar mijn kamer.
Om 18:00 ga ik naar beneden. Het regent keihard. 's Avonds komt Mike bij me zitten. Er komt een ouder stel uit Nieuw-Zeeland langs gelopen. Shane en z'n vrouw kijken naar m'n Ta Moko tattoo en op basis daarvan komen ze bij ons zitten. Iedereen deelt wat biertjes met de rest. Aan het eind van de avond gaat Mike met het stel op stap; ik ga Pho eten en dan naar bed.

(VLNR): Jose, Van, The Anh, Thuy, Zoum, Thao, ? (vriend van Zoum), Dan, Michael, ? (met petje. Vriend van Zoum), Ik, Doug.