Phnom Penh naar Kratie - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Phnom Penh naar Kratie - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Phnom Penh naar Kratie

Door: Zwerrie

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

15 Februari 2016 | Cambodja, Kratié

DINSDAG 09/02

Ik word om 09:30 wakker en heb redelijk tot goed geslapen. Ik ben nâh echt wel verkouden. Keelpijn, hoesten, niezen en spierpijn. Laat ik maar naar de ontbijtzaal gaan om wat te eten. Veel eten doe ik niet; n croissantje, wat fruit en n paar sapjes. Hierna ga ik naar mn kamer waar ik nog ff op bed ga liggen. Ik val in slaap en word pas om 15:45 uur weer wakker. Zo hey, dat had ik niet verwacht. De rust doet me n beetje goed. Toch wil ik ff naar buiten. Na 3 kwartier loop ik naar de Russische markt. Hier koop ik n zakje mandarijnen. Bij n apotheker koop ik wat Iboprufen.
Onderweg naar t hotel eet ik ff snel n broodje. Ik word aangesproken door n vrouwtje die me al na 10 minuten bij haar familie thuis uitnodigt. In 30 jaar ben ik nog nooit zo snel door n vrouw bij haar uitgenodigd en heb hierover dan ook mn bedenkingen. Mn hoofd staat er trouwens ook helemaal niet naar. Ik bedank haar vriendelijk en sjok weer richting hotel. Aan de overkant van t hotel bevindt zich n klein winkeltje waar ik nog wat te drinken koop voor op de kamer.
Ik duik mn bed weer in en typ wat aan mn verslag waarna ik ga slapen.
Zo! Lekker kort verslag voor de verandering. :)

WOENSDAG 10/02

Om 09:15 doe ik mn ogen open. Ik ben n paar keer eerder wakker geworden, maar viel steeds direct weer in slaap. Toch heb ik goed geslapen.
In de ontbijtzaal eet ik 2 omeletten en wat fruit. Ik spoel alles weg met koffie en n paar jus d'orange. Dan ga ik naar de receptie beneden. Ik leg uit dat ik gister, vanwege mn verkoudheid, n dag "verspild" heb en dat ik graag nog n paar dagen langer wil blijven. Helaas zal ik morgen moeten uitchecken. Door reserveringen zijn ze de komende dagen compleet volgeboekt. Dat is jammer. Betekent dus dat ik op zoek moet gaan naar n ander hotel. Op mn kamer overdenk ik mn opties. Blijf ik langer in Phnom Penh om de stad te verkennen of ga ik naar Kratie? Sowieso kom ik nog terug in Phnom Penh, dus kan ik dat eventueel dan nog doen. Ok, ik ga dus naar Kratie. Op Tripadvisor zoek ik naar hotels danwel guesthouses zowel in Kratie als -voor morgen- in Phnom Penh en lees aandachtig de reviews. Ook bekijk ik wat de beste manier is daar te komen. Ik voel me nog steeds niet lekker en ben hier bijna de hele dag op mn kamer mee bezig.
Uiteindeijk kom ik met t volgende op de proppen: morgen na t uitchecken, ga ik eerst naar t grote postkantoor. Sinds n half jaar kunnen passagiers meerijden met de luxe postbusjes die naar de provinciale hoofdsteden rijden om daar post af te leveren. Ik wil informeren of ik de volgende dag mee kan rijden naar Kratie. Dan ga ik bij n tweetal hotels kijken die in de buurt van t postkantoor staan.
Om 19:30 loop ik weer naar restaurant The Commune waar ik zo'n lekkere hamburger, n visburger en salade eet. Hierna ga ik meteen weer naar t hotel. Ik koop nog wat drinken in t winkeltje. Het kleine jongetje hier wordt helemaal wild als hij me ziet en blijft "hello, hello" roepen. We geven elkaar n paar high five's en als ik wegga geeftie mn n kushandje. Zn moeder en ik lachen ons rot.
Op mn kamer typ ik nog wat en ga dan slapen. Mn eerste 2 dagen in Phnom Penh zijn niet wat ik er van verwacht had. Kut airco's ook....

DONDERDAG 11/02

Ik kon maar moeilijk in slaap vallen vannacht. Ook werd ik steeds wakker als ik eindelijk lag te slapen. Om 09:30 sta ik op. Snel naar de ontbijtzaal voor koffie, sap, n omelet en wat fruit. Bij de receptie vraag ik of er nog reserveringen zijn afgezegd. Helaas. Ik vraag hoe laat ik miet uitchecken. Voor 12:00 uur. Dan heb ik tijd genoeg. Op mn kamer maak ik n oploskoffie en pak mn spullen in. Douchen en aankleden en om 11:55 betaal ik de rekening bij de receptie. Ik ga ff in de lobby zitten en vraag na n half uurtje aan t meisje van de receptie of ze n taxi voor me kan bellen. Ik wacht en wacht, maar er komt geen taxi. Nâh weet ik dat er niet zoveel taxi's zijn als in Vietnam dus ik maak me er niet al te druk over. Om 13:15 vind ik t wel tijd worden. Ik vraag t meisje hoe laat ik n taxi kan verwachten. Aan haar reactie zie ik dat ze t door de drukte totaal vergeten is. Dat verklaart n hoop. Snel belt ze alsnog. Het duurt toch nog n half uur voordat deze er is. Ik stap in bij t knulletje en zeg waar we allemaal naartoe gaan. Eerst naar t postkantoor. Tis n aardig ventje hoor, maar nâh zie ik waarom hij er zo lang heeft over moeten doen. Mijn god, wat rijdt hij langzaam en defensief. Het lijkt wel of hij net zn rijbewijs heeft behaald. Terwijl t verkeer hier lang niet zo'n gekkehuis is als in Vietnam. Maar goed, we komen na n tijdje bij t postkantoor aan. Het vervoerbewijs voor morgenochtend 07:00 is snel gekocht. Ik stap weer in en zeg dat we naar hotel The Pillar gaan. Hiervoor hoeven we alleen maar t straatje richting rivier uit te rijden. Binnen n minuut staan we voor de deur. Ideaal! Dit zou morgenochtend vroeg heel goedaan te lopen zijn met al mn bagage. Binnen vraag ik aan t meisje of ze n kamer voor me hebben. Ja hoor, die hebben ze. Ik krijg n kamer op de 1ste etage te zien. Deze heeft geen ramen. In plaats hiervan heeft de kamer wel n verlaagd plafond zodat ik gebukt moet lopen. De prijs voor al dit moois? Slechts $24! Hierna krijg ik n kamer 1 etage hoger te zien. Deze ziet er veel beter uit. Een grote glazen wand met rivierzicht. Voor de deur buiten staat n tafeltje met 2 stoelen waar ik kan zitten. Dit ziet er stukken beter uit. Van de prijs van $40 schrik ik wel ff. Wat n geld. Maar daar zit dan wel ontbijt en n massage bij inbegrepen. Niet tegelijkertijd natuurlijk. Ik zeg dat ik geen massage hoef en vraag of de prijs dan wat lager kan. Helaas is dit niet t geval. Het is wel te verwachten, omdat het hotel aan de rivier staat middenin n backpackers gedeelte. Ik zeg tegen t meisje dat ik nog even verder kijk. Ik stap weer in de taxi en zeg dat we naar het 108 hotel gaan. Een paar 100 meter verderop. Hier zijn de kamerprijzen nog hoger en ik bespaar me de moeite om ze te bezichtigen. Dan wordt t maar The Pillar. Ik reserveer daar n kamer en zeg dat ik over n paar uur terugkom met mn bagage. De taxichauffeur brengt me eerst naar n zaakje waar ik geld kan wisselen voor de beste koers. Met de dame ruil ik wat euro's in voor Riel en wat voor dollars. In Cambodja wordt er namelijk met 2 verschillende valuta. In t westen hebben ze er zelfs 3. Daar wordt ook met Thaise Baht betaald. Hierna rijden we naar The Midtown hotel waar ik mn backpack in de kofferbak prak. We zijn al n paar uur onderweg en ik vraag aan de chauf of hij iets te drinken wilt. Dat lust hij wel. In t winkeltje aan de overkant koop ik wat te drinken voor ons. Voor de laatste keer high 5 ik met t jongetje en ik krijg weer n handkusje. Kapot grappig! Om 16:00 staan we weer bij The Pillar voor de deur. Ik check in en besluit toch maar voor de duurdere kamer te gaan. Vooral omdat ik dan niet als Hunchback door n schoenendoos hoef te lopen en voor t zitje buiten mn deur. Daar ga ik ook meteen met n biertje zitten nadat ik mn spullen in de kamer heb gezet. Ik schrijf 2 reviews op Tripadvisor, neem wat foto's van de kamer en hotel voor mn review van dit hotel en maak in mn schrift aantekeningen van vandaag.
Om 18:15 loop ik de straat op. Ik loop richting t postkantoor en sla de eerste straat linksaf. Verderop kom ik langs de avondmarkt. Deze loop ik voorbij en zie n apotheek op de hoek. Hier koop ik n hoestdrank. Ik loop langs de lengtezijde van de markt richting rivier en sla weer linksaf richting hotel. Twee panden naast t hotel bevindt zich t Italiaanse restaurant Limoncello. Ik heb uitstekende reviews over dit restaurant gelezen en vooral over hun pizza's.
Bij binnenkomst krijg ik meteen n glas water. Ik bestel er nog n biertje naast en een pizza puttanesca bianca. Deze pizza heeft als ingredienten: cherry tomaatjes, ansjovis, knoflook, kappertjes, olijven, mozzarella, huisgemaakte ricotta en verse basilicum. Na n korte tijd wordtie op mn tafel neergezet. De afmeting is behoorlijk groot. Hij smaakt werkelijk fantastisch. Halverwege denk ik dat ik er misschien nog wel 1 ga bestellen. Zó lekker istie. Maar met nog 2 stukken te gaan, zit ik al behoorlijk vol. Toch eet ik de laatste stukken op. Zó lekker istie. Na dit goden maal koop ik in n winkeltje nog n paar biertjee. Ik ga aan t tafeltje buiten mn kamer zitten en typ tot 23:15 mn verslag. Dan ga ik naar binnen, zet mn wekker op 05:15 uur -oefff!- en ga slapen.

VRIJDAG 12/02

Bah bah, wat gaat die wekker onzedelijk vroeg. Na 20 minuten kom ik iit bed. Ff goed wakker worden, aankleden en mn laatste spullen pakken. In 2 keet sjouw ik mn spullen de smalle oneffe trap af. Om 06:20 check it uit. Dit gaat niet makkelijk met hun creditcard apparaat. Ongeduldig kijk ik op de klok en zie hoe de tijd snel verstrijkt. Het meisje belt n ander meisje om de storing te komen verhelpen. Dan loopt ze de keuken in om n kipsandwich voor onderweg voor me te maken. Het andere meisje komt binnen en t lukt haar uiteindelijk wel om mn betaling te voltooien. Mn kipsandwich wordt gebracht en ik neem afscheid van ze. Gelukkig is t paar n paar minuten lopen en om 06:55 kom ik aan bij t postkantoor. Er staan 4 busjes voor t gebouw. Ik meld me bij t loket en de man zegt dat ik even moet wachten. Rond 07:20 zegt 1 van de chauffeurs dat ik bij hem kan instappen. Hij geeft me alvast n flesje water voor onderweg. Om 07:26 gaan we rijden. Ik zit als enige passagier in het geaircondioneerde busje met Wifi verbinding. We rijden t centrum van Phnom Penh uit en passeren n brug over de Mehkong rivier. Rechts van me zie ik een mooie tempel. Aan de linkerkant wordt n enorme lelijke vinex wijk zoals in Nederland gebouwd. Yikes! :/
Het is bewolkt. De omgeving is hier heel afwisselend. Ik zie heel veel bouwgrond waar zand afgegraven wordt. Eerst rijden we nog langs n paar kleine, soms afgewisseld met grotere, huizen die op de grond gebouwd zijn. Even verder maken deze plaats voor traditionele Cambodjaanse huisjes op palen waarvan sommige in t water of moerasgrond staan. Af en toe zie ik veeteelt, dan weer grote open stukken land, dan weer stukken grond vol met palmbomen. We passeren n paar scholen en n groot tempelcomplex. Om 07:59 begint de zon te schijnen. Aan de linkerkant van de weg staat n moskee. Dan weer landbouwgrond tot aan de horizon. De meeste huizen hier staan op palen. De paar nieuwere en grote huizen staan weer op de grond. Links in de verte op de landbouwgrond zie ik tussen de bomen n groot beeld van n zittende Buddha. Toch is t landschap niet echt mooi te noemen. Het is veelal verdord en heeft n geel/bruine kleur. Dat komt waarschijnlijk door t vele afgraven en t branden van landbouwgrond. Het is hier vlak met maar 3 grote heuvels.
Om 08:40 stoppen we. Tijd voor de chauf om te gaan eten. Ik ga ff naar de wc en loop weer terug naar t restaurant. Ik kom langs n paar kraampjes waar ze eten verkopen. Ik kijk wat ze zoal hebben en t water loopt me meteen in mn mond. Er staan drie schalen met diverse gerechten. In de 1ste liggen lekker dikke witte larven, de 2de heeft n gerecht met kakkerlakken en op de 3de schaal liggen gefrituurde tarantula's. Mooi mooi! Die kunnen alvast niet meer door mn kamer kruipen. Een vrouw pakt 1 van de witte larven op en eet em op. Eerst ff de waar testen, hè? Jammie, die smaakt goed. Doe maar n zakje. Ik denk dat ik wel enorme honger moet hebben eer ik haar voorbeeld volg. In t restaurant koop ik n blikje ijskoffie die ik rustig opdrink. Om 09:10 gaan we weer verder. Ff verderop stopt de chauffeur langs de weg om n passagier mee te nemen. Dat is natuurlijk extra geld voor Bassie. De goede 4baansweg verandert in n minder goede 2baansweg. Na n paar kilometer stapt de passagier bij n ziekenhuis uiy. Om 09:50 stoppen we in n klein stadje bij n postkantoor. De chauffeur levert wat postpakketten af. Dan rijden we weer verder. Weet n brug over met t bord AH11, waarschijnlijk t wegnummer. Hier is t iets groener. Er staan hier n paar huisjes op palen die gemaakt zijn van waaibomenhout en golfplaten en t lijkt wel of ze alleen nog maar van verdriet aan mekaar hangen. Zet me wel aan t denken hoe sommige mensen hier leven en aan sommige klagers in t westen van de wereld. We komen langs n politie controle, maar omdat de bus is voorzien van groene staats-kentekenplaten hoeven wij niet te stoppen. Tijdswinst dus. Om 10:12 komen we bij n splitsing tussen snelweg 7 en 11. Wij vervolgen onze weg op de 7. We rijden weer door n klein plaatsje. Ik zie hier veel winkeltjes waar mobiele telefoons, scooters en dikke velgen worden verkocht. Maar n goed wegdek heeft dit plaatsje niet, laat staan n bestraat trottoir. Weer stoppen we even om wat pakketten af te leveren. De chauf verdwijnt even naar achteren; waarschijnlijk voor n toilet bezoek. Dan stapt hij weer in en rijden we verder. Om 11:19 zie ik dat t nog 63 km. naar Kratie is. Dat is niet t enige wat ik zie. Er is iets vreemds aan de hand met de chauffeur. Na zn "toilet bezoek" is zn gedrag veranderd. Ik zie hem constant in de achteruitkijkspiegel naar me kijken. De hele tijd buigt hij zich naar voren om op zn snelheidsmeter te kijken. En waar hij eerst bijna niet sprak, vraagt hij me nâh telkens op hij n goed chauffeur is. Dat valt nog te bezien, chief. Ik bedoel, eerst reed hij nog netjes op de rechter weghelft, maar nu rijdt hij in t midden van de 2 banen. En dan ook nog eens langzamer, dan weer harder, dan weer langzamer en weer harder. De claxon waar hij in t eerste deel van de rit zo graag gebruik van maakte, weet hij nâh niet meer te vinden. Ik weet niet wattie op dat toilet heeft gedaan en óf hij wat gebruikt heeft, maar als dat zo is, is t ongetwijfeld goed spul haha. Ik kijk via de achteruitkijkspiegel naar de kleur en stand van zn ogen, maar zie er niks afwijkends aan. Maja, wat heb ik er eigenlijk verstand van? Ik vraag aan hem:"Gaatie nog, ouwe? Of zal ik t stuur ff van je over nemen? Ga jij lekker achterin n tukkie doen." Hij begrijpt er helaas niks meer van. De rest van de rit hou ik de linkmiegel goed in de smiezen.
Zo'n 25 km. voor Kratie rijden we op n weg waarlangs in n korte afstand welgeteld 5 tempels en 2 moskeeën -al dan niet in aanbouw- staan. Bij elkaar bijna meer als t aantal huisjes. (Niet echt natuurlijk, hoor.) Om 12:05 stoppen we bij t postkantoor in Kratie. Ik ren de bus uiy naar t toilet. Ik sta op knappen. Ik lijk wel n Kärcher. Als ik terugkom, zeg ik de chauf gedag en ga ff zitten. Ff kijken hie ik bij t hotel moet komen. Kratie is maar n klein stadje en de weg naar t hotel is niet moeilijk. Wel redelijk lang met deze hitte, want -de tering- wat is t hier kapot warm. Anderhalve kilometer moet te doen zijn. Maar na n paar 100 meter zie ik n tuk tuk staan en denk:"Die man moet toch ook wat verdienen, hè?" en stap bij em in. Ik had t anders écht wel gered, heur! Ik sta voor t guesthouse Le Tonlé waar kansarme jongeren n opleiding krijgen in n serviceverlenende omgeving. Zo leren ze Engels, koken, bedienen, achter de bar staan, hotel receptie werkzaamheden, kamers schoonmaken en meer. Ik word heel vriendelijk ontvangen en ik vraag of ze n kamer voor me hebben. Voor 1 nacht hebben ze die wel. Das mooi. Morgen is morgen en zie ik dan wel weer. Eerst ff lunchen in hun restaurant. Ik bestel n jus d'orange en n 'fried pork with vegetable honey'. Dit smaakt zeer goed. Dan word ik naar mn kamer gebracht. Het guesthouse heeft 2 gebouwen, allebei op palen en tegenover elkaar. Vanaaf slaap ik in t gebouw aan de overkant van die met t restaurant beneden. Via n stenen trap met smalle treden kom ik in n grote ruimte met de deuren naar de kamers. Er zijn 2 toilet/douche ruimtes die gedeeld worden. Die zien er (net als de kamer) zeer schoon uit. Mn kamer is groot met twee 2persoons bedden. Geen tv, geen koelkast en geen airco. Wel met muskietennet en ventilatoren aan de wand. Op de overloop bij de trap staan 2 stoelen, n bankje en n tafel. Hier zit n Amerikaans stel waar ik bij mag zitten en n praatje mee maak. Wanneer ik ze vertel hoe ik hier ben gekomen, zijn ze meteen geïnteresseerd en willen meteen gaan informeren om op deze manier naar Phnom Penh te reizen morgen. Als ze weggaan, zet ik n muziekje aan en typ mn verslag verder af. Daar ben ik om 17:38 mee klaar. Alleen nog n paar fotootjes uploaden. Het Amerikaanse stel komt tetug, maar zegt dat t geen geluk had. Ik luister nog wat naarmn muziek en gaom 18:35 naar t restaurant aan de overkant. Er zitten aardig wat mensen. Nog n biertje en dan eten bestellen. Ik ga voor de springrolls en n authentieke Khmer soep. Deze is goed te doen totdat ik n -ik dacht klein- hapje van n peper nam. Jezusopeenjetski, ik sta in de hens! Ik hou van pittig eten, maar ik verwacht nâh dat op ieder moment satan zn intrek in mijn mond neemt. Pfffff..... Zelfs met rijst en heel veel bier kan ik t niet blussen. Ik wacht ruim n half uur tot ik weet iets kan eten. Dan smaakt t weer even lekker als eerst. De bediening is zeer vriendelijk en voorkomend. Ik heb t hier meteen al goed naar mn zin. Ik begin n beetje moe te worden. Das mooi, dan zal ik vast lekker slapen vannacht. Ik neem nog n biertje mer naar de overkant en ga nog ff op de bank op de overloop zitten met n peukie. Nadat ik mn biertje op heb, ga ik naar de kamer, zet de ventilator aan en kruip onder mn muskietennet.

  • 16 Februari 2016 - 11:23

    Pap En Mam:

    Die peper is wel goed voor je verkoudheid , dan komt het lekker los. Ik hoop dat het al een beetje beter met je gaat, want dit is zonde van je dagen daar.
    Tot horens. Kus, mam.

  • 20 Februari 2016 - 08:47

    Margret:

    Patricia en ik hebben ook 1 of 2 nachten in deze kamer geslapen, hahaha wat een toeval

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zwerrie

We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen. Heb lief alsof je nooit bent gekwetst, zing alsof niemand je kan horen, dans alsof niemand staat te kijken, werk alsof je het geld niet nodig hebt en leef alsof de hemel op aarde is. Never regret anything, because at one time it was exactly what you wanted. Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good. Music is the answer, to your problems. =just keep on dancing=

Actief sinds 04 Maart 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 43804

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 24 September 2016

Mijn droom achterna in Azië.

14 Maart 2013 - 09 April 2013

Thailandddd! Eindelijk. :)

17 December 2018 - 30 November -0001

Mijn droom achterna ~ part 2

Landen bezocht: