Terug in Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Terug in Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Terug in Hanoi

Door: Zwerrie

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

06 December 2015 | Vietnam, Hanoi

VRIJDAG 04/12

06:15 uur. De wekker gaat. Ik blijf nog ff 10 minuten liggen en dan sta ik op. Hiểm komt naar mn kamer toe en zegt dat de bus om 07:10 komt en dus niet 07:30 uur. Ik heb nog tijd genoeg, maar bedankt...dan weet ik in ieder geval dat ik niet kan treuzelen. Ik pak mn laatste spullen in en sjouw alles de trap af. Hiểm vraagt of ik koffie wil. Graag! Ik gooi nog snel wat foto's op de site.
Om 07:15 komt de minibus. Mn bagage gaat achterin en ik stap in na Hiểm nig even hartelijk bedankt te hebben voor haar gastvrijheid. Dan rijden we weg. Op naar Bac Kan.
Het regent zachtjes. Vannacht heeft t hard geregend en waarschijnlijk ook hard gewaait, want plotseling staan we stil. Een enorme bamboestruik verspert de weg. Het vrouwtje wat voor me zit, gaat de bus uit en houdt de struik opzij totdat wij erlangs zijn met de bus. Dan stapt ze ook weer in en rijden we verder. Na zo'n 20 minuten verlaten we Ba Bé National Park. Zo nâh en dan stoppen we onderweg om mensen en/of goederen te laden of te lossen.
Om 09:45 komen we aan op de busterminal in Bac Kan. Daar zie ik n grotere bus staan die me naar Hanoi gaat brengen. Ik ga ff naar t toilet, koop n blikkie Red Bull en rook n peuk. Dan neem ik plaats in de bus. Wejooo, de stoelen en knieruimte zijn echt berekend voor Vietnamezen, want ik pas er nâh niet echt lekker in. Maja, tis nâh eenmaal niet anders. Ik zit bijna achteraan. Op de achterbank zit 1 jongen in t midden en links en rechts van hem staat helemaal vol met bagage waaronder mijn backpack. Dan worden er nog enkele dozen en zakken naast me in t gangpad gezet. Nog minder beenruimte dus. Ach, ik leg ze wel op die spullen. Er komt nog meer bij. Ventilatoren op voet en zelfs n inklapbare ladder staan nâh in t gangpad. Om 10:15 gaan we rijden. Het is geen expressbus dus soms stoppen we weer om mensen in- of uit te laten stappen. Ik lag net lekker te dommelen als er n jongen naast me staat. Hij wil op de laatste vrij stoel naast me zitten. Ok ok, dat kan, maar ik blijf wel aan t gangpad zitten.
We stoppen weer. Er kan toch niemand meer zitten? Tuurlijk wel. N houten plankje over t gangpad en húp....zitplaats gecreëerd haha. Dat gaat zo nog n paar keer door.
Zo'n 100 km. voor Hanoi zijn we uit de bergen. Dan stoppen we om 12:45 uur. Gelukkig zeg, ik zit zo ongemakkelijk als de neten en ik moet pissen ook. Snel dr uit. Als ik mn handjes heb gewassen, koop ik n ijskoffie en n paar soortement van koude oliebollen voor in de bus. Iedereen stapt weer in en we vervolgen onze weg. Ik kijk verder n beetje naar de grote flatscreen die voorin hangt waarop n slechte Kung Fu film te zien is.
Om 14:15 draaien we n echte snelweg op. Nâh gaat t opschieten. De bus stopt op de vluchtstrook om 2 jongens uit te laten stappen. We rijden verder, maar worden meteen aan de kant gezet door de popo. Ach nee he? Gelukkig is alles snel opgelost en kunnen we na 5 minuten weer verder.
Na 40 minuten (we rijden alweer even in Hanoi) komen we bij de busterminal aan. Ik pak mn spullen en loop naar de taxistandplaats. Ik gooi mn bagage achterin, stap in en vertel waar ik naartoe wil. Het is druk op de weg en de chauffeur douwt zn wagen overal tussen en voor. Ik grinnik, want t ziet er erg bekend uit. :p Na nog eens 40 minuten sta ik weer voor t Camellia 4 hotel in t Oude Kwartier.
Ik loop naar binnen en vraag of ze n kamer voor me hebben. Die hebben ze niet. Aaiiiii, wat nâh? Eerst maar weer ns Marlboro sigaretten en n biertje in t winkeltje aan de overkant scoren. Buiten steek ik er 1 op en dan komt t meisje van de receptie naar buiten. "We hebben alsnog n kamer voor je.", zegt ze. "Das mooi.", antwoord ik. "Doe mij die maar." Ik zit nah op de 6de verdieping en heb aan drie zijden ramen. Ik kijk over bijna t hele oude centrum uit.
Als ik mn spullen heb neergezet, loop ik meteen de straat weer op. Ik wil niet te lang blijven in Hanoi en ook ben ik moe, dus ik wil vandaag nog wel ff wat dingen regelen. Als eerste regel ik n voorraad van 8 pakjes Gudan Garam. Als tweede ga ik naar mn favoriete koffietentje om van n lekker vers bakkie te genieten. Hierna breng ik n bezoek aan Travel Agent Hanoi en vervolgens aan Ethnic Travel om me te laten informeren over n trip naar Halong Bay.
Het is 18:15 als ik daarmee klaar ben. Tijd om wat te eten. Ik ga ergens zitten en bestel n biertje, gebakken rijst, viskoekjes en gesauteerde spinazie met knoflook. Ik laat t me allemaal goed smaken.
Omdat ik bij Travel Agent Hanoi t beste gevoel had, ga ik er na t eten weer naartoe. Maar bij t opmaken van de rekening komt er ineens n bedrag bij van $ 20 omdat ik als alleenreizende in n 2persoons bungalow verblijf voor n nacht. Huh? Ik had toch aangegeven dat ik n hut op de boot en de bungalow wilde delen? Ik ga niet bijbetalen als je niemand anders hebt om bij me in de bungalow te plaatsen hoor. Weet je wat? Ik kom morgen wel terug om met de eigenaar Simon te praten.
Ik ga nâh naar t hotel met n biertje; ik ben moe. Ik kijk nog ff wat tv en ga om 21:15 slapen.

ZATERDAG 5 DECEMBER

Ooooohhh, wat heb ik heerlijk geslapen als ik om 08:30 mn ogen opendoe. Geen last gehad van n hanen competitie. Ik sta op en ga beneden ontbijten. Na mn toast met gebakken eieren en spek chill ik em nog ff op mn kamer.
Om 11:30 stap ik t kleine kantoortje van Travel Agent Hanoi binnen. Gelukkig, Simon is er. Ik leg uit dat ik n positief gevoel heb bij hun trip naar Halong Bay, maar dat er gisteren onverwacht wat onduidelijkheden waren. Hij legt me uit dat t de policy van de bungalow verhuurder is dat er geen bungalows gedeeld worden. Hij kan er ook niks aan doen. Ok, nâh dat is opgehelderd laten we dat maar boeken. Maar om te betalen moet ik eerst ff euros wisselen. "Weet jij een bank met n goede wisselkoers?", vraag ik Simon. "Ik weet iets beters.", zegt hij en geeft me t adres van n juwelierswinkel. "Daar kan je zwart wisselen tegen de beste koers die ik ken." "Ok, dank. Dan zie je me zo met doekoe.", zeg ik weer. De juwelierszaak zit straten verderop dus daar ben ik zo. In de zaak vraag ik of ze geld kunnen wisselen. T meisje achter de toonbank wijst naar t trappenhuis achter. Ik loop over n smalle trap naar de 2de etage en kom ik n ruimte die op n echte bank lijkt. Stoeltjes aan de rechterkant om te wachten en links en aan de voorkant allemaal loketten achter glas. Achter de toonbank is t drukker als in de klantenruimte. Ik zie een tiental biljettel machines staan waar de biljetten van VND 500.000 doorheen vliegen. De mannen bij deze machines gooien om ieder pakketje n elastiekje en stapelen de bundeltjes op elkaar. Dr ligt hier voor n fortuin en n grijns vormt zich op mn smoel. "Dit kan niet anders dan maffia zijn.", denk ik. "Maar wtf....als ik maar n goeie koers krijg." Ik word naar voren geroepen en vraag naar de koers. Die is 2442. Ik haal n biljet van €50,- tevoorschijn. "Krijg ik nâh n betere koers?", vraag ik. Maar nee, die blijft 2442. Uit n andere zak vis ik n biljet van €100,- en vraag:"En nâh ?" Maar nee hoor. De koers verandert niet. In mn laatste poging n zo'n goed mogelijke koers te krijgen, haal ik weer uit n andere zak n biljet van 500. "En wat als ik deze hier wil wisselen?", probeer ik. "Meneer, je krijgt al de beste koers.", zegt de dame. "Tientjes en twintigjes krijgen n lagere koers. Jij zit aan onze grens." Met die woorden neem ik genoegen en weet dat ik al n goeie koers te pakken heb.
Met mn Dong loop ik weer terug naar Simon en betaal de rekening. Maandag ga ik lekker naar Halong Bay. Jippiekayee! We praten nog ff gezellig en nemen daarna afscheid. T is tijd voor n bakkie koffie vind ik. Dus loop ik weer n paar straatjes verder en zit kort daarna lekker buiten van mn koffie te genieten. Op de terugweg naar t hotel koop ik nog ff n Red Bull, n ijskoffie en n pak koekies (mn eerste zoetwaren hier). Ik neem alles mee naar mn kamer waar ik met t eerste deel van dit verslag begin.
Het is 15:45 als ik mn wasgoed bij elkaar in t tasje doe en weer naar Travel Agent Hanoi loop. Die service verlenen ze ook haha. Ik geef t tasje af en reken nog geen 3 euro af. Twee stappen naar buiten en dan draai ik me op. Ik zak door mn knieën en hóp...ik zit weer op n plastic stoeltje bij mn vertrouwde Bia Hoi tentje. Ik krijg meteen n biertje voor me neus gezet en bestel er meteen n bordje kip bij. Bij n straatverkoopster bestel ik n bordje inktvis en ff later bij n andere n omelet. Er zit n groepje gasten en tjiks naast me en 1 van de meiden begint met me te praten. Meteen mengt iedereen zich in t gesprek wat erg leuk en gezellig wordt. "Heb je Facebook?", vraagt er één. "Nee, helaas juf.", zeg ik. "Waarom niet?", vraagt weer n ander. "Daarvoor hecht ik net weer iets teveel aan mn privacy.", antwoord ik haar. "Maar ik heb wel Instagram voor diegene met n zelfde korte spanningsboog als ik." Meteen komen de telefoons tevoorschijn en word ik toegevoegd. Dan is t tijd voor de groep te vertrekken. Ze moeten nog ff naar school. Terwijl ik ze toch zojuist aan t bier zag haha. My kind of students. :p
Even later komen Simon (Californië) en Cheryl (Hanoi) naast me zitten en ook met hun raak ik aan de praat. Dit gesprek ik echt uitermate gezellig en ik vind t ook jammer dat Cheryl voortijds weggaat. Maar met Simon blijft t even gezellig. Aan mn andere kant neemt n iets oudere man plaats. Hij heeft zn neef en n stelletje bij zich. Simon zit ff met 2 andere gasten te praten en de man begint n gesprek met mij. Hij woont al 35 jaar in Amerika en heeft daar n paar restaurantjes. "Wat doe je hier dan weer?", vraag ik hem. "Because I don't trust my wife.", zegtie met de meest serieuze blik. Whahahahaa! Ik ga helemaal stuk! :D En zo gooitie er nog n paar van dat soort opmerkingen uit. Ik zeik zowat in mn broek van t lachen (en t bier natuurlijk). Wát n kopstuk!
Dan wordt ons meegedeeld dat t verse bier op is. De mannen links van me nemen afscheid van ons en gaan naar t restaurantje wat de man hier in Hanoi heeft. Simon en ik nemen nog n pijpie en rekenen daarna ook af. "Ik weet nog wel n tentje waar ze vers bier hebben.", zeg ik tegen Simon. We lopen n paar pandjes verder, maar helaas....daar zijn ze er ook doorheen. Op dat moment wordt daar n gozer helemaal leip tegen n meisje en ik zie dattie dr n klap geeft. Hij wil haar nog meer aandoen en pakt 1 van de plastic krukjes. Twee jongens pakken hem beet en proberen hem uit haar buurt te krijgen. Maar hij is door t dolle en rukt zich los. En voordat ik t doorheb, geeftie haar n achterwaartse karatetrap vól in dr gezicht. Ik geloof mn fakking ogen niet! De twee jongens pakken hem weer beet en halen em weer naar achteren. T meisje vetrekt geen spier, maar begint zachtjes te huilen. Ik zie dat die patiënt nog niet klaar met dr is en ga tussen hun in staan. Ik zie dattie zich weer bijna los worstelt van die gasten en op dat moment geef ik em n douw naar achteren. Ze belanden met zn drieën bijna achter op hun reet op straat. "Fuck you!", begintie naar me te schreeuwen. Maar ik blijf rustig, schud met mn vinger en zeg glimlachend in t Nederlands:"Vriend, wat ze ook heeft gedaan, je trapt vrouwen niet in t gezicht." Ik kan zoiets niet zien zonder dat ik er iets tegen doe. Hij kijkt me nog ff aan en loopt dan kwaad weg. "Zo wil ik de gezellige avond ook niet eindigen.", zeg ik tegen Simon. "Laten we er ergens nog 1 drinken en dan ga ik pleite." Gelukkig is t voor de laatste van de dag niet ver lopen. We maken em soldaat en nemen afscheid. N paar stappen en ik ben weer in mn hotel. Het is ondertussen net na middernacht. Ik maak de schade op en reken uit dat de avond me nog geen tientje heeft gekost. Zo hou ik t voorlopig nog wel ff uit haha.
Op de kamer bel ik nog ff met mn maat waarvan ik weet dat de Sint bij zn gezin zou langskomen. Ff tjekken of hij niet in de zak zit onderweg naar Spanje. Maar gelukkig krijg ik iedereen ff aan de telefoon.
Om 02:00 uur val ik als n blok in slaap.

ZONDAG 06/12

Ik heb niet veel, maar wel goed geslapen als ik om 09:00 wakker word. Ik ga beneden ontbijten, maar daarna snel ik weer naar mn kamer om nog ff rustig wakker te worden.
Als ik dat eenmaal n beetje ben, ga ik in de lobby zitten waar ik mn filmpjes en foto weer van n mn camera naar mn harddrive overzet.
Ik besluit ff n stuk te gaan lopen naar de winkel waar ze GoPro's en accessoires verkopen. Het is tenslotte weer prachtig weer na n paar dagen regen. Het is n lekkere wandeling en in de winkel koop ik n extra geheugenkaart. Zo kan ik zeker door blijven filmen als de ene vol is. Op de terugweg ga ik ff bij Hoan Kiem Lake zitten en geniet van mn kretek sigaret en van de zon in mn bakkes. Als ik weer terug ben in de hotellobby ga ik verder met t typen van mn verslag.
Het wordt 17:15 en ben nog niet klaar. Ik merk dat ik honger begin te krijgen en loop de straat op. Ik koop n mangosalade om mee te nemen en loop verder naar t tentje waar t gister ff hommeles was. De jongen die daar werkt, komt meteen naar me toe en begint zich te verontschuldigen. Tuurlijk ouwe, daar kan jij toch ook niks aan doen? Hij bedankt me nog en drinkt n biertje met me. Ik bestel wat gebakken rijst en nog n soort springrolls. Als ik bijna klaar ben met eten, komt Simon de Amerikaan voorbij lopen. Hij komt bij me zitten en drinken wat. Dan reken ik af en lopen we weer naar de Bia Hoi. Het is weer erg gezellig, maar ik laat weten dat ik t niet laat ga maken vanaaf. Ik wil dit verslag vanaaf afkrijgen en moet er morgen weer vroeg uit. Om 08:00 word ik opgepikt voor mn trip naar Halong Bay. Maar Simon heeft dezelfde intentie en houden we t dus beschaafd bij 5 glazen. We wisselen nog ff nummers uit, want hij gaat woensdag naar Danang. Ik zeg hem n berichtje te sturen als ik daar ook aankom. Dan nemen we afscheid en ga ik weer naar mn hotelkamer. Daar bel ik nog ff met n vriend. Leuk zn stem weer ff te horen. Na ons gesprek zet ik n muziekje aan en ga verder met typen. Het is nah alweer 00:15 en ik kom aan bij de laatste woorden. Woensdag ben ik weer hier, maar tot die tijd horen jullie zeker niks van me. Ik denk niet dat ik in Halong Bay aan t interweb denk. Ik hoop mooie dingen te zien, lekker te varen en overnachten op de boot, te genieten van de zon en de omgeving, te zwemmen en lekker te chillen in of bij mn bungalow op t strand. Het ga jullie goed. Tot rollatorsss. X

• 06 December 2015 - 19:30

Pap En Mam.:

Hoi Paul, ik heb je verslag nog niet gelezen, maar het is nu wel een latertje voor jou.
    Welterusten, je krijgt morgen een reactie van je vader. Kus, mam

• 07 December 2015 - 10:25

Pap:

Voorlopig nog naar het zin denk ik. Dat Ha Long ligt niet zo ver weg van Hanoi, toch....
    Volgens mij een uurtje of drie rijden. Maar ja als je met een riksja gaat duurt het wel wat langer. Veel plezier en tot schrijfs (horens).
    Groetjes, Pap en Mam.

• 08 December 2015 - 10:16

James:

Goed bezig Paul! Er wordt idd niet zomaar geslagen, ook niet in Hanoi :-)

Geniet!

• 08 December 2015 - 16:24

Tony:

Hoi Paul,
    Leuk om je verhalen te lezen... het is elke dag een feestje voor jou daar..hou je taai en we gaan je horen na je avontuur in halong bay
    grt tony