Uiterst chille dagen en good vibes in Bloom Garden - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Uiterst chille dagen en good vibes in Bloom Garden - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Uiterst chille dagen en good vibes in Bloom Garden

Door: Zwerrie

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

25 Februari 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

WOENSDAG 17/02

Ik heb heerlijk geslapen als ik om 08:30 wakker word. Buiten drink ik n liter oploskoffie, lees t nieuws, beantwoord mn berichten en lees de Lonely Planet om n goede planning te maken voor t bezoeken van de tempels van Angkor. Als ik hiermee klaar ben, ga ik me scheren, douchen en aankleden. Beneden geef ik mn wasgoed af. Hier maak ik kennis met Diana, de eigenaresse van Bloom Garden Guesthouse. Diana komt uit Singapore en kwam 10 jaar geleden naar Cambodja. Ze vergezelde n vriend die n Cambodjaanse vrouw financieel ondersteunde toen die zwanger was met als voorwaarde dat ze haar baby zou blijven verzorgen na haar bevalling. Toen ze de vrouw hierna gevonden had, bleek dat ze haar baby alsnog voor $100 had verkocht. Hierdoor besloot Diana dat ze alleenstaande moeders wilde helpen door ze werk aan te bieden zodat ze hun kind(eren) konden onderhouden en ze die niet meer hoeven te verkopen. Ze zette n bedrijf op waar van oude rijstzakken nieuwe tassen worden gemaakt en verkocht. Toen ze de kans kreeg deze villa te huren om er n guesthouse te beginnen, greep ze de kans meteen aan. Twee meisjes uit Engeland (Maia en Christine) luisteren mee en kijken met me mee naar t joetjoep filmpje wat t verhaal van Diana vertelt. De meiden hebben n eigen restaurant in de buurt van Oxford, The Straw Kitchen.
Na n tijdje gepraat te hebben, ga ik naar boven. Op t balkon zitten Ruman en Maggy. Die vertrekken vandaag. Ook met hun praat ik ff. Ze hadden pizza besteld en nodigen me uit met ze mee te eten. Hoe aardig! Er is maar 1 ding wat lekkerder smaakt dan pizza en dat is grátis pizza! ;-) Als dank help ik ze door 2 zware koffers naar beneden te sjouwen. Dat had Ruman, met zn lichaam van n afgetrainde god, makkelijk zelf kunnen doen, maar die had zn handen vol met zn laptop en professionele fotocamera. Ik krijg hun gegevens en we nemen afscheid. Dan stappen ze in n tuk tuk en rijden weg.
Het is na 14:15 en wordt tijd dat ik ook weg ga. Ik stap op n gratis fiets en fiets naar t centrum van SR. Tenminste, dat denk ik. Want na 4 km. kom ik erachter dat ik helemaal verkeerd zit. Ik draai weer om en weet uiteindelijk t backpackers district te vinden met zn Pub Street. Eerst wissel ik wat euro's voor dollars en riel. Bij n supermarktje haal ik n pak met zakjes oploskoffie, n paar blikjes M150 en -alweer gevonden!- Kretek. Voor de supermarkt staan tafels en stoelen waar je kan eten. Ik hoor 2 gasten, die hier zitten te eten, Nederlands praten en raak met ze in gesprek. Dit is van niet al te lange duur, want t zijn typische toeristen. Bij n apotheek haal ik nog n flesje hoestdrank. Nâh ik er over nadenk, gaat t eigenlijk best wel weer goed met mn keel en verkoudheid in t algemeen. Ik stap weer op mn fiets en rij naar Angkor Wat. Bij de ingang van t park ga ik naar 1 van de loketten. Hier wordt n digitale foto van mn porum gemaakt die op n pasje komt. Voor $40 krijg ik n pas die me 3 keer toegang biedt tot t park met n geldigheidsduur van 1 week. Goed geregeld. Met mn pas op zak fiets ik weer terug naar t guesthouse. Ik merk dat de route van Bloom naar Angkor erg makkelijk en niet al te ver is. Om 17:20 ben ik weer terug. Ik ga ff rustig op t grote balkon boven zitten. Mn was wordt gebracht en die leg ik op mn kamer. Ik schrijf wat aantekeningen in mn schrift en orden mn spullen. Zoals mn portomonee waar nâh veel briefjes van 2 verschillende valuta in zitten. Hierna zet ik n muziekje op en ga lekker in n hangmat liggen.
Om 19:30 bestel ik wat te eten bij Panath. Hij belt met Cambodjaans restaurant wat maaltijden bezorgt en geeft mn bestelling van rijst, kip, groente en fruit door. Ik ga buiten op 1 van de banken voor de ingang van t pand zitten en maak n praatje met Tom. Hij komt uit Amerika en gaat binnenkort naar Vietnam waar hij eerder als niet-toerist is geweest. Om 20:00 wordt mn eten bezorgt wat ik op t balkon op eet. Het smaakt zeer goed. Hierna klim ik weer in mn hangmat en luister nog wat muziek. Wanneer de set is afgelopen, bel ik nog ff met n vriendin om te kijken hoe t met haar en haar pasgeboren baby gaat. Hierna bel ik nog ff met mn pa en ga om 23:30 slapen.

DONDERDAG 18/02

Om 07:15 gaat mn wekker en kom ik uit bed. Op t balkon word ik n beetje wakker. Eigenlijk wilde ik vandaag wat tempels bezoeken, maar t ontbreekt me n beetje aan energie. Na 2 uur ga ik naar beneden om te ontbijten. Met Tom praat ik over zn tour of duty in Vietnam en over Boeddhisme. Ook spreek ik met Diana over ondernemen in Cambodja. Ze vertelt me dat ze t na 10 jaar wel heeft gezien in Cambodja en dat ze haar guesthouse wil verkopen en naar haar ouders in Singapore wilt terug gaan. Ik leer n hoop van deze gesprekken. Het is inmiddels veels te laat en te warm om nâh nog naar de tempels te gaan, dus ik besluit om boven in n hangmat te gaan liggen en mn verslag te typen.
Om 14:50 pauzeer ik ff om te lunchen. Het aanbod van Bloom is minimaal, maar ik ben dol op toast met eieren en ben dus snel tevreden. Hierna ga ik weer verder met waar ik gebleven was. Om 18:45 bestel ik beneden n pizza en n tonijnsalade. Na 20 minuten ben ik klaar met mn verslag. N paar minuten later wordt mn eten bezorgt. Voordar ik ga eten, upload ik n paar foto's bij t verslag. De pizza smaakt goed. Niet zo goed als de pizza in Phnom Penh bij Limoncello, maar nog steeds goed. Evenals de tonijnsalade. Maar wat is die salade groot zeg. Ik dacht altijd dat n antipasta n klein gerechtje was, maar deze heeft de grootte van n maaltijdsalade. Die gaat dus mn koelkast in. Boven lig ik nog ff lekker in n hangmat en ga vroeg, om 21:30 uur, slapen. Een uiterst relaxt, doch productief, dagje.

VRIJDAG 19/02

Ondanks dat ik vannacht n paar keer wakker ben geworden en flink gedroomd heb, heb ik goed geslapen. Ik word om 08:15 wakker en ga op t balkon zitten. Van Tom heb ik n email gekregen met wat pdf-bestanden om te lezen. Eén van de boeken gaat over de kunst van de juiste vragen stellen en antwoorden geven. Ik begin hiermee en ik vind t zeer interessant. Om 10:48 kan ik van kamer wisselen en breng mn spullen over. Om 11:00 ben ik daarmee klaar en ga beneden zitten. Ik ga verder met lezen terwijl ik veel oploskoffie drink. Tom komt bij me zitten en we maken n praatje. Hij vraagt of ik vanavond met hem mee wil om ergens wat te eten. Ik bedank hem en zeg dat ik nog n tonijnsalade in de koelkast heb staan die ik anders weg kan gooien. Na ons gesprek lees ik verder in t "boek". Ik heb dorst en ben nâh wel klaar met de oploskoffie. Ik loop t rode zandpad af en steek de weg over. Bij n klein winkeltje koop ik wat te drinken. Hier zie ik t schattigste meisje ooit. Het kleine Cambodjaanse meisje kijkt me vrolijk aan met haar grote bruine ogen en zet haar grootste en liefste glimlach op. Wat n scheetje. Wanneer ik weer bij t guesthouse ben, komt Diana ook net aan. Op de banken voor de deur praat ik met haar en Tom. Ik merk nâh wel dat ik soms op n heel ander level zit met Tom. Hij heeft wat kortzichtige trekjes t.o.v. mensen die niet in zn comfort zone voorkomen. Om 16:00 stapt hij in de tuk tuk van zn vaste chauffeur en gaat hij weg. Met Diana heb ik n persoonlijk en constructief gesprek. Dan krijgt ze telefoon waardoor ons gesprek eindigt. Ik bestel n blikkie Angkor bier en ga weer op de bank buiten zitten. Dan valt om 16:30 de stroom uit. Er komt n vrouw met n rugzak t terrein opgelopen. Diana stormt naar buiten met haar armen weid. "Nathalieeeeeee!", roept ze en ze geeft de vrouw n dikke knuffel. Als Diana en Nathalie de 4 treden naar de ingang oplopen, zie ik dat Nathalie n transgender is. Ik herinner me dat Tom over haar verteld heeft en t was me duidelijk geworden dat zij beslist niet in zn comfort zone voorkomt. Voor sommige mensen maakt anno 2016 onbekend nog steeds onbemind helaas. Diana is druk en gaat weer naar binnen. Nathalie gaat tegenover me zitten en met haar heb ik n leuk gesprek. Ze vertelt dat ze uit t zuiden van Frankrijk komt. Daar werkt ze 7 maanden per jaar op n camping en is ze 5 maanden vrij te doen wat ze wilt. Er komt n vaste gast bij ons zitten die Nathalie duidelijk leuk vindt. Hij heet Ernesto en komt uit Italië. Verleden jaar heeft hij hier 5 maanden verbleven en is hier nâh ook al weer n tijdje. Diana vraagt of ik vanavond met ze mee wil eten. Ze gaat Italiaans bestellen. Ik zeg dat ik nog n tonijnsalade heb, maar dat ik die best wil delen. Nog n pizza gaat er altijd wel in. Diana steekt kaarsen aan en plaatst deze in haar guesthouse. Er komt n andere vrouw aan. Carla, ook uit Italië, is n expat die hier al 15 jaar woont. Zij is t Italiaanse restaurant, vanwaar we kunnen bestellen, begonnen. Deze heeft ze inmiddels verkocht, maar blijft hier nog om voor n gehandicapte jongen te zorgen waar anders niet naar omgekeken wordt. Wat ben ik omringd met fantastische mensen! Tom komt terug in zn tuk tuk. Hij ziet Nathalie zitten en blijft daarom in zn tuk tuk zitten en verder praten met zn chauffeur. Om 18:27 springen de lichten weer aan en is er weer stroom. De gesprekken met t groepje mensen zijn erg leuk. Tom gaat in de buitenbar zitten. Om 19:00 belt Diana onze bestelling door. Zodra t eten wordt gebracht, haal ik mn salade van boven en zet deze op 1 van de massief houten krukken. Het is n zeer gezellig diner zo met zn allen. Na t eten gaan Diana en Carla naar huis en Ernesto naar zn kamer. Nathalie en ik blijven zitten en praten verder.Tom ziet zn kans waar en snelt, zonder haar n blik waardig te gunnen, naar binnen zn kamer in. Ergens heb ik medelijden met deze man. Maar met deze actie heeft hij mijn respect verloren. Nathalie heeft n lange reis achter de rug en gaat slapen. Ik blijf alleen achter. Maar niet voor lang. Er komt weer n nieuwe gast aan. Weer n Amerikaanse man, Wade geheten. Nadat hij heeft ingecheckt, komt hij buiten bij me zitten. Wade komt uit n klein plaatsje boven Seattle en heeft altijd n art gallery gehad die hij nâh heeft verkocht. Hij vertelt me dat hij vroeger bij de luchtmacht heeft gezeten en dat hij daardoor ook in Amsterdam en Enschede is geweest. Deze man heeft veel interessante verhalen en ik mag hem direct. Good vibes. Na n tijd komt er wéér n nieuwe gast. N landgenoot Jan genaamd. Werkt in de scheepsbouw in Azië en heeft n korte vakantie. Met zn 3en praten we verder. Wade is de eerste van ons die naar bed gaat. Om middernacht houdt Jan t ook voor gezien. Ik doe mn laatste biertje met me, myself & I en ga daarna ook slapen.
Nog steeds geen tempel gezien, maar wat n goede energie op deze plaats met deze interessante mensen. Fan-fucking-tastisch!

ZATERDAG 20/02

Ik word eindelijk weer ns wat later op de dag wakker. 09:20 Uur. Ik ga op t balkon zitten en loop na n klein uur naar beneden. Hier bespreek ik met Nathalie en Ernesto de mogelijkheid om morgen gezamelijk naar Prasat Preah Vihear te gaan. Deze tempel staat boven op n berg op de grens van Cambodja en Thailand. In t verleden hebben beide landen ruzie gehad met elkaar over wie deze tempel en grond toebehoort en hebben zich hier minder leuke voorvallen voorgedaan. N vaste tuk tuk chauffeur van Bloom biedt aan dat we met 4 personen à $60 met n auto daar naartoe kunnen. Daarbij zit de entree en t vervoer in n 4WD in n jeep de laatste hele steile 1,5 kilometer. Dat wordt dus zoeken naar n 4de persoon. Misschien dat Wade of Jan wel mee willen? Ik zeg dat ik t ze wel ga vragen.
Ik lees en luier n beetje. Ik geniet wel van de chille vibe die hier hangt. Om 13:30 eet ik als ontbijt toast met eggies. Na 1,5 g spring ik de douche en kleed ik me aan. Nathalie had me getipt over n zaakje die e-bikes verhuurt. Dat klonk me goed in de oren om de tempels te bezoeken. Sommige liggen tenslotte ruim 25 km. vanaf t begin van t park. Ik laat me door n tuk tuk bij de zaak afzetten. Voor $12 per dag ben ik de trotste bezitter van n groen elektrisch racemonster. Ff wat papieren invullen en alvast voor 3 dagen afrekenen. Hiernaa scheur ik met n topsnelheid van 40 km./uur naar t centrum van SR op zoek naar aanstekervloeistof. Niet te vinden. Om 17:23 ga ik voor t supermarktje aan 1 van de tafeltjes zitten en bestel gebakken kip met pittige limoen saus. Hierna scheur ik tussen de tuk tuks, scooters en auto's in n recordtijd terug naar Bloom. Lang leve verkeer zonder duidelijke regels! Ik voel me als n vis in t water haha.
Bij Bloom tref ik zowel Wade als Jan en vraag aan ze of ze interesse hebben met ons mee te gaan naar Prasat Preah Vihear. Helaas zeggen ze beide van niet. Wanneer ik de chauffeur zie, vraagt hij me of t morgen nog doorgaat. Inmiddels is Nathalie ook aangeschoven. Ik zeg dat we geen 4de man kunnen vinden en dat mijn budget $60 is en geen $80. Ik vraag hem of hij niet wat kan zakken met zn prijs. Hij denkt ff na en komt uiteindelijk met n prijs van $65 voor 3 personen. Ik zeg dat dat nog wel te doen is voor mij. Nathalie gaat uit eten met Ernesto en zal dit ook met hem bespreken. Als zij weg gaan, drink ik n biertje met Jan en lullen we wat verder. Na n paar uur komen Nathalie en Ernesto terug. Ik vraag of we morgen gaan. Tot mn grote verbazing zeggen ze af. Ik begrijp er niks van. Maar ach...dan ga ik morgen maar naar de tempels van Angkor. Ik blijf nog ff verder praten met Jan en n andere jongen van de receptie die hier 's nachts samen met zn zwangere vrouw t fort bewaken. Tenminste...ze slapen samen op de hard(e) houten bank in de lobby achter de voordeur. Om 24:00 kruip ik mn bed in. Morgen eindelijk naar Angkor!

  • 25 Februari 2016 - 19:23

    Pap En Mam:

    Hoi Paul
    Jouw vibes kunnen wel goed zijn, maar het verslag valt me een beetje tegen.
    Niet de inhoud maar de lengte. Ik was deze keer zo snel klaar met lezen, dat ben ik niet van jou gewend. Waarschijnlijk volgt de rest van de week als je wel de tempels hebt bezocht.
    Dikke kus, mam.

  • 29 Februari 2016 - 22:56

    Tony:

    hey paulus...
    goed om te lezen dat je het lekker naar je zin hebt..
    geniet van je wereldse reis en tot lees .

    groetjes tony

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zwerrie

We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen. Heb lief alsof je nooit bent gekwetst, zing alsof niemand je kan horen, dans alsof niemand staat te kijken, werk alsof je het geld niet nodig hebt en leef alsof de hemel op aarde is. Never regret anything, because at one time it was exactly what you wanted. Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good. Music is the answer, to your problems. =just keep on dancing=

Actief sinds 04 Maart 2013
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 43756

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 24 September 2016

Mijn droom achterna in Azië.

14 Maart 2013 - 09 April 2013

Thailandddd! Eindelijk. :)

17 December 2018 - 30 November -0001

Mijn droom achterna ~ part 2

Landen bezocht: