Training Advanced Open Water - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu Training Advanced Open Water - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Zwerrie Zigeunerkoning - WaarBenJij.nu

Training Advanced Open Water

Blijf op de hoogte en volg Zwerrie

29 Maart 2013 | Thailand, Ko Tao

29/3

Ik word om kwart over acht wakker. Heb zo'n 9 uur goed geslapen.
Na n uur koop ik twee M-150's en n melk bij de 7/11 en tien minuten later zit ik aan t ontbijt. 
Om 10 uur stellen onze duikinstructrice Gene (Ierland) (oftewel: G-momma, G-love, G-string, G-spot en noem alle G-varianten maar op zolang je dr maar geen Gene noemt) en assistent Andy -die ik nog van gister ken- zich aan ons voor. Onze groep bestaat uit Adam en Fabian (Stockholm, Zweden), Tom (Australië) en Kenneth (Singapore). De komende 2 dagen worden we opgeleid tot advanced open water duikers. Eerst krijgen we veel theorie. 
Van 11:30 - 12:45 hebben we pauze. Ik bestel n rode curry met garnalen en ananas die overheerlijk smaakt. 
Na de lunch pakken we onze spullen en lopen door t water naar de boot die ons naar de grote boot zal brengen. Daar krijgen we nog n korte briefing terwijl we naar onze eerste duikspot varen. Hier zullen we onze buoyancy gaan trainen. Om 13:48 spring ik t water in. Daar blijf ik 39 minuten onder water. We moesten n aantal oefeningen doen. De leukste vond ik de "chicken race and mission impossible". Bij deze oefening moesten m'n dive buddy en ik recht op mekaar afzwemmen alsof we n gevecht aangingen. Als we dicht genoeg bij elkaar waren, pakten we elkaar bij de polsen beet en bliezen we al onze lucht uit onze longen. Je zakt dan hard richting de bodem en net voordat we de bodem bereikten, vulden we onze longen maximaal zodat we net boven de bodem stil hingen. Net als Tom Cruise aan n koord in ds film Mission Impossible. 
Nadat we weer aan boord zijn gegaan, varen we naar onze 2de duikstek. Weer krijgen we n korte briefing. Hier gaan we leren navigeren onder water. We krijgen n kompas en n duikcomputer die we om onze pols doen. Ook deze oefeningen gaan goed en we blijven 35 minuten onder water. 
Als iedereen weer op de boot zit, gaan we weer terug. We worden opgehaald door de kleinere boot die ons weer op t strand afzet. We pakken onze spullen en wassen alles in zoet water weer schoon. 
Als we hiermee klaar zijn, drink ik 2 biertjes met m'n groep en we praten n beetje over van alles. Voor mn PADI moet ik 2 pasfoto's laten maken. Adam loopt met me mee, omdat zijn kamer zonder airco niet bevalt. Nadat ik mn pasfoto's heb lopen we gezamelijk naar t hotel waar hij n kamer boekt. Volgens mij hebben ze de lakens van mn bed nog steeds niet verschoont. Hier had ik 's morgens om gevraagd. Beetje vies verhaal. Iets met vorige eigenaar en vochtige plekken in 1 van de bedden. Ik meld dit bij de receptie en er wordt meteen iemand naar m'n kamer gestuurd om alles te verschonen. Ik loop snel naar de 7/11 en als ik weer terug ben.....nieuwe lakens! Yeeejjjj! 
En dan kan ik gaan beginnen aan m'n huiswerk. Huh? Wat zeg jij nah Paulus? Huiswerk? Jahaa, want als je je cursus bij PADI doet, moet je huiswerk maken. Duikorganisatie SSI heeft dat niet. Maja, ik had m'n open water brevet ook bij PADI gedaan en wil m'n advanced ook bij PADI doen. Dat wordt dus lezen en vragen beantwoorden. 5 Hoofdstukken maar liefst en t moet voor morgen 18:00 af zijn. Ik doe m'n best en doe er 2. Ik ben doodop en morgenochtend moet ik er weer vroeg uit. We moeten ons om 06:40 melden voor onze 1ste duik van de 3. 
Ik ben om 22:45 gaan slapen. 


30/3

05:30..... De wekker gaat. Wejoooo, wat vroegggg OMG! Ik heb wel goed geslapen. Om 06:00 lopen Adam en ik naar t dive centre. Ontbijten en dan spullen pakken. 
We gaan de boot op. Onze eerste duik wordt n deep dive richting de 30 meter. Yeahhhh baby! Dit is waarom ik m'n advanced wil halen. Dieper dan die luttele 18 metertjes en naar 40 meter onder water. :)
+/- 8:45 Lig ik in t water. We dalen af naar 27,6 meter en blijven 31 minuten onder water. Ik vond dat t erg goed ging. Erg relaxed. Mss dat dat relaxte wel door de nitrogen narcosis was. Ti's namelijk zo dat als je richting 30 meter onder water duikt, je wat versuft kan raken, maar ook n euforisch gevoel kan krijgen. Dat komt (geloof ik) omdat je hersenen minder zuurstof krijgen. T testje wat ik aan de wal in 6 seconden deed, deed ik onder water in 9 seconden. De instructrice zei dat ik er wel iets last van had dus. Vreemd, ik merkte er niks van haha. Om 09:55 is t tijd voor onze wrak duik. Ik ben benieuwd. T is n schip die in de 2de W.O. zes Japanse cruisers heeft doen zinken. In 1947 werd dit schip aan de Thaise navy geschonken en zo'n jaar geleden werd t op deze plek afgezonken zodat de duikers van Ko Tao hun wrak hebben om naartoe te duiken. We dalen via n boeilijn af. Tenminste, dat willen we, want halverwege voel ik ineens geen spanning meer op de lijn. Het zicht is ronduit slecht! Ik denk n meter ofzo. Ja hoor, daar zie ik t uiteinde van t touw. Maar nergens aan vast, t drijft gwn met ons in t water. Er moet nog n andere boeilijn zijn en daar zwemmen we naartoe. Daar houden we ons allemaal aan vast en de instructrice telt t aantal personen. Ik tel mee. En ik kom aan 5. Dat klopt niet. We zijn in totaal met z'n 7en; de instructrice, haar assistent en n groep van 5 cursisten (incl. mijn persoontje). Er wordt nog n keer geteld en nog n keer. Nee hoor, t klopt niet. We missen er 1. Das ff schrikken, want je ziet geeneens wíe je mist met dit slechte zicht. Gene stuurt Andy weg om te kijken of hij de vermiste kan vinden. Zij gaat met 4 cursisten richting t wrak. Alleen zien we hier niks van. Ik zag alleen t kanon en dan alleen maar omdat ik er bijna met m'n snufferd tegenaan knal. We zitten op n diepte van 24,6 meter en gaan naar boven. Als we bovenkomen, is Andy nog niet te bekennen. Ik hoor Gene richting de boot roepen of Tom daar is. Die missen we dus. Fabian en Adam vragen nog aan Gene wat er is en lichtelijk geïrriteerd en mss wel in paniek zegt ze hen terug naar de boot te zwemmen. Als we onze duikuitrusting aan t afzetten zijn, zien we gelukkig de hoofden van Andy en Tom boven water komen. Gelukkig dat er niemand in paniek raakte en dat iedereen goed bleef nadenken over wat ons geleerd is. Wéér n ervaring rijker die je anders alleen maar leert met de cursus 'search and rescue'. 
We varen weer naar de wal waar we ond  logboek invullen en n briefing krijgen. We moeten om 17:45 terug zijn voor onze 3de en laatste duik van vandaag. En als t goed is van deze cursus. Vanavond gaan we nachtduiken yeahh.
Maar nah is t tijd voor de lunch en dan snel naar t hotel. Ik moet nog 3 hoofdstukken huiswerk maken terwijl ik eigenlijk (net als de rest) n paar uur wil gaan slapen. 
Rond 12:30 in hotel en begin meteen aan t huiswerk. Ik ben redelijk snel en ga om 13:37 naar bed. Om 16:45 word ik weer wakker. Lekker hoor. Dat had ik ff nodig. Rustig loop ik naar t dive centre. We krijgen eerst weer n briefing en gaan dan de boot op. Het is tijd voor de nachtduik. We krijgen allemaal n onderwaterlamp. Er wordt gezegd dat we die aan moeten zetten en stevig om onze pols moeten bevestigen voordat we t water inspringen. Om 18:55 is de zon net onder en spring ik in t water. Dan Fabian en dan Kenneth. En ja hoor....die laat z'n lamp los die meteen zinkt. Ik kijk naar beneden en zie niks. Hij heeft em dus ook geeneens aangezet van te voren haha. Ai, dat wordt n dure grap. We blijven 37 minuten onder water en het is vetttt!. Het water was helderder dan bij t wrak en het licht van alle lampen gaf t geheel iets science fiction achtig. Awesome! Je ziet andere vissen dan overdag en je ziet planten die zich sluiten als je je lamp erop richt. Ook gaan we ff op onze knieën op de grond zitten. Clare zegt dat we heftig met onze handen voor ons masker moeten wapperen. Als we dat doen lijkt t wel of we in n openwaterdisco zijn beland. Allemaal fosforische deeltjes kleuren op voor onze ogen. Über chill.  
Wanneer we later weer in t restaurant zitten, horen we dat we allemaal ons Advanced open water brevet hebben gehaald! Bierie, bierie, bierie dus! :)
Om 24:00 ben ik terug in m'n hotelkamer. Daar heb ik ff n douche genomen en m'n zoon gebeld.
Ik twijfelde nog of ik met die gasten verder ging drinken, maar besloot t niet te doen. Ik was moe en wilde de volgende dag m'n laatste 2 duiken op Ko Tao maken.

  • 01 April 2013 - 12:30

    DIEP:

    Wist niet dat je zo gek van duiken was, zo'n nacht duik zou ik ook wel een een keer willen doen! Have fun, want de tijd gaat rap!!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zwerrie

We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen. Heb lief alsof je nooit bent gekwetst, zing alsof niemand je kan horen, dans alsof niemand staat te kijken, werk alsof je het geld niet nodig hebt en leef alsof de hemel op aarde is. Never regret anything, because at one time it was exactly what you wanted. Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good. Music is the answer, to your problems. =just keep on dancing=

Actief sinds 04 Maart 2013
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 43809

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 24 September 2016

Mijn droom achterna in Azië.

14 Maart 2013 - 09 April 2013

Thailandddd! Eindelijk. :)

17 December 2018 - 30 November -0001

Mijn droom achterna ~ part 2

Landen bezocht: