Het begint. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Het begint. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Het begint.

Door: Zwerrie a.k.a. Paulus de Kalebouter of gewoon Paul

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

13 November 2015 | Vietnam, Hanoi

Het is donderdag 10 november 2015 en vandaag is de dag dat ik naar Vietnam vertrek. Na een drukke paar laatste dagen en met een nachtrust van 5 uur sta ik om half 9 op. Ik moet nog steeds veel doen, merk ik. Mn backpack nog inpakken, de laatste spullen uit mn bus halen, nog wat telefoontjes plegen....lekker rustig naar Schiphol zit er niet in.
Mn maat Cor is in de buurt en komt nog snel ff gedag zeggen. Leuk om hem als 1 van de laatste te zien. Bedankt! Uiteindelijk is alles zo'n beetje klaar en zeg ik mijn ouders tot ziens.
Ik gooi alles wat ik meeneem op de achterbank en spring voor de laatste keer mn bus in. Eerst knal ik naar Amsterdam waar ik om 12:00 uur aankom. Mn maat Bas staat al op me te wachten, want hij neemt mn bus over. Het voelt n beetje vreemd dat ik afscheid neem van mijn trouwe metgezel die me in 14 jaar zo'n 436.000 km. veilig overal mee naartoe heeft genomen. Maar, aan de andere kant, geeft t ook aan dat ik mn plannen nâh echt ga doorzetten. Na het ruilen van papieren en sleutels voor wat ander papier is het definitief en neem ik afscheid van Bas en bus. Ik spreek James nog per telefoon die met zn vriendin Kiki op Schiphol staat om naar Rome te gaan. Kiki is zo lief een bevriende taxichauffeur naar me te sturen. Binnen no time staat hij voor mn neus en brengt me naar Schiphol.
Om 13:15 heb ik mn bagage ingecheckt en ben ik door de douane. Eerst maar even ontbijten, want dat is er n beetje bij ingeschoten.
Hierna koop ik nog snel n afstandsbediening voor mn GoPro camera en toen snel naar de gate. Nét op tijd...ik ben de laatste die aan boord gaat.
Om 14:45 stijgen we op. In 6,5 uur vliegen we naar Doha, Qatar waar we om 23:15 uur plaatselijke tijd landen. Daar heb ik zo'n 2 uur de tijd voordat mn volgende toestel me naar Hanoi brengt. Wat ik niet wist, was dat we nóg n korte stop zouden maken in Bangkok. Dus ik ben ook nog even in Thailand geweest. :) Wel in t vliegtuig, want er gingen wat mensen van boord, kwamen wat mensen weer aan boord en moesten wij dus blijven zitten. Was niet erg hoor, want ik zat naast n aardig Frans meisje, Christine uit Marseille, met wie ik leuk kon praten. Ook kon ik in deze tijd n beetje lopen door t vliegtuig en gebruik maken van t toilet in de business class. Toen we na n ruim uurtje weer opstegen, vlogen we in 5,5 uur naar Hanoi.

Het is inmiddels woensdag 11 november 14:20 uur plaatselijke tijd als we in Hanoi landen. Het is buiten 29 graden Celsius. Lekkerrrr. Het duurt n tijd voordat ik mn backpack op de band zie liggen. Zonder problemen loop ik langs, zoals t lijkt, de enige douanebeamte die andere dingen te doen heeft. Ter plaatse wissel ik € 100,- om in Vietnamese Dong en koop een SIMkaart met 5GB internet. Ik ben dus weer mobiel hier als ik geen Wifi spot heb. Met n pakkie Vietnamese peuken en 2 blikkies NL Heineken bier ga ik buiten zitten om te kijken of ik hosts in Hanoi kan vinden bij wie ik kan couchsurfen. Na zo'n 3 uur hou ik t voor gezien. Als backup plan had ik al een hotel in het "oude kwartier" op t oog en ik bel of ze nog n kamer vrij hebben. Die hebben ze en er staat zelfs al n taxichauffeur van ze op t vliegveld die me er meteen naartoe brengt.
Om 19:30 word ik zeer vriendelijk verwelkomt in hotel Hanoi Elite door n lief meisje met een opfrisdoekje en n groot glas verse jus d'orange. Ik zie dat er meteen n bord met vers fruit (bananen, mandarijnen en lychees) naar mn kamer wordt gebracht. Daar staan ook nog 2 flesjes water en 3 potjes met verschillende biscuits klaar. Gemberkoekies.....mmmmmm. :p Ik eet nog wat fruit en n paar bruine boterhammen in de vorm van 2 biertjes en ga liggen. En wég ben ik.

Donderdag 12 november.
Ik heb heeeerlijk geslapen als ik om 08:15 wakker word. Ik blijf nog even liggen en ga om 9 uur ontbijten. Er wordt n lekkere omelet voor me gemaakt met toast, verse fruit, jus d'orange en koffie.
Hierna ga ik naar boven om me te scheren, douchen en mn spullen te pakken. Helaas hadden ze hier maar voor 1 nacht plek voor me. Ik reken beneden af en ga zitten om opnieuw te zoeken naar n slaapplaats. Helaas weer geen succes met n host, maar wel met n hotel. Nog steeds in t "oude kwartier" op zo'n 200 meter afstand. Ik vraag om n kamer met balkon op de 5de etage. Er zit namelijk n bar naast het hotel op de 3de en ik las op t interweb dat je daar nog weleens last van lawaai kan hebben. Ik relax ff in de kamer en loop om 16:00 uur naar buiten om n rondje te gaan lopen. Het oude kwartier is drúkkkk. Net Bangkok, maar dan zonder de tuktuks. In plaats hiervan rijdt iedereen hier op n motor of scooter. Je hebt hier brede maar ook hele nauwe straatjes en je hoort constant het getoeter van al t verkeer. Als je naar de gebouwen kijkt, zie je de Franse invloeden heel goed. Maar ook Russische invloeden herken ik. Na n tijdje gelopen te hebben, ga ik ergens zitten om wat te drinken. Ik raak aan de praat met Georgie uit Sofia, Bulgarije en Lucy uit Cornwall die nâh in London woont. Ze hebben hun baan opgezegd en zijn ook aan t reizen. Ze hebben mooie verhalen over Bali en hun andere reizen. Ook geeft Lucy me n handige tip over de gratis app Maps.me waarmee je kaarten van steden over de hele wereld download als je Wifi hebt. Deze kaarten kan je vervolgens zonder internet en met je GPS gebruiken. Geen kosten dus. Dit is nâh zo mooi aan reizen; iedereen helpt elkaar. Na verloop van tijd nemen we afscheid en loop ik terug naar t hotel. Onderweg krijg ik van n vrouwelijke fruitverkoopster haar draagbaar met fruit op mn schouder gezet en haar typisch Vietnamese hoofddeksel op mn hoofd. Ze wil n foto van me maken met mn toestel. Ik stem toe en op t moment dat ik alles aan haar terug wil geven, pakt ze (zo snel heb ik t nog nooit gezien) snel n tasje in met ananasblokjes en wat bananen die ze me natuurlijk wilt verkopen. Omdat ik deze manier fantastisch vind en wel kan waarderen, besluit ik t maar te kopen. Ik geef haar n briefje van 10.000 Dong wat ong. € 0,50 is. Maar ze vraagt er nog 1 en nóg 1. En ze vraagt maar door haha. Ik denk: "hier klopt iets niet" en bedank dus vriendelijk. Ik wil haar t tasje terug geven en vraag mn geld terug. Na wat vriendelijk geglimlach over en weer weet ik 2 briefjes terug te krijgen. Ze zegt dat ik t fruit nâh wel héél goedkoop krijg en mss is dat ook wel zo. 50 cent is niet veel, maar zo is alles goedkoop hier. Voortaan dus eerst de prijs vragen voordat ik iets aanneem dus haha.
Terug op mn kamer gekomen, zet ik de tv aan en ga op t bed zitten. De film "The quick and the dead" begint en ik kijk ff. Dat ff is ook heel even, want net als de laatste scene begint doe ik mn ogen weer open. Mn laatste drukke weken in NL eisen hun tol en dat begin ik nâh te merken. Gelukkig heb ik alle tijd dus geeft t ook niks. Om half 9 loop ik de straat op en neem plaats bij een eethuisje. Ik bestel n pittige mangosalade en varkensribbetjes in fruitdressing. Beide gerechten smaken me goed. Na deze maaltijd loop ik terug naar t hotel waar ik om middernacht in slaap val.

• 13 November 2015 - 08:40

James:

Super leuk om te lezen en we kijken uit naar de volgende verhalen!
    Geniet!!

Grtz
    J

• 13 November 2015 - 08:56

Danie:

Ik kijk uit naar de rest van je avonturen liefie.. be save en I love u xx

• 13 November 2015 - 09:22

Pap En Mam:

Fijn om van je te horen en dat het je goed gaat.
    Leuke foto's. Groetjes, mam.

• 13 November 2015 - 10:16

Jan Gardien:

Hoi vent ,leuk man het eerste verhaal en de foto's wat een avontuur .Ik zie dat jij je goed kunt redden maar dat had ik al verwacht.Het weer is prima daar ,hier regen en veel wind en de winter komt er aan dus jij zit goed daar.
    Wij zijn benieuwd naar jouw volgend verslag.

All the best and take care.

Jan & Linda.

• 13 November 2015 - 12:59

Dave:

Ha die Paulus ,

Leuk om weer ff wat van je te horen pik , onwijs goed verhaal kijk uit naar je volgende verslag.....

Ga je goed gozert

Dave

• 13 November 2015 - 19:17

Tony:

geweldig paulus... mooi geschreven vriend.. hopelijk dat je succes hebt met couchsurfing...grtz tony en rob zit naast me op de couch... met een irish coffee...

• 13 November 2015 - 19:28

Kiki:

Lieverd wat een heerlijk verhaal! Ik zie je gewoon lopen.
    Geniet enorm en kom lekker tot rust.
    Dikke kus!

• 15 November 2015 - 00:06

Sandra:

Ha buurman, leuk verhaal en foto's! Have fun x

• 22 November 2015 - 12:15

Roel:

Vriend, met plezier aan het lezen op de brakke zondag, het ga je goed maatje! Be safe!!! XXX