Op naar Ko Lanta. - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Op naar Ko Lanta. - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Op naar Ko Lanta.

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

01 April 2013 | Thailand, Ko Lanta

Om 04:40 word ik wakker. 5 Minuten voordat m'n wekker zou gaan. Vandaag verlaat ik Ko Tao en ga naar Ko Lanta aan de westkust van Thailand. Ik pak m'n spullen en sta om 05:15 voor t hotel te wachten op de taxi die ik gereserveerd heb. Er staat wel n andere taxi, maar de mijne is in geen velden of wegen te bekennen. Gelukkig kan ik voor B 100 met deze taxi mee, wat ik dan maar ook doe. Bij de pier check ik in voor de catamaran die me in zo'n 4 uur naar Surat Thani zal brengen. Ff snel n fles water kopen en dan aan boord. Om 06:10 varen we weg van Ko Tao.
Het was al drukkend warm op de kade, maar hier -op t bovendek- is t heerlijk met het briesje. Gezellig zitten praten met Marion (Lyon, Frankrijk). Ze gaf me n tip voor overnachting @ Kaw Kwang Beach Resort. Foto's en prijs zagen er goed uit, dus ik kan daar altijd ff gaan kijken. Om 07:09 varen we langs Ko Pha-Ngan. Hier stoppen we om mensen in en uit te laten stappen. Hetzelfde doen we n uur later op Ko Samui. Dan varen we naar Surat Thani. Om 09:10 zit ik in de bus naar Surat Thani. Van daar uit moet ik naar t treinstation in Phun Phin, zo'n 14 km verderop. Hier wil ik eerst alvast n ticket kopen voor de nachttrein naar Bangkok van 6 april. Boehoee! Het eind van m'n reis is al in zicht. Dat betekent dat ik nah helemáál ieder moment maximaal moet beleven. :)
Om 10:30 stap ik uit de bus en word meteen aangesproken door m taxichauffeur die me voor B 300 naar Phun Phin wil brengen. Ik klim in de kleinste pick-up ooit en we scheuren met n J-gang naar t station.
Om 11:15 koop ik n kaartje voor de nachttrein naar Bangkok. Helaas niet voor 6 april zoals ik graag wilde, want dat was nah al uitverkocht. Voor vrijdag 5 april had ze nog net 1 plaats beschikbaar en die heb ik dan ook meteen genomen. Nah op zoek naar n bus die naar Krabi rijdt, zodat ik daar de boot naar Ko Lanta kan nemen. Daarvoor moet ik dus eerst terug naar Surat Thani. Iemand biedt me aan om voor B 150 te rijden. Maar dat is dan wel achterop de motor. Dat lijkt me dus niet met m'n zware backpack en nog n kleinere rugzak. Hij belt n vriend die n taxi heeft. Die komt aan en je ziet duidelijk dat hij geen zin heeft in die "lange" rit van 16 kilometer. Hij zegt:"Je kan beter met de motor. Das goedkoper. Bij mij is t B 300." Waarop ik zeg:"Ok, das goed." ;-)
Hij zet me af bij n zaak waar ik n buskaartje naar Krabi koop voor B 750. Als t goed is, komt de bus over 20 minuten. Dan heb ik mooi ff de tijd n verse mango naar binnen te prakken. Ook ff wat rijst met vis gekocht voor in de bus.
Om 12:35 zit in de bus. Ns ff kijken hoe lang t gaat duren zodat ik m'n terugreis voor de 5de weer hier naartoe kan plannen. Onderweg zie ik nog n aardige natuurbrand. De bomen en de struiken staan goed te hensen. :(
Eindelijk ben ik in de buurt. Tegen 4en word ik als laatste met 3 Noorse meisjes afgezet in ergens (?) in Krabi. Hetgebouw wat hier staat is niets meer als 1 muur, 18 betonnen peilers (jaja, ik heb tijd zat om ze te tellen) en n golf staal platen dak. Daaronder staan 3 bureaus (één met laptop), n vrieskist met ijsjes, n koelkast met drinken en wat tafels en stoelen. De meisjes hadden al boottickets naar Ko Lanta en die worden dan ook binnen no-time opgehaald met n minibus. Ik heb nog geen kaartje en moet er dus 1 kopen voor B 350. Helaas is de boot van de meisjes al vol, dus dat wordt de laatste afvaart van vandaag. Daar hebben ze nog net plek op. Hey, dat heb ik eerder gehoord vandaag. Waar is hier t casinooooo? :)
Betekent wel dat ik eeeeeven moet wachten. Dan maar n biertje. Schijnt goed te zijn met antibiotica.
De tijd vliegt voorbij. Ik post net m'n vorige 2 verslagen en nah om 17:20 staat er ineens n busje voor m'n neus. Daar gaan we weerrrr!
T busje is leeg en ik heb alle ruimte. Maar wat is dat nah? Hij rijdt naar de ingang van t vliegveld. Ik roep dat ik daar niet naartoe moet en hij zegt dat we daar nog iemand moeten ophalen. Haha, die zag ik niet aankomen. :)
Even verderop begint t te regenen. Dat heb ik hier nog niet eerder meegemaakt. Aan de lucht te zien, blijft t niet bij n paar druppels. En dat klopt...met bakken komt t naar beneden. T duurt niet lang voordat we n auto met z'n neus in de berm zien staan. Nog wat onweer erbij. Zo 'ne enorme vuurbal, jongûh! Maar zo snel t begon, zo snel is t ook weer afgelopen.
Nah schreef ik net dat ik dacht dat we in de buurt waren, maar ik rij nah al weer n uur in dat busje. Ik dacht echt dat ik door die grote bus in de buurt van de haven was afgezet voor n boot naar Ko Lanta. Ik vrees ook met grote vreze dat die B 350 voor t busje zijn en niet -zoals ik dacht- voor n bootticket. Where the hell am I? Haha.
Heejjjj, dr gaat wat gebeuren. Ik zie water en we staan stil in n lange rij auto's. Ik heb net voor B 23 n kaartje voor de ferry gekocht en sta daar nah op met t busje. Het is 18:47 en de ferry vertrekt. T meurt hier trouwens naar de rotte vis en dooie lijken. Niet te hachelen zo erg haha!
Maar nah weet ik t....we zijn helemaal naar Ban Hua Hin gereden en varen eerst naar Ko Lanta Noi. Dan rijden we zo'n 10 kilometer verder en nemen dan weer n ferry naar Ko Lanta Yai. Pffff....ti's alweer 19:08. Ben al weer 14 uur aan t reizen. Dat moet sneller op de terugweg hoor. :) Ach ja, als je reist, moet je geen haast hebben. En al helemaal hier niet.
Ik hoop toch dat we er n beetje snel over doen. Ik moet tenslotte ook nog n slaapplaats zoeken. Ik laat me iig afzetten bij t hotel waar Marion t over had. Dat ligt aan de noordelijke kant van de westkust van Ko Lanta. T schijnt dat de stranden daar wat minder zijn door vervuiling die daar aanspoelt, maar t ligt ook t dichtst bij de haven waar de boten met duikers vertrekken. En daar is t me om te doen: duiken.
Ondertussen.....op de zolder van tante Til.....
Volgens mij heeft de tweede ferry t druk, want we staan al n half uur stil in de rij. Hey, we mogen n stukje rijden. Maar dat is van korte duur.
Het is nah 19:53 en we hebben t gered, jawel, we staan op de tweede ferry die meteen gaat varen. En nah gaat t snel. Om 20:10 ben ik in t hotel. Ik kan kiezen tussen n bungalow voor B 1500 per nacht of n hotelkamer voor B 1400. Omdat ik 4 nachten wil boeken gaat er voor de hotelkamer B 300 er nacht af. Ik bekijk beide opties en zie geen voordelen voor de bungalow tov de kamer dus neem ik die. Scheelt me weer geld ook. Ik breng m'n spullen naar boven en kom ff bij van de reis.
Rond 21:00 neem ik ff n kijkje bij t zwembad en tuur ff naar de lichtjes in de verte. Ik ben benieuwd hoe t er hier bij daglicht uitziet. Hierna geniet ik van n lekkere maaltijd van gewokte verschillende groenten met rijst. Ik ga terug naar m'n kamer waar ik dit verslag afmaak. Ik ga zo slapen; t was weer n lange dag en ik heb natuurlijk al n dag minder hier dan ik dacht.

Lieve mensen, bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben er nog steeds niet achter hoe ik erop kan reageren, maar ik lees ze met grote vreugde in m'n hart.
Dex, ouwe knaller, geniet jij ook maximaal van je vakantie en heel veel duik plezier ook!

Tot gauw.
X

• 01 April 2013 - 21:39

Ank Zaat.:

Hoi Paul,ik heb niet zulke spannende verhalen en maak niet zoveel mee, maar ik ben vandaag met Ingrid, Robin en Leslie terug in de tijd geweest. We zijn naar het archeon geweest en dat was erg leuk en leerzaam. Het was nog steeds erg koud maar de zon scheen gelukkig wel. Nou, geniet nog van je laatste duikdagen en stuur maar wat warmte deze kant op. Dikke kus van ons.xxxx mam.

• 01 April 2013 - 21:53

Davy:

Hey Paulus, geniet van je laatste dagen. Wij krijgen van je reisverslagen gelijk zin om naar Thailand te gaan. Lekker aan de groene curry's en Tiger bier. Have fun gozer xx