Op naar de Mehkong delta - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Op naar de Mehkong delta - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Op naar de Mehkong delta

Door: Zwerrie

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

28 Maart 2016 | Vietnam, Vĩnh Long

ZONDAG 20/03

Na n goede nachtrust word ik om 09:45 wakker. Zodra ik ertoe in staat ben, ga ik verder met mn verslag. Om 13:20 koop ik wat te drinken bij de supermarkt en haal ik n Bah Mi. Deze eet ik in de lobby bij Des op en geniet weer van n verse melk. Hierna ga ik boven weer verder met mn verslag. Daar ben ik om 15:26 mee klaar. Ik pak alvast mn backpack in, spring daarna onder de douche en kleed me om.
Om 16:33 loop ik naar de Crazy Dutch. Omdat t vandaag mn laatste avond in Saigon is, wil ik mensen bij t tentje trakteren op bitterballen. Ik bestel er 10 met n bakje mosterd erbij. De frituurpan moet nog aan, dus voor tijdens t wachten bestel ik er n tosti en n colaatje bij. Als ze klaar zijn, loop ik met n tasje met daarin 3 bakjes naar mn tentje. Twee bakjes met ieder 5 bitterballen en 1 met mosterd. Ik ga zitten en haal de bakjes uit t tasje. De vrouw geeft me n biertje aan en kijkt wat ik allemaal op tafel zet. Ik zeg tegen haar dat t n typisch Nederlandse snack is. Zodra ze n beetje zijn afgekoeld, geef ik dr haar 1 en neem er zelf ook 1. Ik dip de bal in de mosterd en neem n hap. De mosterd smaakt heel erg goed; de bal is niet slecht, maar ik heb betete gegeten. Alleen niet hier, dus ik mag nog steeds niet klagen. De vrouw doet t zelfde. Ze eet em op, maar ik krijg geen reactie. Ik bied er haar nog 1 aan, maar die weigert ze beleefd. 'Nuff said. Op t andere terras zit de Thaise man. Ook die krijgt er 1 van me. Dezelfde reactie (of geen haha). Dan komt kokkie naast me zitten. Hij hoeft sowieso niet. Dan neem ik er zelf nog maar 1. Om 18:30 komt Anh naar beneden. Hij steekt wierook aan bij zn altaartje en gaat zitten. Ik bied hem er ook 1 aan. Als hij em op heeft, zegtie uit zichzelf dattie t lekker vindt.
Op t terras naast me zit n man uit Singapore, Johnny genaamd. We hebben aardige gesprekken. Na n tijdje komen Sunil en Philip bij me zitten. Zij vinden de bitterballen ook lekker. T oudere Duitse echtpaar schuift ook bij ons aan. De vrouw is helemaal wild van de mosterd en als de ballen op zijn, geef ik haar t bakje mee.
Philip studeert stedelijke ontwikkeling en zou graag verder willen studeren in Singapore. Dat is geen toeval, dus stel ik hem aan Johnny voor. Schot voor open doel. Ik vraag Johnny of hij wellicht iets kan betekenen voor Philip. De 2 praten wat af en Philip zet zn beste beentje voor. Naast Sunil en Philip komen 2 andere Vietnamese jongens zitten waarmee ik ook al eerder heb gepraat. Sunil bestelt gebakken mais die ze met mij en t echtpaar delen. Na 2 biertjes gaan Sunil en Philip weer weg. De laatste moet morgenochtend werken. Als hij weggaat bedankt hij me oprecht voor t in contact brengen met Johnny. Hij zegt dat ik de beste persoon ben die hij sinds Tet ben tegengekomen. Ik antwoord dat ik hoop dat er iets positiefs uit voortkomt en neem afscheid. De 2 andere jongens schuiven naar mij toe. Er komt nog n Franse gast bij ons zitten. Net n dag hier. Met de 2 gasten is t nog wel gezellig, maar met de Franse gast zitten we niet op t zelfde niveau. Hij spreekt uitermate belabberd Engels en hij heeft duidelijk niks over Vietnam gelezen voordat hij hierheen kwam. Om 22:00 vind ik t mooi geweest. Ik bedank de vrouw en Anh en zeg dat ze vanaf morgen mn stoel aan iemand anders mogen geven, omdat ik verder ga reizen. Ik zeg de jongens gedag en loop naar mn hostel. Op de hoek eet ik nog snel wat. Op mn kamer staat nog n biertje in de koelkast. Omdat ik alles schoon wil achterlaten, drink ik deze nog op en ga dan slapen.

MAANDAG 21/03

Ik had de wekker om 06:00 gezet, maar word al 10 minuten ervoor wakker. Heerlijk geslapen. Ik was gisteraaf binnen 5 minuten weg. Maar wat n dromen weer. Vaaaaagggg haha!
Om 07:15 sta ik beneden met mn bagage. Des is druk bezig met t uitchecken van andere gasten. Na 5 minuten staat er n jongen in de lobby die mij komt halen. Dan moet je nog ff geduld hebben ouwe, want ik moet nog uitchecken. Snel geeft Des mn paspoort aan me terug. Ik zeg dat ik nog n paar water en n klein wasje moet afrekenen. Maar Des zegt dat t zo in orde is. Chill! Ik bedank hem hartelijk en neem afscheid van em. Verderop in t steegje halen we n paar andere mensen op. Gezamelijk lopen we 2 keer de hoek om en komen uit bij n reisbureau. Als iedereen er is, lopen we naar de busterminal. Dat valt nog niet mee met al mn bagage. Ik zie n meisje met ook veel bagage. De rest heeft n daypack of n tasje bij zich. Op de busterminal word ik naar n kleine gele bus gestuurd. Ook t meisje moet daarheen. T is echt n tourbus met dagjesvolk. Om 08:15 gaan we rijden. Ik zit op de achterbank met links 2 Ozzies en rechts t meisje. Ze is Duits en heet Rica. We kunnen leuk praten met elkaar. Om 09:18 maken we n korte stop. Ik drink n lekkere ijskoffie en na n kwartier gaan we weer verder. Het is duidelijk dat we in de Mehkong delta zijn. Veel palmbomen en ander groen, bruggen en water. Om 11:00 komen we aan bij de haven van Caí Bè. Iedereen stapt uit voor n bezoek aan de 'floating market' en de boottocht verder naar Vinh Long. Iedereen, behalve ik. Ik moet blijven zitten. De buschauffeur brengt me naar Vinh Long. Tenminste....n paar kilometer voor t centrum word ik er om 11:45 uitgetyft. Gelukkig staan er n paar tafels en stoelen langs de stoep waarop ik plaats neem. Ff oriënteren en n peuk. Aan de overkant van de grote rotonde zie ik taxi's staan. Ik loop er naartoe en stap in 1 van de auto's. Deze brengt me naar Van Tram Guesthouse. N kamer hier kost Đ 250.000/nacht. De eigenaar biedt me voor t zelfde geld n tour naar de floating market aan. Daar ga ik ff over na denken. Eerst loop ik naar n barretje aan de overkant. Het tentje heet Hoa Nang en bevindt zich boven t water van de rivier Sông Có. Ik drink hier 2 ijskoffies. Om 13:45 loop ik over de markt die voor de deur van t guesthouse begint. Veel fruit en vis hier. Ik ben weer n bezienswaardigheid en al snel word ik aangesproken door n marktkoopman. We wisselen wat woorden en hij geeft me n klein pakje kauwgom. Ik wil em in mn zak doen, maar daar komt niks van in. Meteen opeten. Haha. N man op zn scooter aan de overkant van de straat ziet t allemaal lachend aan. Verderop staat n Bah Mi stalletje die n variant verkoopt die ik nog niet ken. Als beleg gaat er o.a. geBBQde varkenssate en pinda's op. Heerlijk! En dat voor nog geen 50 centen. Ik koop er nog 1 en neem deze mee naar Hoa Nang. Ik bestel nog n ijskoffie en ga zitten. Aan t tafeltje naast me komt n oudere Vietnamese man met 2 jongens en n meisje zitten. Ze nodigen me uit bij hun plaats te nemen. Graag. De oudere man, Duoc, is de opa van 1 van de jongens en van t meisje. De andere jongen is haar man. Zij zijn geboren in USA en zijn hier nâh voor de 3de keer. We hebben zeer aangename en wederom leerzame gesprekken. Als ze weggaan, zegt Duoc dat ik mn ijskoffie niet meer hoef te betalen; dat heeft hij al voor me gedaan. Hoe vriendelijk. Ik bedank hem hartelijk en neem afscheid van t stel. Dan bestel ik n kokosnoot met n rietje.
Terug bij t guesthouse zeg ik tegen de eigenaresse dat ik morgen graag de tour wil doen. Dat wordt weer vroeg opstaan. Om 06:15 word ik beneden verwacht. Ik ga weer terug naar t barretje, want t is ondertussen beer o'clock. Ik zit hier best wel lekker zo aan de waterkant. Prima de-luxe. Er waait n verkoelend briesje over t terras, bootjes met luide dieselmotoren varen voorbij, zwaluwen scheren over t water en proberen 'chuồn chuồn' (libellen) te pakken te krijgen, links in de verte overspant n grote hoge brug de rivier, ik heb n bamboe dak boven mn hoofd.....tis net mn vroegere eigen plekje Beachstock69. T enige wat ik mis is mn ouwe buurman Cees. :p
T valt me wel op hoe vervuild de rivier is. Plastic en piepschuimen dozen komen voorbij drijven. Ik zie zelfs hoe n ober n plastic tasje met afval t water in gooit.
Ik zit n beetje in te kakken. Aan de 2 blikjes bier kan t niet liggen. Om 18:05 gaat de karaoke set met cheesy muziek aan. En voluit. Ik probeer t n uur uit te zitten, maar Bruin trekt dit echt niet. Op mn kamer bel ik nog ff met mn pa en val daarna binnen n minuut in slaap.
Om 22:20 word ik wakker. Hoe kan dat nâh? Ik viel zo lekker in slaap. Nâh lukt dat niet meer.

DINSDAG 22/03

Pas tegen 2en val ik weer in slaap. Terwijl de wekker al weer om 04:45 gaat.
Om 05:10 kom ik eruit. Pffff.... Op de rand van mn bed probeer ik enigzins tot leven te komen. Om 06:15 sta ik op de afgesproken tijd in de lobby. Er komen 2 Duitse meisjes naar beneden die de tour ook gaan doen. Dan worden we opgehaald. Ff de straat oversteken en dan naast Hoa Nang naar beneden. Het is n langwerpige, typisch Vietnamese boot. Aan iedere kant staan 3 opklapbare stoeltjes achter elkaar. Vooraan zit de kapitein ook op n klapstoeltje achter t kleine stuurwiel. Er zit al n jongen in de boot. Hey, die heb ik gister ook ff in t barretje gezien. Van de kapitein krijgen we n broodje en 2 banaantjes. Koffie, thee en jam staan achter op n kist.
Dan gaan we onderweg. We varen eerst n stuk de rivier op en steken dan over naar de andere kant. Hier ligt n eiland in de rivier wat bewoond is. Via nauwe vaarwegen verkennen we t eiland. Tis lekker zo op de vroege morgen in alle rust. De zon is nog niet zolang op en de temperatuur is heerlijk. Na ff gevaren te hebben, stoppen we even om 2 mannen aan boord te laten. Waarschijnlijk overnachten die hier op t eiland. We varen verder door de smalle vaarwegen tot we aan de andere kant van t eiland aankomen. De rivier hier is echt heel erg breed. T duurt ff voordat we em hebben over gestoken. We varen weer n nauw watertje in. Verderop liggen 2 nog smallere bootjes. Achterop deze bootjes staat n vrouw in traditionele 'Ao dai' kleding. Ze hebben 2 lange peddels in hun handen. We stappen over in de 2 bootjes. Ik bij de 2 meisjes tussenin en de 3 jongens bij elkaar. De vrouw geeft ons n Vietnamese hoed tegen de zon. Dezelfde die zij dragen. Staand roeien de 2 vrouwen de boten door nóg smallere en erg ondiepe vaarwegen. Het ziet er niet makkelijk uit. Maar ik denk dat t minder kracht kost dan zittend roeien, want doordat ze staat, kan ze met heel haar lichaam kracht uitoefenen op de vrijwel verticaal staande peddels. Het is n heerlijk rustige tocht zonder motorlawaai. Zo kan ik goed de verschillende vogels horen die in Vietnam zo mooi fluiten. We passeren wat huisjes op palen en voor de rest is t genieten van de rust. Na n half uurtje komen we weer bij open water aan waar we weer overstappen op de motorboot. We steken t water weer over en komen aan bij de floating market van Caí Bè. De floating markets in de Mehkong delta zijn heel verschillend met die in Thailand. Daar vaar je door grachten met aan weerszijden winkeltjes en kraampjes. Hier liggen veel boten met hun handel in n stuk open water van t dorp. Sommige boyen liggen aan de kant, andere liggen in t midden van t water. Meestal 4 of 5 tegen elkaar aan. Deze floating market is niet zo toeristisch zoals die bijvoorbeeld van Can Tho en er worden dus alleen maar lokale produkten zoals bloemen en etenswaren verkocht. Tis niet druk. We varen n aantal rondjes. De schepen zijn voor en achter mooi beschilderd. Bijna ieder schip heeft vooraan n oog aan de zijkanten geschilderd. Net n ouwe Vikingboot. Aan 3 zijden van t open stuk water staan huizen en bedrijven op palen boven t water. In t natte seizoen kunnen overstromingen deze huizen deels met water vullen. Aan de zijde tegenover de vaaringang staat, achter de paalwoningen, n mooi kerkje op vaste grond. Hierlangs loopt ook n vaarweg. We slaan hier rechtsaf (sorry, stuurboord) en leggen verderop aan. De kapitein neemt ons mee naar n plaatselijke imker. Hij neemt n deksel van 1 van de bijenkasten af. Er zoemen meteen wat meer Maja's en Willie's om me hoofd. Hij tilt n honingraat uit de houder en houdt em triomfantelijk voor hem uit. Honderden bijen blijven er gewoon op doorwerken. N aantal komt ons nieuwsgierig van dichtbij (hahahaaa sorry, kon t niet laten) bekijken. We krijgen n kopje jasmijn thee met honing en kumquat. Smaakt goed. De vrouw die ons thee geeft, geeft ook n hoop info over honing, bijenpollen en de 'royal jelly'. Dat is t speciale voedsel wat enkel door de bijenkoningin gegeten wordt. Dit schijnt heel gezond en ook goed voor je huid te zijn. Dat heb ik dus niet nodig. Maar voor de zekerheid koop ik wel n pakje bijenpollen. Die past nog wel in mn backpack. Lekker gezond bezig weer, Paulie!
Hierna varen we weer terug naar en langs de floating market en gaan we stuurboord de grote rivier op. Na n tijd steken we die weer over naar t eiland en gaan we bakboord n zijarm in. Het water staat hier wel erg laag. We varen langs huisjes, scheepswerfjes, houthandelaren, zand- en steen overslag, n markt op vaste grond, n kleine pagode en n prachtig mooi kerkje in roze en mintgroene pastelkleuren. Dat verwacht je hier nâh totaal niet. Op sommige plekken staan mensen op n droog stukje land aan de waterkant muren te metselen om n huisje te bouwen. Er drijft wel heel veel rommel in t water en ook ligt er veel aan de kant. Zonde hoor.
We meren af bij n fabricant van kokossnoep. We krijgen n rondleiding en zien eerst hoe ze rijst poffen om er snoep van te maken. Daarna horen we hoe rijstwijn wordt gemaakt. Voor verschillende smaken gebruiken ze banaan, dragonfruit en slang. Met t laatste duurt t 70 dagen om t gif van de slang te neutraliseren. Hierna schijnt t drankje potentieverhogend te werken. Het bevat 42% alcohol en krijgen n glaasje. Smaakt wel lekker. Verderop wordt rijstpapier gemaakt voor bijv. springrolls. Een dikkere variant met kokosmelk is speciaal voor feestdagen als snack voor bij bier. Als laatste krjjgen we te zien hoe ze hier kokossnoep maken. Het vruchtvlees van de kokosnoot wordt machinaal geraspt. Vroeger ging dat langzamer met de hand en n werktuig. Dit wordt met suiker en kokosmelk n paar uur lang zachtjes gekookt tot t n soort caramel is. Dit wordt in lange, smalle mallen gesmeerd waarna ze er vierkante blokjes van snijden en met de hand ingepakt worden. Eerst in n stukje rijstpapier wat je ook hoort op te eten en dan in n verpakkingspapiertje. Het rijstpapier zorgt ervoor dat je mond niet dichtplakt met t eten van deze zoetigheid.
We krijgen weer thee te drinken en er komt n bak op tafel met kleine beetjes van de verschillende snoepsoorten die ze hier maken/verkopen. Voor Đ 30.000 koop ik n pakje Pandan kokossnoep.
Om 10:50 vertrekken we weer. We varen naar t leuke kerkje waar de 2 Franse mannen uitstappen. Hierna varen wij weer rustig terug.
Rond t middaguur stappen we aan wal waar we vanmorgen begonnen zijn. Gezamelijk lopen we over de markt op zoek naar lunch. We vinden niks van ons gading en gaan naar t restaurant naast de opstapplaats. We bestellen ijskoffie en eten. Ik wil n krabsoep, maar die hebben ze vandaag niet. Dan maar n vissoep voor ook maar 30.000 Đong. We blijven ruim n uur zitten; dan moeten de meiden hun bus naar Saigon halen. Max gaat terug met de ferry naar zn homestay op t eiland aan de overkant. Zelf ga ik terug naar mn kamer om wat af te koelen. Ik zweet weer als n malle. Na n kwartier val ik in slaap en word na 2 uur wakker.
Op de markt koop ik 2 Bah Mi die ik meeneem naar Hoa Nang. Ik bestel n ijskoffie. Om 17:54 wordt de karaoke apparatuur aangezet. Ik eet snel n broodje op, want op n nuchtere maag kan ik dit echt niet 'handelen'. Er zijn er maar n paar die n beetje kunnen zingen. De rest heeft helaas geen zangstem, ritmegevoel en/of timing. Als ze maar plezier hebben, denk ik maar. Maar zelfs daar lijkt t niet op. Vanuit hun stoel lezen de deelnemers de tekst op van t scherm. Hoezeer ik ook mn best doe hiervoor open te staan jammer genoeg kan ik de lol er niet van inzien. Naast me zitten 3 mannen en n vrouw. Eén van de mannen begint n praatje met me en trakteert me op n biertje. Om 30:33 hou ik t voor gezien en loop naar de kassa om te betalen. Wat schetst mn verbazing bij t afrekenen? Ik moet Đ 28.000 betalen voor 13 slecht gezongen liedjes. Wtf? Zonder morren betaal ik de rekening, maar ik had liever t 10voudige betaald als ze n goede cd over de apparatuur hadden afgespeeld haha. Hier kom ik niet meer. Lekker makkelijk gezegd natuurlijk als ik morgen toch naar Can Tho ga. ;-)

  • 29 Maart 2016 - 17:39

    Pap En Mam:

    Had jij geen zin om een stukje te zingen?
    Als je maar lol hebt, toch?
    Zo te horen gaat het goed met jou. Hier trouwens ook alles goed. De temperatuur gaat al iets omhoog, alleen stormt het best wel.
    Verder niet veel nieuws te melden, dus tot de volgende keer.
    Kus, mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zwerrie

We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen. Heb lief alsof je nooit bent gekwetst, zing alsof niemand je kan horen, dans alsof niemand staat te kijken, werk alsof je het geld niet nodig hebt en leef alsof de hemel op aarde is. Never regret anything, because at one time it was exactly what you wanted. Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good. Music is the answer, to your problems. =just keep on dancing=

Actief sinds 04 Maart 2013
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 43798

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 24 September 2016

Mijn droom achterna in Azië.

14 Maart 2013 - 09 April 2013

Thailandddd! Eindelijk. :)

17 December 2018 - 30 November -0001

Mijn droom achterna ~ part 2

Landen bezocht: