Met de boot van Mawlamyine naar Hpa-An - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Met de boot van Mawlamyine naar Hpa-An - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Met de boot van Mawlamyine naar Hpa-An

Door: Zwerrie

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

21 Mei 2016 | Myanmar, Hpa-an

DONDERDAG 12/05

Ik heb heel goed geslapen wanneer ik om 08:05 wakker word. Na 40 minuten ga ik in t restaurant zitten. Daar bestel ik toast en gebakken ei. Allereerst krijg ik n welkomshapje. Dit is n soort van jkein, dik pannekoekje met maanzaad erop. Meteen word er n bord met Cantaloupe meloen, Dragon fruit en n banaan op mn tafel gezet. Dan volgt er n glas sap en n kom groentensoep. Wanneer, na n korte tijd, mn bestelling voor me wordt gezet, denk ik:"Pfff...kan ik dit allemaal op krijgen?". Ondanks dat alles zeer goed smaakt, doe ik dat dan ook niet.
Om 11:11 krijg ik n andere kamer. Technisch gesproken is t n andere dan. Deze kamer bevindt zich 2 etages boven mn vorige, dus dat is anders. De rest van de kamer is hetzelfde, inclusief t poppenhuisdeurtje naar de badkamer. Eerst ga ik me scheren en douchen. Dat wordt ook wel weer ns tijd. Om 13:20 loop ik naar 'Breeze guesthouse'. Hier verkopen ze kaartjes voor de boot van Hpa-An naar Mawlamyine. Vroegâh voer hier n vaste lijndienst, maar door de verbeterde infrastructuur is deze uit de vaart genomen. Nâh worden er commerciële boottrips aangeboden. In de lobby zit n Frans meisje met n mooie krullekop. Ik wissel n paar woorden met dr en koop dan n kaartje voor de boot van zaterdag. Ik zeg t meisje gedag en loop naar buiten.
Ik bevind me op 'Strand road' en loop naar rechts langs de Thalwin rivier. Na n paar 100 meter sla ik rechtsaf n straatje in; de rivier achter me latend. Bij t kruispunt zie ik n paar mooie Engels koloniale panden staan die ik fotografeer. Hier sla ik linksaf. Deze straat is de commerciële straat met veel verschillende soorten winkels. Verderop staat aan de linkerkant van de straat n mooie moskee ingeklemd tussen winkels. De moskee is lichtgeel van kleur en heeft witte accenten. De beide 8hoekige torens hebben n rond, groen dak met n goudkleurig ornament erop. Tussen de torens staat boven de ingang n 4kante toren. Ook met n zelfde dak met ornament. Op de hoek begint de centrale markt. Ik koop wat te drinken en ga onder 1 van de parasols zitten. De motortaxi chauffeurs maken graag n praatje met me. Na n tijdje loop ik weer verder door dezelfde straat. Na n paar 100 mtr. sla ik wederom rechtsaf. In dit straatje bevinden zich veel 'gold shops'. Bij de 1ste gelegenheid ga ik weer naar rechts. In deze buurt wonen voornamelijk moslims. De meeste begroeten me hartelijk met n opstekende hand. Ik loop lang door en zie dan links van me n aparte kerktoren achter de huizen omhoog steken. Ik loop nog ff verder en ga dan naar links om bij deze kerk te komen. Weer naar links en na n paar stappen sta ik voor de kerk. Ook deze is lichtgeel van kleur, maar heeft rode en azuurblauwe accenten. Bijna bovenaan de toren zit aan iedere kant n klok. Daarboven n 4kanten, gouden versiering met daarboven n klein, azuurblauw torentje. Deze heeft als dakrand n rond, gouden versiering. Op t torentje prijkt n kruis. T ziet er n beetje apart uit. Ik keer om en loop verder door deze straat. Bijn klein weggetje sla ik rechtsaf. Hier staan n aantal mooie huizen op palen. Aan t eind van dit weggetje ga ik weer naar rechts. Links van me ligt n groot park met veel speeltoestellen. Aan de overkant van de weg kom ik weer langs n 4kante toren. Deze staat achter 4 mooie, lange palmbomen en is gemaakt van rode bakstenen die gemetseld zijn met wit cement. Ook hier weer n klok aan 4 zijden. Op de toren staat n klein 4kante torentje met witte zuilen op iedere hoek. Hier bovenop n witte koepel als dak. Na n paar foto's loop ik weer verder en kom bij mn hotel uit. Ik heb zo'n 2 uur gelopen. In mn kamer zie ik in de Lonely Planet dat ik (onbedoeld) hun beschreven stadswandeling heb gemaakt. In dat geval kan ik morgen misschien dan wel wat tempels bezoeken.
Op mn kamer schrijf ik wat aantekeningen van vandaag in mn schrift en ga dan om 16:29 naar beneden om in de tuin van t restaurant te gaan zitten. Ik zet n muziekje op, bestel n biertje en ga verder met mn verslag. Na 2,5 uur en 6 bier heb ik t verslag van 07/05 erin staan. Tis nâh te donker om verder te gaan. Trouwens, ik moet ook nog eten. Jaja, ik weet t....'eating is cheating'. Na n klein uur staat mn eten voor me. Tempura garnalen (original) en 'fish cake with Kafir leaf salad'. T smaakt heerlijk en is dan ook zo op. N paar minuten na 8 bestel ik nog n biertje. Ik krijg weer n bordje met 3 stukjes watermeloen in de vorm van hartjes. Als alles op is, onderteken ik de rekening en ga naar mn kamer.
Ik app met Ancis ,mn Letlandse vriend wiens gezin ik in Mui Ne ~ Vietnam heb ontmoet en waarmee ik enkele dagen heb mogen optrekken. Leuk hem weer ns te "spreken". Ook met Hamel app ik. Hierna probeer ik mn Haagse darts maat te bellen, maar die neemt niet op. Maar na n paar minuten belt hij terug. Leuk mn vrienden weer te horen. Om 23:45 ga ik slapen.

VRIJDAG DE 13de /05

Om 07:10 word ik al wakker. Dat betekent dat ik al om 08:50 beneden ga ontbijten. Nadat ik gegeten heb, wil ik verder typen aan mn verslag. Maar omdat t al zó heet is dat zelfs mn nagels en haren zweten, lukt dit niet op mn touchscreen van mn telefoon. Die slaat op hol. Dan maar boven op mn kamer met airco. Om 12:29 ben ik hiermee klaar en is t verslag geupload. T duurt nog 3 kwartier voordat ik wat oudere foto's heb verwijderd en nieuwe heb geplaatst. Verder doe ik niet veel. T is té warm en ik heb echt geen zin in deze hitte tempels te gaan bezoeken. Dat doe ik wel in Bagan. Daar zijn tempels in overvloed.
Ik pak alvast wat spullen in en luister naar muziek. Als ik op bed lig, val ik tot 16:10 in slaap. Ik sta op en ga in de tuin van t restaurant zitten. Ik relax em hier keihard, eet om 19:08 gebakken rijst met ananas en n bord gefrituurde krab en ga om 21:00 naar mn kamer. 2 Uur later ga ik pitten. Dat mag ook wel na zo'n uitputtende dag ghehe.

ZATERDAG 14/05

Om 05:15 gaat mn wekker. N kwartier later kom ik uit bed. Ik heb minder goed geslapen. Om 1 of andere reden gingmn airco steeds uit en moest ik deze weer aanzetten. Om 06:48 ga ik naar beneden. Eerst koffie drinken. Daarna bestel ik ontbijt. Hierna pak ik de laatste spullen in op mn kamer. Net voor 8en check ik uit. Ruim op tijd voor de tuk tuk dus die me naar de boot zal brengen.
Om 08:55 komt er n blauwe tuk tuk voorrijden. Ik mag met mn bagage instappen. Er zit al n NLs stel in. Maar wegrijden doen we niet. Kennelijk moet ik in n rode tuk tuk. Dus stap ik weer uit. Na 5 minuten komt er inderdaad n rode tuk tuk. Ik stap in en de chauf brengt me naar Breeze guesthouse. En dan moet ik wachten. Totdat er 2 Franse gasten instappen. En t Franse meisje wie ik hier eerder heb gezien. Dan rijden we Stand Road af naar de boot. Zoals ik al dacht, zit t NLse stel hier al in.
Om 09:37 gaan we varen. We varen parallel aan Strand Road. Dan varen we onder n lange brug door en komen langs 'Bilu Kyun island'. Dan steken we de rivier over. Aan de overkant steken n aantal 'Zedi' boven de bomen uitsteken. N grote, witte Zedi staat beneden op de hoek waar de rivier n bocht maakt. Na deze bocht staan aan de linkerkant houten huisjes op palen langs en in t water. Hierachter, aan de horizon, staan bergen. Aan de overkant is t groen van t hoogstaande gras met n paar bomen. Naar die kant varen we langzaam toe. Op de boot wordt niet gepraat. Het NLse meisje heeft last van voedselvergiftiging en ligt met n sjaal over haar hoofd en gezicht op de bank. 1 Van de Franse gasten ligt er op de vloer t zelfde bij. N Turks meisje zit, met haar oordopjes van haar telefoon in, te mediteren. Dat er niet gepraat wordt, kan ook liggen aan de takke herrie die de motor van de boot maakt. T Franse meisje gaat ook ff liggen.
Bij de huisjes langs de kant spelen kinderen in t water. Zodra ze ons zien aankomen, zwaaien ze uitbundig en roepen ze "Mingalar ba.". N jongetje klimt op n klein, houten bootje en maaktn achterwaartse salto in t water tot mn grote vermaak.
Onsertussen heeft t Franse meisje haar laptop en koptelefoon gepakt en zit ongegeneerd te swingen op de muziek die ze op heeft gezet. Om 10:04 varen wenig meer naar stuurboordzijde. Voor de niet-kapiteins onder ons: stuuRRRboord is RRRechts. Nâh staan er huisjes aan deze kant. Ook hier weer spelende kinderen in t water. Jammer genoeg tussen t afval. Aan deze zijde passeren we om 10:52 n groot karstgebergte. Aan bakboordzijde naderen we los van elkaar staande karst bergen. Deze zien er mooier uit, omdat ze solitair staan met hun toppen in de lucht. De 1ste aan die zijde varen we om 10:59 voorbij. Ruim 20 minuten later varen we weer onder n brug door. We zijn nâh bij Hpa-An waar we om 11:46 aanleggen. Ik loop over n smalle plank (arrghhh arrghhh, walk the board, matie!) naar de kant. Tussen t afval door wandel ik 2 meter naar boven naar de straatkant. Hier wacht ik ff op n tuk tuk die me naar 'Galaxy guesthouse' brengt.
Voor $20/nacht hebben ze n kamer voor me. Deze moet alleen nog klaar gemaakt worden. Dat is om 13:30 gebeurd. De kamer is simpel. N 2persoons bed, airco, koelkast en eigen badkamer. Ik ben er tevreden mee. Beneden in de lobby schrijf ik n review over Cinderella op Tripadvisor. Daar raak ik aan de praat met Sophie (FR), Martin (ARG), Matt (Uk) en Gabriella (LIT). Hierna loop ik n beetje door Hpa-An. Ik ga naar 'Soe Brother guesthouse' om te kijken of t Franse meisje er is. Nee dus. Dan maar wat drinken en eten. Om de hoek zit restaurant 'Lucky 1'. Dit staat goed aangeschreven en ze tappen hier bier. Net wanneer ik mn 1ste slok wil nemen, zie ik t Franse meisje buiten langslopen. Ik snel naar dr toe en neem dr mee naar binnen. Samen drinken we n biertje. En nóg 1. Ze heet Edwige en komt uit Strassbourg. We hebben t erg gezellig met elkaar. Maar volgens mij klikten we al de 1ste keer dat we elkaar zagen. Om 18:30 wil ik wat eten. Ze zegt dat ze geen geld kon pinnen bij diverse automaten, dus ik zeg:"Bestel nâh maar wat te eten....dat komt wel goed.". Ik bestel krab en groenten met rijst. Zij t zelfde, maar garnalen i.p.v. krab. Het eten smaakt goed en t bier vloeit rijkelijk. We praten 100uit.
Om 21:30 betaal ik de rekening. De jonge jongen komt mn wisselgeld terugbrengen. Ik zeg tegen hem:"Tis goed zo." waarop hij snel om zich heen kijkt om vervolgens snel t geld in zn borstzakje te laten verdwijnen. Hahaha geweldig. Schooier! :D
Samen met Edwige loop ik de straat uit naar de markt. Zij gaat linksaf naar haar guesthouse; ik rechtsaf naar de mijne. In n winkeltje koop ik nog 2 flesjes M150 en n blikje bier. De laatste nuttig ik op t dakterras van Galaxy. Tis nâh heerlijk hier en t uitzicht is fantastisch. Om 22:15 ga ik naar mn nest.

ZONDAG 15/05

Ik heb heerlijk geslapen en word om 09:13 wakker. Op t dakterras wacht ik tot ik voldoende energie heb om op te starten. Wanneer er wat meer beweging in me zit, ga ik naar beneden voor ontbijt. Ik krijg n soort noedels met gemalen zwarte peper en sliertjes kokos erop. Na t eten ga ik douchen en kleed me om. Ik breng mn wasgoed naar beneden en ga ff in de ontbijt ruimte zitten. Daar zitten 2 Duitse meisjes; Caro en Nadine. Omdat Nadine nog naar Vietnam gaat, geef ik dr alvast wat tips en mn email. Ze willen wat eten en vragen of ik met ze mee wil. Ik heb dan wel geen honger, maar why not? We gaan in n zaakje aan de overkant van de straat zitten. T ziet er hier nâh niet echt uitnodigend uit. Misschien dat t door t vieze, vervallen gebouw komt dat de mensen geen reden hebben tot lachen. Maar ze kijken er ook nog ns bij dat ze ons liever kwijt zijn dan rijk. Nadat de meiden hebben gegeten, zeg ik ze gedag. Zij gaan terug naar Galaxy en ik ga op zoek naar bordjes of aanplakbiljetten waarop studenten tours naar de grotten in de omgeving aanbieden. Sybille en Lara hadden me hierover verteld en t lijkt me leuk en leerzaam dit met studenten te doen. Ik loop straat in en uit, maar ik kan niks vinden. N beetje teleurgesteld loop ik terug naar t hotel. De meiden zitten op dezelfde plek. Ik zet n muziekje op en ze bieden me n zelfgemaakte ‘Radler’ aan. Die gaat er altijd wel in. De meiden houden ook n dagboek bij en zijn daar mee bezig. Ik lees mn Lonely Planet.
Om 14:19 komt Edwige binnen gelopen. Ze koopt 2 blikjes bier bij n winkeltje om ook n Radler voor ons te maken. Ze zegt dat ze graag n trekking in Kalaw samen met mij wilt doen. Omdat ze niet gek veel tijd meer heeft, gaat ze zitten plannen om te kijken of dat haalbaar is. Omdat ik dan ook van mn beoogde reis moet afwijken, doe ik t zelfde. Tijdens onze plan sessie hoor ik van m meisje, dat hier in t hotel verblijft, die op de school werkt waar de studenten de rondleidingen naar de grotten doen. Toeval bestaat niet. Ik loop de trap op naar kamer 309 en klop op de deur. De goedlachse Justine uit Australië doet open. Ik vertel haar van mn wens waarop zei zegt dat ze dat leuk vindt en dat ze t gaat regelen. Ze gaat bellen en ik hoor later t tijdstip waarop we morgen door jongens met scooters worden opgehaald. Beneden vertel ik Edwige dat we morgen samen grotten en tempels gaan bezoeken. Dan gaat ze haar wasgoed uit haar guesthouse halen. Dat kan ze bij Galaxy laten wassen. Ik ga verder met mn planning.
Om 18:00 komt Justine naar beneden. Edwige is ondertussen al weer bij me aangeschoven. Morgen worden we om 07:30 opgehaald. Met deze info gaan Edwige en ik naar Lucky 1 voor n biertje en wat te eten. We hebben t weer gezellig. Dan komen de 2 Franse gasten van de boot aangelopen. Ze komen bij ons zitten. Ze stellen zich voor als Victor en Vivienne. Ze zijn nâh n stuk spraakzamer dan tijdens de bootreis. Nadat ook zij gegeten hebben, gaat Vivienne naar huis. Wij 3en gaan om 22:15 naar huis. Op de hoek van de straat neem ik afscheid van Edwige. Tot morgenochtend . Victor loopt nog ff met mij mee. Hij moet voorbij Galaxy zijn. Uit de koelkast pak ik t blikje bier wat vanmiddag niet is opgegaan en ga daarmee naar t dakterras. Nog ff n peuk en genieten van t uitzicht en dan ga ik ook naar bed.

MAANDAG 16/05

Twee minuten voordat mn alarm af moet gaan, schrik ik om 05:28 wakker. Ik zie mn telefoon niet meer op t randje van t stopcontact. Deze ligt nâh op de grond met de batterij eruit. Ik zet alles weer in elkaar en zie dat mn oude overbuurman me vannacht n berichtje heeft gestuurd. Door t trillen is die van t stopcontact gelazerd. Je hebt mazzel dattie t nog doet, ouwe! Haha. Op t dakterras word ik rustig wakker. Om 07:05 ben ik beneden. Edwige zit er al. Ook al is zij geen gast van dit hotel, toch krijgt zij ook n ontbijtje. Vandaag bestaat dit uit 2 gefrituurde snacks (n soort pasteitje) en n klein, dik pannekoekje met gemalen zwarte peper en kokos.
Om 07:40 komen er 3 jonge jongens binnengelopen. Ze heten Antjow, Ansjoe en “Fish”. Twee zijn 17 jaar, de andere is 18. Om 08:05 gaan we rijden. T zijn rustige rijders en we komen om 08:23 bij de 1ste bestemming aan: ‘Kawgoon cave’. T eerste wat ik zie is n karstberg. Onder n overhangend gedeelte loopt n lange corridor richting de grot. Aan weerszijden van deze corridor staan 10tallen Buddha beelden naast elkaar. Natuurlijk lopen we op onze blote voeten zoals dat in iedere tempel hoort. Boven de beelden in de rotswand zijn allemaal afbeeldingen in motief uitgehakt. Ik vraag me af hoe ze dat in die tijd zo hoog hebben kunnen doen. Sommige afbeeldingen zitten zo’n 30 meter boven de grond en op de meest ontoegankelijke plekken. We lopen de corridor door (haha) en gaan naar rechts. N paar treden op naar n Zedi en n gebouwtje waar n Buddha ligt. Dan lopen we naar links en komen in n grot waar ook veel Buddha beelden staan. Hier ook weer van doe knappe beeldhouwwerken in de rotswand. Het ziet er mooi en indrukwekkend uit. N oudere monnik en n hele jonge (nog n kind) steken wierook aan om deze bij alle beelden te plaatsen. De oudere heeft zoveel wierook tegelijk aangestoken dat de hens er goed instaat. Hij probeert de vlammen uit te krijgen wat em niet lukt. Dat levert hilarische taferelen op. We blijven hier tot 09:05 uur. T Engels van de 3 jongens is matig tot redelijk. Maar gezien hun leeftijd en gegeven t onderwijsniveau vind ik t zeer goed. Ze geven zo goed mogelijk informatie.
Om 09:16 komen we bij ‘Ya That Pyan cave’ aan. Voordat we hier naar binnengaan, vertellen de jongens n verhaal over deze grot. T jomt erop neer dat n monnik n belangrijk boek en n afbeelding van Buddha hier verstopte voor n leger wat dit wilde stelen. De monnik ontsnapte dankzij zn superkrachten te gebruiken en door t plafond van de grot naar buiten te schieten. Dan klimmen we, blootsvoets natuurlijk, de vele traptreden naar boven. In de grot staan weer veel beelden. Er zit inderdaad n gat in t plafond, dus t verhaal zal wel waar zijn. Aan de achterzijde dalen we af in n andere grot waarin druk gewerkt wordt door allemaal Bob de Bouwers. We lopen hier n beetje rond, maar waarom weet ik niet. Er is hier niks te zien. Dan gaan we weer naar t begin. De traptreden zijn door de zon gloeiendheet geworden. Lachûh te zien hoe de mensen nâh hink-stap-sprong naar boven komen gesneld. Doordat ik weer als n malle zweet, vormt er zich onder mn voeten n flinterdun laagje water waardoor ik zonder brandblaren beneden kom. Ik ga wel ff op n bankje uit zitten puffen voor n minuut of 10.
We rijden weer terug over de brug richting Hpa-An en volgen deze weg. Om 10:59 komen we aan bij 'Kyauk Kalap'. Hier is geen grot, maar staan n paar tempelgebouwen. Om bij de 1ste te komen, moeten we eerst n lange brug over. Door de extreme droogte is er niet veel water onder ons. Aan de overkant komen we bij n grote rots waarop n tempeltje staat. We lopen richting de trap en komen langs n groot hok vol met cavia's. Ik vraag de jongens of die voor consumptie zijn. Hahaha, je moet hun ogen nâh ns zien! Alsof ze n pil ophebben; als schoteltjes zo groot. "Nee, natuurlijk niet, ouwe gek!" Ik vertel dat cavia's in Peru n lekkernij zijn. Geroosterd en geserveerd in n grote schaal met popcorn. We lopen de 1ste trap op. In de ruimte zitten n aantal vrouwen en kinderen op de grond die vriendelijk gedag zeggen. Als ik de 2de trap op wil, roept n man bij me. Ik krijg n oranje armbandje om en hij wenst me n lang en gelukkig leven. Daarvoor wil ik best n donatie van 1000 Ks. doen in zn zilverkleurige schaal. Geen geld voor n lang en gelukkig leven. Én n armbandje. Halverwege de 2de trap staat n klein altaartje ingericht. Verder naar boven mogen we niet. Misschien n besloten feessie of alleen voor Buddha's denk ik. Dus gaan we weer terug richting scooters. N andere brug naar rechts leidt ons naar n groot, gebouw. Ik weet nâh niet of dit n tempel is, maar er staat wel n groot Buddha beeld. N groep kinderen van middelbare leeftijd staren me aan. Dan durft er 1 te vragen of ik met zn maat op de foto wil. Tuurlijk, ouwe. Meteen komen de mobieltjes tevoorschijn en is t tijd.voor n fotosessie. We lopen ff om t beeld heen. De jongens vertellen dat iedereen hier gratis wat te eten en drinken krijgt als ze dat willen. Misschien dat ik hier dan wel de komende dagen op n matje ga slapen. Soort all-inclusive dus. Uit n hoek van t gebouw komt harde muziek. Ff kijken. N monnik is net klaar met t maken van n ghettoblaster. Deze man weet wat recyclen is...de ghettoblaster bestaat uit n paar 5liter waterflessen. De 2 aan de zijkant fungeren als speakers. De muziek komt door de gaatjes die hij in de bodem heeft gemaakt. Als n scheepje-in-fles hangt er n printplaat in de middelste fles. Door n gleuf in deze fles steekt n SDkaart naar buiten. Te gruw! Hierna lopen we om 11:39 terug naar de scooters. Ik vraag de jongens of ze wat willen eten. Ik zie dat ze dat wel willen, maar niet durven/willen vragen. Ik zeg:"Ik wil toch ergens ff wat drinken en als jullie iets te eten willen, betalen wij dat vandaag.". Vervolgens brengen ze ons naar n Thais eettentje ff verderop links. De jongens en Edwige bestellen wat te eten; ik vul alleen met vloeistofreserves aan met n colaatje en water. Wanneer we na t eten verder willen gaan, moeten we ff wachten op Edwige. T pittige eten valt niet zo goed in haar Franse maag.
We zijn onderweg naar 'Sadan cave'. De laatste 20 minuten hier naartoe gaat over n verschrikkelijk slecht stuk wegdek. Ik stuiter bijna achter van de scooter af haha. Als we daar aankomen, rent Edwige meteen naar de 1ste de beste toilet. Eenmaal bij ons terug vertellen de 2 (huh? Zonet waren t er nog écht 3 hoor. Er is er 1 naar n sollicitatie gegaan.) jongens weer n prachtig verhaal over de 'Elephant King'. Om 1 of andere reden moest n jager de slagtanden van n olifant afzagen hetgeen hem niet lukte. Eind van t verhaal: koning dood, koningin ook. Duidelijk verhaal, lekker kort. We lopen langs 2 witte olifanten (beelden!) die bij de ingang van de trap naar boven (aaargghhh!) staan. Na t betalen van n paar euro entreegeld (alleen voor buitenlanders) betreden we weer n grot. Natuurlijk met veel beelden en ook weer van die mooie uitgehakte kunst in de rotswanden. Na alles bekeken te hebben dalen we af in de grot. In deze kolossale grot staat n enorm stuk steen in de vorm van n zaag. Dat is natuurlijk de zaag van de jager. Weer is er geen twijfel aan t waarheidsgehalte van t verhaal. Kom op, de zaag stáát hier gewoon! We lopen ff verder en horen dan n opvallend geluid. Tis n soort hoog gepiep; af en toe lijkt t wel of kleine kinderen met elkaar in babytaal aan t brabbelen zijn. T geluid wordt gemaakt door vleermuizen die hoog boven onze hoofden tegen t plafond zitten. Sommige vliegen lekker rond. Er leven in deze grot maar liefst 10 verschillende soorten van deze leuke beestjes. Ze meuren niet zo erg als hun Cambodjaanse neefjes in Battambang. Bah bah, ik weet niet wat er mis met hun eten was, zeg. Rustig schuifelen we op onze blote voeten verder over de met 'guano' bedekte vloer. Aan t eind van de grot komen we weer in daglicht. T ziet er hier rustgevend uit met water en begroeiing. We kunnen nâh óf dezelfde weg weer terug óf n bootje vaart ons terug. Eerst ff wat drinken bij t enige tentje. T valt ons op dat er zoveel toeristen met schoenen aan lopen. N monnik vertelt ons dat we alleen onze schoenen uit moeten doen in heilige plaatsen. In de grot mag je gewoon schoenen dragen. Waaattttt!?!
Na t drinken stappen we in n lange en smalle boot. We varen n rondje en gaan dan links -sorry, bakboord- onder de berg door. Aan de andere kant varen we richting wal en kunnen we uitstappen. Volgens mij hebben we echt veel meer gelopen dan dit. Maar t water is op. Dus zullen we de rest verder per benenwagen af moeten leggen. Zonder schoeisel gaat dit niet snel. Om 16:00 komen we pas bij de scooters aan. Als t goed is, hebben we nog tijd genoeg zodat Edwige haar bus om 17:30 kan halen.
Na 50 minuten zijn we weer bij Galaxy. Edwige mag daar n douche nemen. Erg aardig van de goedlachse eigenaresse Kim. Ik geef de jongens ieder 5.000 Ks. en bedank hun hartelijk voor de leuke en leerzame dag. Ze krijgen ook nog wat van Edwige. Ik ga voor dood in t eetgedeelte zitten. Pfff, ben gesloopt. Nadine zit er ook en we wisselen verhalen met elkaar uit. Zij heeft samen met Caro vannacht in n klooster overnacht. Na 10 minuten moet zij ook naar n bus en dus nemen we afscheid. Om 17:45 nemen Edwige en ik afscheid. Ze wordt op n scooter naar de bus gebracht. Als ze achterop stapt, staat t huilen haar nader dan t lachen. Ze ziet er n beetje verdrietig uit. Nâh kan ik eindelijk dpuchen. Hèhè, heerlijk.
Om 18:50 zit ik bij Lucky 1. Ik drink maar n paar biertjes en eet wat. Ik ben doodop en ga dus snel terug naar mn hotel. Om 20:30 kruip ik mn bed in en ga pitten.

DINSDAG 17/05

's Nachts krijg ik last van kramp in mn voeten en kuiten. N aantal keer spring ik uit bed om mn benen te rekken zodat de kramp eruit gaat. Ook valt tot 2 keer toe de stroom uit en word ik in n waterbed wakker. Na voor de 2de keer de airco te hebben aangezet, slaap ik uitstekend tot 10:18 met wel weer maffe dromen. Ik breng mn wasgoed naar beneden, haal 2 flesjes M150 en ga in de eetruimte zitten. Van t hotel koop ik n liter water waar ik n oploskoffie van maak. In mn Lonely Planet lees ik hoe ik naar Mount Kyaiktiyo, Yangon en Nay Pyi Taw kan reizen. Op Tripadvisor zoek ik naar hotels.
Buiten staan 2 Franse meisjes naar n reclamebord voor de cave tour te kijken. Ik loop naar buiten en vertel ze over de goede ervaring die ik gister met de studenten heb gehad. Ze zeggen dat ze ook nog naar Dawei gaan. Ik nodig ze binnen uit om hun van informatie te voorzien. Ik zit rustig ruim n half uur te praten en ze zijn zeer blij met mijn hulp. Als ze weggaan, komt er n Franse gast naar me toe. Wat doen al die Fransen hier? Hebben jullie noet genoeg in Azië gedaan in t verleden? Ghehe. ;-) De jongen zegt dat hij mij hoorde vertellen en dat hij ook graag wat info wil. No worries. Mn kantoor is nâh tóch open. Ga lekker zitten, dan vertel ik t nog n keer. Na mn verhaal zie ik dat t ondertussen 14:40 is. Holy crap! Ik moet nog geld wisselen en de banken gaan zo dicht. Snel loop ik naar de bank. Net op tijd kom ik daar An en wissel ik dollars naar Kyat. Ik maak nog n rondje door t centrum met n schuin oog kijkend of ik ergens kretek in n etalage zie liggen. Maar helaas. Ach, wat is t heet. Iedere stap kost energie. Ik ga terug naar t hotel alwaar ik naar de kamer van Justine loop. Ik bedank haar voor haar hulp en zeg dat ik genoten heb. Ik geef haar mn email zodat zij me contactgegevens van dd studenten kan sturen. Daarmee kan ik volgende reizigers weer helpen.
Om 17:15 ga ik naar Lucky 1. Ik drink n paar biertjes en geef t kleine dochtertje van de eigenaar coconut candy. De 2 jonge jongens, die zich hier uit de naad werken, schuif ik onopvallend ieder n biljet van 500 Ks. in hun hand. Ik bestel wat te eten en nog n biertje. Daarvoor moet n nieuw fust gebracht worden. Ik zie de 2 jongens zwoegen en neem t fust van ze over. Niet omdat ik t zo zielig voor ze vind hoor; t duurt op hun manier alleen zo verrot lang haha. :p Alle locals beginnen te lachen. De kipsalade met kip (duhhh!), tomaat, uien en knoflook smaakt zo goed dat ik er nog 1 bestel. Om 20:00 betaal ik hier voor de laatste keer en ga terug naar mn hotel. Kim regelt n buskaartje voor morgen naar Kinpun voor me. Van daaruit moet ik zelf regelen hoe ik bij Mount Kyaiktiyo kom, maar dat moet niet al te ingewikkeld zijn. Ik betaal de totale rekening en bedank haar hartelijk voor alles. Morgen gaat mn bus om 06:00 en haar broer zal me op de scooter naar de bushalte brengen. Op mn kamer pak ik mn spullen in. Dan breng ik alvast mn backpack naar beneden. Dan hoef ik morgenochtend met mn duffe kop daar in ieder geval die smalle trap meer mee af. Ik vraag om nog n laatste biertje. Even later krijg ik n fles van ruim n halve liter. Das mooi. Dan kan ik voordattie op is mooi mn pa nog ff bellen. Maar de Wifi hier is zo slecht dat t bij appen blijft. Hetzelfde verhaal met mn ouwe overbuurman. Om 21:57 is mn bier op en gaan mn ogen dicht.

  • 22 Mei 2016 - 11:35

    Jan Gardien:

    Hey Paulus leuke vent.

    Dit waren weer een mooie paar dagen met de boot ,mooi hoor de foto's van het water.ik krijg nog steeds de indruk dat je het erg naar de zin hebt,en zo moet het ook,leuk dat je daar de hele wereld tegen komt en jij heb mazzel dat je verschillende talen spreekt.Hier in Fryslan loopt het lekker ,gisteren een BBQ gehad van de watersport vereniging met heerlijk weer en bier.Linda gaat donderdag weer 2 weekjes naar de UK,ik zelf heb een brommer weekend in Winterswijk , en 4 juni een oldtimer dag in Rinzumageest ????? ja dat is vlak bij ons huis ,die man die het organiseert heeft pas een boerderij in onze straat gekocht en in een gedeelte van de stal een echte kroeg gemaakt ,maar niet voor iedereen maar ik ben ook welkom haha.
    Nou Vent leuk weer een verslag van jou te zien en een fijne tijd op jouw verdere avontuur.

    Liefs van Jan & Linda.

    Take care mate.

  • 22 Mei 2016 - 12:58

    Zwerrie De Zigeunerkoning:

    Jan, je schrijft dan wel niet van die lange verhalen, maar ik moet altijd hardop lachen als ik ze lees. Geweldig!! Fijn te lezen dat jij je even goed vermaakt als ik hier doe. Geniet ervan!
    Liefs terug. X

  • 22 Mei 2016 - 21:20

    Richard:

    Hey Bikkel,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt geniet ervan bikkel. en ach dat ouwe hoeren met andere toeristen is voor jou toch geen probleem haha. Take care vriend we spreken elkaar. Richard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zwerrie

We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen. Heb lief alsof je nooit bent gekwetst, zing alsof niemand je kan horen, dans alsof niemand staat te kijken, werk alsof je het geld niet nodig hebt en leef alsof de hemel op aarde is. Never regret anything, because at one time it was exactly what you wanted. Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good. Music is the answer, to your problems. =just keep on dancing=

Actief sinds 04 Maart 2013
Verslag gelezen: 890
Totaal aantal bezoekers 43800

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 24 September 2016

Mijn droom achterna in Azië.

14 Maart 2013 - 09 April 2013

Thailandddd! Eindelijk. :)

17 December 2018 - 30 November -0001

Mijn droom achterna ~ part 2

Landen bezocht: